maj 15, 2024

Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer

Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Mini PR

Bilbasen var inviteret til Barcelona af Mini Danmark.

Det var svært ikke at holde af den forgangne fjerde generation Mini Cooper. Selvom den elektriske variant var udstyret med noget, der mindede om et boremaskinebatteri, bød den på utvetydig køreglæde, så længe turen varede. Det var dog sjældent længere end til Brugsen og tilbage.

Med femte generation skrotter Mini det undervældende batteri til fordel for to nye batteripakker, der giver længere rækkevidde. Det loves tilmed, at køreglæden i den nye Cooper er intakt, hvis ikke forbedret, hvilket er et stort løfte, da batteripakkerne kommer med krasbørstig mervægt.

Om løftet holder stik ser jeg nærmere på, når jeg kører den første tur i den elektriske Mini Cooper SE.

Hvad er det?

Den nye Mini Cooper kommer med to batteripakker i varianterne E og SE på henholdsvis 40,7 kWh og 54,2 kWh. Mini Cooper E kører med 184 hk på forakslen og får 305 km ud af en opladning, mens Mini Cooper SE har lidt mere over hele linjen med 218 hk og en rækkevidde på 402 km. Det er den sidstnævnte variant, der holder til test i Catalonien.

Man skræmmes indledningsvist af den mervægt, som de nye batteripakker giver. Sammenlignet med forgængeren vejer den nye Mini Cooper mellem 175 og 240 kg mere med en samlet kampvægt på 1.615 kg for Cooper E og 1.680 kg for Cooper SE.

Heldigvis er der også beroligende læsning på specifikationsarket. Den nye Mini Cooper er nemlig både bredere og kortere end sin forgænger med længere akselafstand og dermed kortere udhæng. Det betyder, at hjulene er skubbet endnu længere ud i deres respektive hjørner, hvilket rimer på køreglæde.

Den nye Mini Cooper måler 385 cm i længden, 175 cm i bredden og 146 cm i højden. Bagagerummet er stadig klejnt og rummer samme 210 liter som forgængeren samt 800 liter med nedfoldede sæder.

Som sluttelig fodnote kan jeg glæde de batteriforskrækkede med, at den nye Mini Cooper også kommer med brændstofmotorer. Det bliver til to benzindrevne varianter med enten 154 eller 204 hk, men flere informationer er der ikke om dem til denne elektriske lancering.

Hvordan kører den?

Mini holder, hvad de lover. Et par timer på Catalonske landeveje er i hvert fald nok til at give mig ro i sindet, og det er den mere bøffede statur, der gør magien.

Sammen med en bredere sporvidde kan Mini Cooper SE også bestilles med 20 mm bredere dæk end forgængeren, så der er 225 mm kontakt med asfalten. Det større batteri i bunden sikrer også et lavt tyngdepunkt, og med hjulene i hvert sit yderste hjørne er det en idiotsikker opskrift på køreglæde.

Undervognen er tydeligt sat op til sjov og korresponderer godt med styretøjet, der er tungt vægtet og præcist. De kringlede landeveje uden for Barcelona er ambitiøst skiltet til 90 km/t, og selvom jeg ihærdigt forsøger, møder jeg ikke et sving, der udfordrer balancen i Mini Cooper. 

I Danmark er det mere by end bjergveje, Mini møder, og selv her er jeg på min første tur rimeligt fortrøstningsfuld. Den nye elektriske Cooper er bestemt kontant men ikke stenhård. Støjniveauet er dertil udmærket på motorvejen med 120 km/t.

For øget sjov kan man vælge Gokart-køremodus, der strammer rat- og speederrespons op, slår stabilitetskontrol fra og sender futuristisk lyd gennem højtalerne. Det er ét af i alt syv køremodi, hvor man også kan vælge et minimalistisk eller et retro, hvor lyden i højtalerne er udviklet med udgangspunkt i en original Morris Mini-Minor. Skærmen iklædes dertil et design, der matcher.

Hvordan er kabinen?

Minimalistisk og moderne. Den runde skærm på 24 cm løber med den indledningsvise opmærksomhed. Den er ikke kun fed, fordi den er rund, men også fordi den er klar og farverig i opløsningen samt udstyret med et lækkert styresystem. Mini Operating System 9 ligger sig op ad BMW iDrive men med et lidt mere legende, lidt mindre teknisk kompliceret tag.

