Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Lexus PR
Bilbasen var inviteret til Kraków af Lexus Danmark.
Med pilotuniformer og vinger på brystet står en en håndfuld herrer og byder velkommen i Krakow. De er ikke piloter men i stedet Lexus-chauffører med pynt fra en polsk fastelavnsbutik.
Det er ‘Lexus Airlines’, der er opfundet til begivenheden, som skal transportere mig til pressemøde, og det lille teater giver mening i det samme, jeg træder ind af de enorme skydedøre på Lexus LM. Det ligner grangiveligt en kabine fra flyindustriens første klasse.
Fra Kraków køres jeg ud i de polske provinser og finder ud af, om der er helt luksus nok til at bære et prisskilt på 2.654.500 kr. i den nye Lexus LM.
Du får den lige igen. 2.654.500 kr. er det, du må betale, hvis du vil have den mest luksuriøse variant af det japanske luksusmonstrum, Lexus LM. Her får du fire sæder, hvoraf de to forreste er reserveret til dem, der betales for at befordre og beskytte ejeren. Chaufføren og bodyguarden.
Lexus LM kan også bestilles i en billigere Executive-variant til 2.169.500 kr. I denne er den bagerste del af kabinen konstrueret anderledes, da her findes en tredje sæderække, så man får i alt syv sæder.
Varianterne tager udgangspunkt i samme platform og drivlinje. Platformen er den såkaldte GA-K, der deles med personbilerne Lexus RX og NX, mens drivlinjen er en hybridbandit, der ikke kan oplades.
Her fås en 2,5-liter benzinmotor, der med elektrisk hjælp yder 250 hk og 239 Nm. Den elektriske hjælp findes på bagakslen, hvilket også betyder, at Lexus LM er firehjulstrukken. Kræfterne fra benzinmotoren foran og elmotoren på bagaksel sættes i sving af en e-CVT automatgearkasse.
Hybridsystemet er ikke seneste aftapning fra Toyota og Lexus, da de sidste nye skrig herfra kører med femte generation. Lexus LM er udstyret med tredje generation. Det giver en benzinøkonomi på 14,3 km/l og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 8,7 sekunder.
Der er meget at tage ind, når man går ombord i Lexus LM. Først er der sæderne, der rettere er to massive pilotstole. De er særligt udviklet til LM med stor tanke på ergonomi, hvor selv nakkestøtterne er en kandidatafhandling værdig. De reducerer hovedbevægelser, hvilket ikke kun minimerer chancen for køresyge men også optimerer en sund holdning for nakken.
Stolene har varme, ventilation, seks forskellige massageprogrammer og mulighed for at ligge helt ned, som man ser det i Emirates’ førsteklasseskabiner til Dubai. Det er så vildt, som det lyder, og man sidder mildest talt fabelagtigt. Aldrig har jeg været så tæt på at tage en morfar midt i en test.
Det er i virkeligheden ikke så underligt, at jeg er tæt på at falde hen. Det store Mark Levinson-lydanlæg med 26 højttalere arbejder nemlig sammen med mikrofoner i kabinen, så støjen kan dæmpes aktivt. Det er meget beroligende.
Den lokkende lur holdes for døren med hjælp fra de to medfølgende tablets, der ligger mellem de to bagsæder. Herfra kan jeg ikke blot skrue temperaturen ned fra de magelige 23 grader, der er, da jeg træder ind. Jeg kan regulere temperaturen i zoner præcist til at holde mig frisk.
Hver af de to sæder har deres egen klimazone, der kan styres helt ned til den enkelte kropsdel. For at holde mig vågen sætter jeg kold luft til mit hoved og mine fødder, mens torso og ben fortsat holdes dejligt varme. Her er det termiske sensorer og infrarød overvågning der sikrer, at den rigtige luft sendes de rigtige steder hen på min krop.
