3x Brian-biler til enhver fase i livet
Fra topløs cruising til Fast & Furious-drømme og til sidst plads til hele familien. Der er en Brian-bil til enhver fase i livet, og du får dem serveret lige her.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Lexus PR
Lexus RX har solgt i 3,5 mio. eksemplarer på verdensplan, siden den første trillede af samlebåndet i 1998. Et tal, der kan være svært at tro på. Herhjemme begrænser salget af RX sig nemlig til mere beskedne 300 eksemplarer totalt.
Spørger man Lexus selv, er der med den ny 5. generation af RX dog grobund for mere. Foruden at være større, bedre og mere moderne sikrer en ny platform, at RX nu kan bestilles med en mere afgiftsvenlig plug-in hybrid-drivlinje.
Fra Lexus’ danske hovedkvarter i Søborg kører jeg første tur i RX. Herfra begiver jeg mig op gennem Whiskey-bæltet, hvor velhaverne og Lexus’ kernekunder bor. Har den det der skal til for at skubbe de tyske, britiske og svenske luksus-SUV’er ud af Nordsjællands lune garager?
Selvom Lexus RX er en helt ny bil, er det et velkendt stykke genbrug, der er den største historie i specifikationerne. Det lukkede hybridsystem med V6-høvl fra forgængeren er erstattet af et plug-in hybridsystem med et 18,1 kWh batteri og en 4-cylindret benzinmotor på 2,5-liter.
Kender man bare lidt til Lexus’ ejerforhold, kræver det ikke grundig research at finde frem til RX’ tekniske slægtning. Det er den fine Toyota RAV4, der kører med en motor og et batteri tilsvarende det, der nu er at finde i RX.
LÆS OGSÅ | Første tur: Opdateret Toyota RAV4 fortjener opmærksomheden
Lexus RX 450h+ er navnet på plug-in hybridversionen, der yder 309 hk. Den har en elektrisk rækkevidde på 68 km og kører 90,9 km/l efter WLTP-standard. Hvis ladekabel ikke er sagen, kommer RX også med et lukket hybridsystem.
Som lukket hybrid hedder den RX 500h og er en kraftigere sag med 371 hk. Den er også en væsentligt dyrere sag, fordi den som almindelig hybrid ikke klarer skærene i forhold til afgiftsrabatten.
Hvor plug-in hybridversionen RX 450h+ starter i 868.500 kr., starter hybridversionen RX 500h i 1.584.500 kr. Min dygtige kollega Morten Bek er kommet mig i forkøbet med en udførlig beskrivelse af priser og udstyrsniveauer på Lexus RX. Få hele overblikket her.
Lexus Danmark forventer naturligt, at det er plug-in hybridversionen, RX 450h+, der bliver mest populær herhjemme. Det er også en fuldt opladt Lexus RX 450h+, der stiller til test på denne første tur i det Nordsjællandske.
Det er ingen skam at pynte sig med lånte fjer, når fjerene fungerer. Foruden et batteri og motor tilsvarende med det i Toyota RAV4, deles hele drivlinjen også med lillebror Lexus NX, som Morten Bek haft til test lige her.
LÆS OGSÅ | Ny Lexus RX er billig, hvis man har mange penge
Hybridsystemet i RX 450h+ beskrives bedst som sømløst. Elmotorerne på for- og bagaksel yder henholdsvis 182 hk og 40 hk, hvorfor der er rigeligt overskud til et elektrisk skub fra lyskurven. Elmotorerne klarer ærterne til 135 km/t og holder benzinmotoren ude af ligningen hele vejen derop, når bilen står i EV-modus.
I hybridmodus opleves RX kvik med sine 309 hk. Man undgår dog helst hårde accelerationer, da CVT-gearkassen her viser sit tvivlsomme partytrick med høje og konstante omdrejninger, der aldrig forløses af et ‘rigtigt’ gearskifte.
Om man kører hårdt eller blødt, ændrer ikke på, at Lexus RX 450h+ veksler nænsomt mellem el- og hybriddrift til en grad, at man sjældent mærker til det.
Der er heller ingen slinger i valsen, når batteriet er fladt. Her nyder RX desuden godt af sit Toyota-tilhørsforhold, og den kører som en almindelig hybrid med tomt batteri. Det giver ikke kun den sømløse veksling, men også en fin økonomi, selv når den trænger til opladning.