Den runde skærm er standard og pakker alle informationer inklusiv speedometeret. Modsat Tesla Model 3 og Volvo EX30 kommer Mini Cooper dog også med et head-up display.

Foruden den runde skærm, så opleves resten af kabinen også moderne. Under skærmen findes en række fikse knapper til gearvalg, start/stop og valg af køremodi. Testbilen er udstyret med 2D-strikket tekstil på instrumentbord og dørsider, der, sammen med de øvrige mønstre, giver såvel øjet som fingrene lidt at mætte sig på.

Det lyder måske avanceret, men set fra et bredere perspektiv vil man se, at den nye Mini Cooper er sat sammen med mere minimalisme for øje. Tag for eksempel dørsiderne, der, sammenlignet med forgængeren, har langt færre pyntelister, krummelurer og komponenter. I fjerde generation var dørsiden sat sammen af 30 forskellige komponenter. Nu er der seks.

Den samme minimalistiske fremgangsmåde ses i det udvendige design. Forenden er renere, hvor forlygterne nu ikke længere er omkranset af en kromliste. Kromlister, pynteplast og falske luftindtag er skrottet, og det giver ikke kun et mere minimalistisk look, men også bedre aerodynamik. Af samme årsag er dørhåndtagene nu sømløst integreret i døren.

Danske priser og udstyr

I udvalget af varianter og udstyrssammensætninger skal man have tungen lige i munden. Det er faktisk drønsvært at hitte ud af. Mini Cooper fås i fire forskellige varianter kaldet Essential, Classic, Favoured og John Cooper Works. Hver af disse fås dertil med to udstyrssammensætninger med standard- og højt udstyrsniveau. Disse kaldes Basis, X-Small, Small, Medium, Large og X-Large.

Mini Cooper E og SE Essential starter i henholdsvis 272.900 kr. og 303.900 kr. Det er lokkepriser, der skal få folk til forhandleren. Her mangler ting som head-up display, Apple CarPlay og Android Auto samt sædevarme. Sidstnævnte kan tilkøbes sammen med blandt andet trådløs opladning i en X-Small-pakke til 8.000 kr.

Den gyldne sammensætning findes i Mini Cooper Classic, hvor E starter fra 304.980 kr. og SE i 347.900 kr. Her fås udstyr som 2-zonet klimaanlæg, bakkamera med parkeringsassistent, Android Auto og Apple CarPlay, nøglefri betjening med digital nøgle samt sæde- og ratvarme. Adaptiv fartpilot skal tilkøbes i en X-Large-pakke til 22.320 for Cooper E og 27.700 kr. for Cooper SE og kommer med ekstra lir som 360 graders kamera og Harman Kardon lydanlæg.

Derfra fortsætter forvirringen. Cooper Favoured kommer med lidt mere udstyr på tværs af to pakker, og det samme gør John Cooper Works, som oven i hatten får sportstrim, sportsbremser og letmetalfælge. I disse sammensætninger kan man hurtigt købe Cooper for knap 400.000 kr.

Fortsat karakterfuld Cooper

Det var ikke fordi, at forgængeren manglede karakter. Den manglede derimod brugbarhed i batteripakke og rækkevidde, hvilket den nye Mini Cooper nu har fået. Den har også fået mere modernitet med iøjnefaldende smart teknologi og spændende materialer i en kabine, der er skåret ind til benet på den fede måde.

Alt dette er tilføjet ganske uden at hæmme karakteren. Den elektriske Mini Cooper har snarere fået mere karakter og er fortsat et kækt bekendtskab, der kan give enhver chauffør et smil på læben til Brugsen og tilbage. Nu kan den tilmed tage turen et par gange i streg uden sved på overlæben, og jeg glæder mig til at se den på gaden, hvor den lander allerede i løbet af maj.


Mini Cooper SE Favoured Large

Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 218 hk / 330 Nm
0-100 km/t: 6,7 sek.
Tophastighed: 170 km/t
Batteristørrelse : 54,2 kWh Brutto
Forbrug: 14,1 kWh/100 kilometer
Rækkevidde: 405 kilometer
Maks. ladekapacitet: 95 kW
Mål (L/B/H): 385/175/146 cm
Køreklar vægt: 1.680 kilo
Bagagerumsvolumen: 210/800 liter

Pris: 386.500 kr. (Cooper SE fås fra 303.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/4.495 kr. (Cooper SE fås fra 15.000/3.795 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler


9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS