september 4, 2024

Første tur: Luk verden ude i den nye Volvo EX90

Der er helt stille i den store Volvo EX90, og den imponerer under første køretur i Californien med højt komfortniveau og et lækkert interiør.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasen var inviteret til USA af Volvo Danmark

Den 5. juni kørte den første Volvo EX90 af samlebåndet i Charleston i den amerikanske delstat South Carolina. Volvo havde meget gerne set, at den dato lå tidligere på året, men svenskerne udsatte produktionsstarten for at få styr på løse ender. Software-ender, blandt flere ting. 

Volvo havde seriøse startproblemer med den lille EX30, da den kom på markedet, så hellere være på den sikre side. Jeg opdager alligevel er et par småting, som fortæller om et igangværende arbejde, i en af de EX90’erne, Volvo har fået bragt til det sydlige Californien, så jeg og andre motorjournalister kan få et første køreindtryk.

Der er ingen lyd fra det store Bowers & Wilkins-anlæg med 25 højttalere, og selv om instrumenteringen viser, at jeg pænt blinker, når jeg skal dreje, er der helt stille. Den store touchscreen, flot integreret og helt skarp, på 14,5” reagerer ikke på alle tryk.

En tur ind på en parkeringsplads ved Starbucks, hvor bilen står låst et øjeblik, og lyden dukker op. De træge reaktioner forsvinder ikke, men de er på ingen måde til stede i en anden EX90, som jeg også når at prøve. For at være helt fair, så er bilerne tidlige eksemplarer, og fordi vi lever i de luftbårne opdateringers æra, bliver EX90 selvfølgelig finjusteret, inden de første eksemplarer kommer ud til kunderne.

En amerikaner i Europa

Den typiske kliché skal jeg lige af med. EX90 fylder intet på de fire- og femsporede motorveje i Californien. 504 centimeter Volvo er ikke en virkelig stor SUV i USA, og Jeep Grand Wagoneer og Cadillac Escalade ESV får EX90 til at se ud som om, der må være en større Volvo-model.

Det er der ingen planer om, og på dansk grund vil EX90 være blandt de største SUV’er. Længden sørger for, at EX90 er en af de få elbiler i klassen, der kan udstyres med syv sæder. Hvis man da ikke vil nøjes med fire sæder for fuld luksus, fem sæder for optimal bagageplads eller seks sæder fordelt på tre rækker.

En stor elektrisk SUV ville ikke have været mit førstevalg til en ny elektrisk Volvo. Det ville have været en EX60 i en kategori, hvor salget og kundegrundlaget i Europa er meget større end for en bil så stor som EX90. 

EX60 er et sted i udviklingen. Den er selvfølgelig på vej. Jeg håber, at EX60 kommer med den samme filosofi for komfort og velvære, som EX90 gør, for den nye topmodel er virkelig værd at bruge som skabelon for mindre modeller hos Volvo.

Exceptionel stilhed

Hvis en bilproducent stoler på, at affjedringen i en ny bilmodel er i topklasse, kan producenten roligt præsentere bilen for journalister på amerikanske veje. Så skal den også være rigtig, rigtig godt skruet sammen, undervognen. Asfalt i USA er ofte så grov som et rivejern, og huller selv på motorvejen kan være nok til at sluge en lille bil.

Jeg kører Ultra-udstyrsversionen af EX90, som er kravet for at få Twin Motor Performance med 517 hestekræfter, der overbyder den nuværende basismodels 408 hestekræfter. Luftaffjedring er Ultra-standardudstyr, men de 22” fælge på testbilen vil være 21” som standard.

EX90 er ubehageligt tung med en køreklar vægt på op til næsten 2.800 kilo. Med den vægt kunne det gå begge veje. Det går den meget, meget behagelige vej. EX90 på luftpuder er fri for skrøbeligheden og den lette nervøsitet i en Mercedes, og hvad mere er, så kan firehjulstrækket, neutralitet og et bedre styretøj end i nogen anden Volvo få SUV’en til at være en forudsigelig, letkørt type på vej gennem bjergene på vej mod det indre Californien.  

Først tænker jeg ikke over det, men efter en times kørsel på dårlig asfalt og med pickups med så støjende udstødning, at de aldrig ville få lov at køre i EU, går det op for mig, at stilheden i EX90 er usædvanlig. Det kan egentlig virke overraskende, fordi EX90 ikke er formet som det stykke håndsæbe, vi kender som EQS SUV, så vinden kunne tage mere fat i EX90. Men den er helt, helt stille. Volvo har skabt et rum, der virker helt separat for verden udenfor.

Det lækre uldindtræk

Volvo var først med, eller i hvert fald blandt de absolut første, til at introducere et indtræk, der er lavet af uld. Delvist af uld, for Tailored Woolblend Zinc er lavet af 30 procent uld og 70 procent genanvendt polyester. Det er lyst, lækkert, specielt, behageligt, og for 22.720 kr. er der materialer for alle pengene.

Woolblend strækker sig selvfølgelig også til tredje sæderække, som EX90 har som standard i Danmark. På den bagerste række er der også lyst nok, men der er også trangt for selv en voksen i gennemsnitlig højde. Jeg er ikke skuffet, for hvem er det, der i andet end de mest sjældne tilfælde vil fylde syv voksne ind i en SUV?