Lexus har skruet op for mængden af støjisolerende materialer, hvorfor den i forvejen beherskede benzinmotor dæmpes flot. Det samme kan siges om vind- og vejstøjen, hvorfor man selv på motorvejen kan føre lavmælte samtaler.
LÆS OGSÅ | Test: Lexus NX er værdig til at tage kunder fra Audi Q5
Det lave støjniveau er en naturlig forlængelse af det komfortniveau, man generelt møder i den ny Lexus RX. Landevejene mellem Hillerød, Græsted og Hornbæk kringler flittigt, hvor både undervogn og styretøj på den japanske luksus-SUV udviser komfortabel balance.
Lexus RX 450h+ er en halvtung fætter på over to ton og bliver aldrig et dynamisk bekendtskab. I stedet fremstår den plantet på en undervogn, der lader chaufføren vide, hvad der sker på vejen, men som samtidig er komfortabel.
Hertil er styretøjet fornemt parret, da det har en vis tyngde og underbygger det stabile bevægemønster, undervognen har. Det føles ordentligt såvel som sikkert.
Kabinen er ved første øjekast klassisk Lexus med masser af læder og bløde materialer. Der er også fundet plads til en god portion fysiske trykknapper, hvilket ligeledes virker som klassisk Lexus, indtil man kratter i overfladen.
LÆS OGSÅ | Lexus UX300e får det batteri, den skulle have haft fra starten
Den klassiske Lexus-kabine har nemlig fået et stort (og tiltrængt) moderne løft. Det inkluderer blandt andet en ordentlig infotainmentskærm på 14”, der er klar som en frostkold morgen, og som er udstyret med et tidssvarende system.
Lexus er tilmed sluppet godt fra at rykke klimapanelet op på skærmen, hvilket ellers er fy-fy. Klimapanelet ligger fast i bunden af skærmen, omkranset af to fysiske drejeknapper, der er integreret på skærmen. Det er nemt at betjene.
RX kommer med Lexus Safety Sense i tredje generation med alskens vigtige funktioner som standard. Her er intelligente nødbremsesystemer, udstigningsassistent, aktiv nødstyring og meget mere, som jeg heldigvis ikke får brug for på den korte testtur.
LÆS OGSÅ | Test: Volvo XC90 tager kegler og udfordrer
Jeg får dog en aktiv førerassistent at mærke. Det er den, der holder øje med hastigheden såvel min opmærksomhed. Den bipper og blinker ustandseligt og skal slås aktivt fra med adskillige tryk på skærmen, hver gang man starter bilen. Her er japaneren måske endda blevet tanden for moderne.
Med sin mere attraktive pris og sit velorkestrerede hybridsystem kan der sagtens være grobund for mere. Særligt fordi de klassiske Lexus-dyder er intakte, men altså med et moderne tvist. Intet af dette ændrer dog på, at konkurrencen stadig er tung.
Det bedre borgerskab kører i Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Range Rover Sport og Volvo XC90, og de er svære at overse. Den ny RX er et stærkt bud i kampen mod dem, og er det hidtil bedste bud fra Lexus’ modelprogram.
Den ny Lexus RX kommer til Danmark i løbet af marts, hvorfor de første allerede kan forventes på vejene i løbet af sommeren.
Motor: R4, 2.487 cm2, benzin + elmotor
Ydelse: 309 hk
0-100 km/t: 6,5 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 90,9 km/l
CO2-udledning: 25 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 68 kilometer
Mål (L/B/H): 489/192/169 cm
Køreklar vægt: 2.110 kilo
Bagagerumsvolumen: 612 liter
Startpris: 868.500 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 44.995/10.595 kr.
Find modeller fra Lexus til salg på Bilbasen:
Fra topløs cruising til Fast & Furious-drømme og til sidst plads til hele familien. Der er en Brian-bil til enhver fase i livet, og du får dem serveret lige her.
Toyota gør klar til at sende den nuværende GR Supra til de evige racerbaner med en A90 Final Edition med 435 hk, manuel gearkasse og en produktion på kun 300 eksemplarer.
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.