Luften er dertil Nano-X behandlet, så det er renset for bakterier og tilført vandpartikler, så hud og hår fugtes. Det samme gør min hals med koldt vand fra køleskabet.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQS SUV er suveræn
Med klimaet justeret til mindste detalje, sætter jeg mig for at tænde skærmen. Altså, den største skærm, der nogensinde er fabriksmonteret i en bil. Lexus LM kører med en 48” Widescreen, hvortil der kan spejles indhold fra sin smartphone eller spilles Playstation gennem HDMI.
Den store skærm kan enten fungere som almindelig fuldskærm eller deles i to, hvis medpassageren på bagsædet vil se noget andet. Der er også en biograffunktion, hvor solskærme i sideruder og i taget lukker af for forstyrrende sollys.
Ønskes privatliv, kan der lukkes af for forreste række med en glasrude, der ikke alene tager lyset men også 40% af støjen fra kabinens forreste del. Diskretionsglasset og den massive skærm medfølger kun i den dyreste Luxury-variant med fire sæder.
Den eneste reelle skuffelse i kabinen er de imiterede træpaneler, der ganske tydeligt er plastik. Selvom jeg klart forventer rigtigt træ til en bil i denne prisklasse, gør den resterende materiale- og samlekvalitet op for svipseren. Alt føles som kram og her er ingen plastikknirken at spore nogen steder.
Aldrig før har jeg testet en bil, hvor jeg helst ikke ville køre. Efter en halv dag i bagsædernes tætomsluttende og overdådige luksus er det dog tid til, at jeg rykker ud på forreste række og bag rattet, hvor der er en verden til forskel.
Der er en verden til forskel, fordi man på forreste række for første gang opdager, at der ‘bare’ er tale om en bil. Rat, gearvælger og de to skærme har man set før i andre modeller fra Lexus, mens den bagerste del af kabinen er bygget fra bunden til at være vild luksus.
Køreoplevelsen er i sig selv også undervældende, selvom LM er bygget på en personbilplatform og derfor ikke bevæger sig som en varevogn. Personbil eller ej, så er det stadig en tung og blød bil, hvis monstrøsitet ikke kan camoufleres i selv bløde kurver. Styretøjet er dog fint vægtet, så man alt fornemmer, hvor de 2,3 tons skal peges hen.
LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk
Den store udfordring for Lexus LM er dog drivlinjen, der mangler kræfter for at kunne skubbe den skrumlede bus så kompromisløst frem, som man forventer. En hældning eller mellemacceleration får e-CVT gearkassen til at spole op og kræve høje omdrejninger fra en motor, der i dette leje lyder skrællet og rå. En træls lyd der heldigvis sjældent når om på bagerste række.
Her savner jeg en V6’er, som Lexus før har hældt i adskillige biler, herunder RX. Jeg savner også en ting som firehjulsstyring til at mingelere den 5,1 meter lange bus rundt, og så savner jeg også en luftundervogn. For selvom komforten er høj med den adaptive variable undervogn, så bliver den smådansende på ujævne veje.
Selvom jeg indledte med at skrive købspriserne, burde jeg i virkeligheden have skrevet beskatningsprisen, der er 2.399.500 kr. for Luxury og 1.950.500 kr. for Executive. Jeg ser nemlig i højere grad Lexus LM som en kommerciel bil til fornemme firmaer, end jeg ser Hr. og Fru Havkig købe en.
Til hotellet, limousineservicen eller flyselskabet, der skal transportere deres vigtigste VIPs giver Lexus LM mening. Her er let indstigning, masser af plads og et luksusniveau, der får kæber til at falde til jorden. Til privatbefordring havde jeg dog nok selv valgt en lang Mercedes S-Klasse, der kan købes for mindre.
Motor: R4, 2.487 cm2, benzin
Ydelse: 250 hk / 239 Nm
0-100 km/t: 8,7 sekunder
Tophastighed: 190 km/t
Forbrug: 14,3 km/l
CO2-udledning: 161 gram/km
Mål (L/B/H): 512/189/194 cm
Køreklar vægt: 2.355 kilo
Bagagerumsvolumen: 752 liter
Pris: 2.654.500 kr. (LM fås fra 2.169.500 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 2.399.500 kr. (LM fås fra 1.950.500 kr.)
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.