5 vigtige ting at overveje, når du privatleaser en bil
Få det bedste ud af din leasingaftale med disse praktiske tips. Det kan både spare dig penge og gavne dig på den lange bane.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Maserati PR
Den elektriske bølge er nået så langt, at selv de passionerede italienske bilmærker er begyndt at bygge elbiler. Hos Maserati hedder de elektriske varianter Folgore, som betyder lyn på italiensk, og det blev sportsvognen GranTurismo, der fik mærkets første elektriske drivlinje.
Nu er tiden kommet til mærkets mindste SUV, Grecale, der har et noget større potentiale end sin lavstammede beslægtning. For ikke alene er Maserati Grecale Folgore en million kroner billigere end GranTurismo. Den er også mere praktisk og står på en bund af den bedst sælgende hingst fra den italienske fold med over 18.000 solgte Grecale i 2023.
Fra Kongens Lyngby, hvor den danske Maserati-importør Formula Automobile har til huse, tager jeg en kort første tur i Maserati Grecale Folgore.
Nej. Maserati Grecale Folgore er bare mindre dyr end GranTurismo Folgore. Den lavstammede GranTurismo er præcist så dyr, som man forventer det af en italiensk sportsvogn med et prisskilt større end 2 mio. kr. For den mere familievenlige SUV skal man således stadig op og betale 1.230.000 kr.
I dette luftlag er Maserati dog gavmilde, når det kommer til standardudstyr. Her fås luksus som luftundervogn, 14-vejs eljusterbare forsæder samt eljusterbart rat, 3-zonet klimaanlæg, stort Sonus Faber lydanlæg og head-up display. På sikkerhedsfronten får man adaptive LED-Matrix forlygter, adaptiv fartpilot samt aktiv vejbane- og blindvinkelassistent.
På den tekniske front får man (næsten) også det hele med. Grecale Folgore deler mangt og meget med GranTurismo inklusiv batteripakke og elmotorer. Den eneste forskel her er, at GranTurismo kører med tre elmotorer. Grecale ‘nøjes’ med to elmotorer, 558 hk og 850 Nm. Det rykker herligheden til 100 km/t på 4,1 sekunder.
Batteripakken er voluminøse 105 kWh, men med et strømsultent forbrug på 24 kWh pr. 100 km, rækker den kun lige til 500 km i rækkevidde. I dansk vintervejr, bliver italieneren udfordret, da varmepumpen er den eneste iøjnefaldende mangel på specifikationsarket. På opladningsfronten får man 150 kW DC og 22 kW AC.
Rækkevidden på 500 km er ikke som sådan imponerende med den batterikapacitet. Her skal man dog huske, at Grecale er en fuldfed, potent og luksuriøs SUV. Den spenderer præcist den energi, som der skal til for at sikre kompromisløs nydelse. Og jeg mener, man går vel heller ikke op i, hvad en V6 Biturbo Grecale Trofeo kører på literen?
Det er ingen overraskelse, at en bil med 558 hk er hurtig, og selvom Grecale Folgore er tung, kommer den afsted som en trold af en æske. Også nok til at det hurtigt bliver en mundfuld bag rattet, hvis man smider klampen i bund på en tom landevej.
Den svimlende acceleration kaster de knap 2,5 tons tilbage med en kraft, der får forhjulene til at kæmpe for sit greb. Med et typisk italiensk skarpt styretøj bliver den lidt livlig, og hvis vejen er til den smalle side, får man hurtigt respekt for, at bilen optager godt to meter i bredden.
Kraftoverskuddet er bedre brugt på motorvejen, hvor Grecale Folgore altid har nok på hanerne til, at man bliver skubbet tilbage i sædet. Det er også på motorvejen, at man får lov at smage på den kompromisløshed, som en luksus-SUV i denne kaliber skal give. Den er stærk, stabil og stille på en måde, der giver selvtillid i ydersporet.
Skal man tale om passion, som man jo næsten skal, når det er en italiener, bliver det for Maserati Grecale Folgore mere på en basis af luksus og komfort end af sport og spræl. Luftundervognen er et gennemgribende komfortabelt stykke standardudstyr, og selvom den kan strammes op til at matche det skarpe styretøj, så er det ikke helt nok til, at Grecale Folgore bliver legende agil om landevejens kurver.
Praktik er sjældent noget, der kombineres med passione og emozione. I Maserati Grecale Folgore går det imidlertid meget godt, da italieneren har sine udvendige mål med sig. Her er 4,8 meter i længden og lige knap tre meter mellem akslerne, hvilket sikrer oceaner af bagsædeplads samt et bagagerum, der rummer 535 liter.
Hvis man synes, at den praktiske passion er overraskende, er der kun endnu mere i vente, når man går på opdagelse i kabinen. Man mødes nemlig med to skærme på 12,3” samt et ekstra såkaldt komfort display på 8,8”, der ikke er complicata på italiensk facon. De er faktisk både brugervenlige og moderne med såvel høj opløsning som trykfølsomhed.
Flamboyancen er ikke forsvundet, og der er stadig elementer i kabinen, der er utvetydigt italiensk. Der er et ur i instrumentbordet, som nu er digitalt og derfor kan bruges som både kompas og G-måler. Der er også to massive skiftepaler i aluminium bag rattet, der kan bruges til at regulere de i alt tre trin af rekuperation. Det er totalt overkill, og de hæmmer adgangen til blink- og viskerstilke.
Resten af kabinen er klassisk veludført i bløde materialer, der endda er delvist skabt af genbrugsmaterialer. Hvis man føler, man har set kabinen før, er det fordi den deles 1:1 med sportsvognen Maserati GranTurismo Folgore.
Maserati Grecale Folgore gør det godt som potent og luksuriøs SUV på strøm, og den kan give de kræsne købere den kant, som man ikke får specielt mange steder. Jeg ville eksempelvis ikke være betænkelig ved at overveje en Grecale over Audi SQ8, der virkelig også er en lækker bil.
For ganske nyligt er der dog kommet én konkurrent, der udfordrer alt, der kan klassificeres som potent og luksuriøs SUV på strøm. Bortset fra pladsen rundbarberer den nye Porsche Macan Turbo italieneren.
Den har flere kræfter, er hurtigere fra 0 til 100 km/t og har både længere rækkevidde, samt hurtigere opladning. Den har også fancy teknik som baghjulsstyring og torque vectoring, der skal give den sportslige dynamik, som Grecale ikke rigtigt har. Og det er til en tilsvarende pris.
Men… En Porsche er ingen italiener. Maserati Grecale Folgore har noget kant, man ikke kan tage fra den – også selvom passionen er blevet både praktisk, elektrisk og moderne.
Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 558 hk / 820 Nm
0-100 km/t: 4,1 sekunder
Tophastighed: 220 km/t
Forbrug: 24 kWh/100 km
Batterikapacitet: 105 kWh
Maksimal ladekapacitet: 150 kW
Rækkevidde: 501 kilometer
Mål (L/B/H): 586/195/165 cm
Køreklar vægt: 2.480 kilo
Bagagerumsvolumen: 535 liter
Pris: 1.230.000 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
Få det bedste ud af din leasingaftale med disse praktiske tips. Det kan både spare dig penge og gavne dig på den lange bane.
Drop drømmen om en BMW E30 M3! Søg hellere alternative græsgange, hvor færre penge kan købe dig samme sedan-sjov og sprødhed.
En guide til at vælge den rette motortype, når du skal ud og købe din næste bil.
Der er kommet mange vilde skabninger ud af 80’ernes nærmest mytiske Gruppe B-rallyklasse, og denne Ugens fund er én af dem. Renault 5 Turbo 2 er et ikon fra rallyverdenen, som nu kan blive dit.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.