Det uldne indtræk er noget af det eneste ekstraudstyr, EX90 fås med. 10 sider med ekstraudstyr, så skal du besøge Mercedes i stedet. Det er en indirekte måde at sige på, at alle EX90-udgaver har rigtig meget standardudstyr.

20” alufælge, automatisk klimaanlæg med fire zoner, panoramaglastag, el-justerbare forsæder med hukommelse, varme i rattet, Bose-lyd med 14 højttalere, trådløse smartphone-opladning og el-justerbart rat. Kun 360 graders kamera mangler i basismodellen Plus, men merprisen er rimelig med 9.400 kr. Den adaptive luftaffjedring koster 33.570 kr. til Plus, men er som sagt standard på Ultra-niveau.

Et skærmbaseret miljø

Det elektrisk justerbare rat kræver Tesla-tricks for at blive justeret. Som gør sidespejlene, klimaanlægget, køreindstillinger og så videre og så videre. Nogle ting, som køreindstillinger, er gemt for langt inde i menuer, men fordi skærmen er stor, går det nemt med klimaindstillinger. Nogle funktioner på listen i bunden af skærmen skifter alt efter bilens hastighed. 

Eksempelvis kommer AWD Performance-indstillingen, hvor der er permanent firehjulstræk og hurtigere adgang til de 517 hestekræfter, først en indstillingsmulighed, der dukker op, når EX90 er et stykke oppe i fart. 

Efter den tynde materialekvalitet i den lille EX30, som Volvo undskylder med, at bilen er “billig”, er det en fornøjelse at se, at topmodellen har fået den store tur med metalindlæg, soliditet – og en digital instrumentering bag rattet. Den er lille, men bred og kan vise enten Google Maps, bilens nærområde med andre biler i legetøjsformat – eller simpelthen bare hastighed og rækkevidde.

Fra EX30 og de billige hylder hos Volkswagen kommer en simplificering, der er tåbelig: rudehejset i bagdørene kan styres fra fordøren i førersiden, men kun ved at skifte funktion for knapperne til de forreste elruder. Her skal man ramme et lille felt med direkte usynlige symboler. Køresikkerheden lider under den slags småting.

Sikkerheden er eller prioriteret i EX90 som i ingen Volvo før den. Det siger ikke så lidt. På taget, lige ved forruden, sidder en klods, der ligner et slukket taxaskilt. Det er LiDAR-systemet, der scanner op til flere hundrede meter bredt omkring bilens front. Endnu har det ingen direkte funktion, men LiDAR skal underbygge de øvrige sensorer, radarer og kameraer, som bærer de mange, mange assistent- og sikkerhedssystemer.

Mange penge, men slet ikke mange penge

Der er grænser for mulighederne for at sælge en SUV til over 800.000 kr. i Danmark. Helt begrænset er markedet ikke, og det kan man se ved bare at kigge på de mange Audi Q8 E-Tron og BMW iX, der kører omkring – på leasing, måske, men de kører stadig rundt.

Hverken Q8 E-Tron eller iX fås med syv sæder, og Mercedes EQS SUV er en ekstremt dyr bil i sammenligning med EX90. Den eneste direkte konkurrent er Kia EV9, som også er den bil, der minder mest om EX90. Den er langt billigere, men her kan man diskutere brands og mærker, og det vil jeg ikke kede nogen med her.

EX90 Twin Motor Plus med 408 hestekræfter, firehjulstræk, et kæmpe batteri på 111 kWh (rækkevidde op til 613 kilometer) og det tæt på komplette udstyr koster 812.876 kr. Der kommer også, på et endnu ikke kendt tidspunkt, en EX90 med færre kræfter og baghjulstræk, og så sænkes det prisniveau, som jeg synes allerede er rimeligt.

Performance-udgaven med 517 hestekræfter og Ultra-udstyr, som har 21” fælge, matrix-LED-forlygter, 360 graders kamera, luftundervognen og døre med soft close, kommer lige over 1 million kr., mens basisudgaven med 408 hestekræfter kombineret med Ultra-udstyrsniveau koster cirka 952.000 kr. Den ville jeg ikke falde for, men hellere udstyre Plus-versionen med luftaffjedring, 360 graders kamera, 21” fælge for under 870.000 kr.

Hvis den næste bil skal være en stor elbil, skal man unde sig selv at prøve den nye EX90. Designet er måske nok konservativt, men det der gemmer sig under karrosseriet er værd at opleve. 


SPECIFIKATIONER

Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra

Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 517 hk/ 910 Nm
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: Ikke oplyst
Rækkevidde: 613 kilometer
Batteristørrelse: 111 kWh (107 kWh anvendelig)
Ladekapacitet: 250 kW
Mål (L/B/H): 504/196/174 cm
Køreklar vægt: 2.780 kilo
Trækvægt: 2.200 kilo
Bagagerumsvolumen: 377-2.107 liter

Pris: 1.009.728 kr. (EX90 fås fra 812.876 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

3x familievenlige sleepers under 150.000 kr.

Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS