juni 1, 2023

Første tur: Volvo bringer baghjulstrækket tilbage med XC40 og C40

25 år. Så længe skulle der gå, før Volvo igen fik baghjulstræk – og det gør seriøse underværker for opdateret XC40 og C40. Vi kører første tur i to.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Volvo PR

Sidst Volvo byggede biler med baghjulstræk lignede de Duplo-tog, og modellerne, der tog det med sig i graven, hed 940 og 960. Til puristernes store fortørnelse.

Nu er det tilbage i modellerne XC40 og C40, og det er på høje tid. Ikke for at føje de snusgumlende Volvo-entusiaster men simpelthen for at imødekomme fremtiden med momentstærke elmotorer.

Genoplivningen af baghjulstrækket kommer som led i en teknisk opdatering, der oven i købet giver Volvo XC40 og C40 større batteri, længere rækkevidde samt flere kræfter. Jeg har æren af at køre første tur i prægtige, østjyske omgivelser.

Bilbasen var inviteret til præsentation ifm. The Ocean Race i Århus.

Hvad er nyt?

Selvom genoplivningen af baghjulstrækket er en kattens god overskrift, rummer den tekniske opdatering af Volvo XC40 og C40 flere fede ting. Eksempelvis et større batteri, der er bøffet op fra 78 kWh til 82 kWh i bruttokapacitet.

Hvor man før kunne køre 434 km på en opladning, kan man nu komme helt op og snuse til 579 km – i hvert fald i Volvo C40 Single Engine Extended Range. 

LÆS OGSÅ | Glædelig opdatering til flagskibet Volvo XC90

I alle varianter kommer man komfortabelt forbi 500 km, og det er selv i de kraftige Twin Engine-varianter med 408 hk. C40 Recharge Twin klarer 549 km og XC40 Recharge Twin klarer 536 km.

Motormæssigt har Volvo også gjort mere end at rykke den fra for- til bagaksel. De har nemlig rykket produktionen hjem, og bygger selv motorerne i Skövde.

I samme ombæring hæves ydelsen, hvor de elektriske motorer på bagakslen nu yder 252 hk i stedet for de 231 hk, de ydede på forakslen. Momentet tager et større spring og vokser fra 330 Nm til 420 Nm.

Vælger man en Twin Engine-version er ydelsen uændret, og motoren på forakslen er den samme asynkrone sag med 158 hk, som altid har siddet der. Fælles for alle varianterne er, at DC-lynladning vokser fra 150 kW til 200 kW.

Baghjulstræk er bedst

Elmotorer leverer deres moment med det samme, og det udfordrer forhjulstrækkerne, der hurtigt genererer både hjulspin og momentstyring. For XC40 og C40 har elmotoren på forakslen særligt udfordret styretøjet, som var lidt besynderligt afvejet.

LÆS OGSÅ | Duel: Det bliver næppe bedre end BMW 330e Touring og Volvo V60 T6

Når bilproducenter, som Volvo, holder fast i forhjulstræk, skyldes det typisk, at elbilen er bygget på en traditionel fossilbrænderplatform. Her er det lettest at placere elmotoren i det hul, hvor benzin- eller dieselmotoren engang har ligget.

Volvo slap ikke ubemærket afsted med at springe over, hvor gærdet var lavest. Foruden et styretøj, der, sagt på godt jysk, var træls, manglede køreoplevelsen balance. Særligt vægten på to tons virkede svær at kapere for XC40 og C40.

Hvordan kører de så nu?

Betragteligt bedre! Volvo XC40 og C40 har altid været gennemgribende komfortable bekendtskaber, og det er de stadig, mens ubalancen nu er fikset med brug af baghjulstræk.

Komfortorienteringen betyder dog, at der fortsat er en pæn portion krængning, når man kører friskt – men ødelægger ikke helhedsoplevelsen på samme måde.

LÆS OGSÅ | Det nye Volvo starter med den elektriske EX90

Nu er der nemlig en følelse af balance, når baghjulene skubber bilen igennem svingene, og det hjælper føreren med at mærke, hvor de to tons svensk stål er på vej hen. Fornemmelsen med, hvordan bilen bevæger sig, hjælpes også på vej af et betragteligt bedre styretøj.

Rattet giver ikke som sådan en telepatisk føling med forhjulene, men det er solidt afvejet og præcist. Således bliver næsen let at placere ind i de kringlede sving, som de østjyske landeveje byder mig på.

Volvo XC40 og C40 er som forvandlet, når man kommer bag rattet, hvor man nu får den snert af dynamik og agilitet, som hidtil har manglet. Når baghjulstrækket lægges oven i de komfort- og kabinedyder, som XC40 og C40 fortsat besidder, bliver de hver især en mere komplet pakke.

Priserne

Volvo XC40 Recharge Extended Range starter i 417.791 kr. mens den tilsvarende C40 starter i 428.291 kr. Dette er med Plus-udstyr, der inkluderer 2-zonet klimaanlæg, elbetjente forsæder og bagklap, bakkamera, adaptiv fartpilot, LED-forlygter og Google-system.

Med Ultimate-udstyr får man dertil panorama glastag, 360-kamera og Harman Kardon lydanlæg. Her starter baghjulstrækkerne i 438.791 kr. og 449.291 kr.

Vil man have mere umf, fås de firehjulstrukne Twin-varianter i samme to udstyrsniveauer. Her starter XC40 i 452.441 kr. med Plus-udstyr og 485.570 kr. med Ultimate-udstyr, mens C40 starter i 468.770 kr. og 502.370 kr.


Volvo C40 Recharge Extended Range 

Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 252 hk / 420 Nm
0-100 km/t: 7,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Batterikapacitet: 82 kWh
Rækkevidde: 579 kilometer
Forbrug: 16,4 kWh/100 kilometer
Ladekapacitet: 200 kW
Mål (L/B/H): 440/187/159 cm
Køreklar vægt: 2.096 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 413-1.205 liter (+ 31 liter foran)
Startpris: 428.291 kr.


Find brugte Volvo XC40 og C40 til salg på Bilbasen:

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS