Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen var inviteret til Sydfrankrig af Volkswagen Danmark
Hvis du ser den populære mellemstore elektriske crossover som et køb, der ikke passer ind i livet eller din livsfilosofi, så skal du vide, at du kan finde en mindst lige så god crossover eller SUV, der kører på benzin (eller diesel).
Udviklingen står alt andet end stille i den klasse. Sidste år kom Renault Austral, og i år kommer faceliftede udgaver af Ford Kuga, Hyundai Tucson og Kia Sportage. Der kommer en helt ny Peugeot 3008 som mild-hybrid, og den får en søstermodel fra Opel, en ny Grandland.
LÆS OGSÅ | Volkswagen går elektrisk med GTI
Der er også den nye Volkswagen Tiguan. Det gik måske lidt trægt for danskerne at forstå (eller have råd til) den første generation Tiguan tilbage i 2007, men nummer to fra 2015 har gjort det meget bedre, og med den nye giver Volkswagen Tiguan endnu mere af det gode.
Det er som en dråbe i havet, når danskerne køber en ny Tiguan. Men en dråbe i havet, der alligevel er medvirkende til, at Tiguan er den mest solgte Volkswagen i hele verden. Det hjælper, at den sælges til store nationer som USA, hvor Polo er noget, man spiller, og Golf er en bil, der kun findes som GTI og R.
Det lækre vinterlys i Sydfrankrig kan virkelig få humøret til at stige, men jeg har naturligvis de kritiske briller på, når jeg første gang møder og kører Tiguan nummer tre. Det sker i øvrigt samtidig med meet’n greet med den nye Passat Variant, men tyskerne har pænt bedt om, at vi først taler om den nye stationcar om et par uger. Tiguan skal have opmærksomheden først, for den er jo vigtigst.
Tiguan er rundere, blødere og med et nyt designsprog. Volkswagen har lovet, at deres biler fremover skal se mere “venlige” ud. Tiguan er nok kommet for tidligt til at være med i den æra, for den ser ud som en hund, der blotter tænder og bare vil have dig til at gå den anden vej.
Mig skræmmer den ikke, for jeg synes, den alligevel er elegant og attraktiv. Det med blødere former passer Tiguan godt, og i kombination med en mindre karrosseriforlængelse til 454 cm, får det den nye til at virke et nummer større end den gamle.
Mangel på plads til barnevogn, hund, venner, bedsteforældre, børn, cykler og hvad en SUV ellers udsættes for, var der ikke i den gamle Tiguan. Men der er mere endnu i den nye Tiguan, og det åbenbarer sig ved rigtig god plads til mine ben og hovedet, da jeg sætter mig på bagsædet.
Det er på bageste række, hvor jeg starter min første køretur i Tiguan. Med en kollega som chauffør. Jeg kan ikke lægge benene over kors som i en Skoda Superb, men der er mere råderum i Tiguan end i de nærmeste konkurrenter. En klimazone til bagsædet, så jeg kan justere temperaturen, er der også.
Hvis der sad to mindre børn i bagsædet og ikke en mand i fyrrerne, tror jeg, de ville elske en lille detalje på sideruderne. Nederst på venstre rude sidder en lille tegning af en tiger i profil, og på det tilsvarende sted i højre side en leguan. Mit indre barn glæder sig over, at man kan vælge at sidde med tigeren eller leguanen, og så er det en mindre væsentlig detalje, at tiger og leguan er dyrene, der tilsammen giver navnet Tiguan.
LÆS OGSÅ | Priser på den faceliftede VW T-Cross
Komforten er rigtig god i bagsædet, ingen tvivl om det, og bagtil er der et rigtig rummeligt bagagerum. Også den gamle Tiguan havde et praktisk, stort rum, så det der i højere grad skal promovere den nye sidder omkring forsæderne.
Den gamle Tiguan så spartansk og praktisk ud. Det er et regulært trin op i materialekvalitet, der møder øjne og fingre i den nye. Men det er den store infotainmentskærm på 15”, jeg som det første piller ved. En skærm på 12,9” med tilsvarende funktionalitet er standard (og det samme er en fin digital instrumentering), men det lækre head-up-display i forruden kommer sammen med skærmen på 15” til 22.995 kr. Det er nice to have, ikke need to have.
Fra oplevelsen med den 8. Golf i 2019 og ID.3 i 2020, da de var nye og viste os næsten knap-løs indretning, til oplevelsen i Volkswagens nyeste biler, er der himmelvid forskel. Alt fra menu over farver til software virker nu logisk, og nu er klimaindstilling og sædevarme trukket til faste pladser i bunden af skærmen. Tiguan-systemet er grundlæggende bare velfungerende.
Før afgang fra lufthavnen i Nice var der frit valg mellem flere motorer til første tur i Tiguan. Jeg tog, med fuldt overlæg, den svageste i det danske modelprogram, som også er den billigste; en Tiguan 1,5 eTSI DSG med 1,5-liters benzinmotor, mild-hybridteknik og automatisk dobbeltkobling.
Vi er tre ombord, og vi indtager franske motorveje, kringlede landeveje og nogle snoede bjergveje, der kun er lidt bredere end en dansk cykelsti. Stigninger og fald er der mange af, og den kun 150 hk stærke motor gør det bedre, end dens værdier på papiret lægger op til. Den gør det også bedre, end den har gjort det før i Tiguan. Jeg tror, at mildhybrid-systemet med en lille elmotor med omkring 18 hk, der understøtter benzinmotoren, reelt gør en forskel.
Den udmærkede benzinmotor er sammen med en diesel på 2 liter med 150 hk de første på programmet i Danmark, men forstærkning er på vej i form af mere kraftfulde benzin- og dieselmotorer, men denne gang også to plug-in hybrider, eHybrid’erne.
De to plug-in hybrider kommer med argumenter for at købe dem, som kan være en slags livsforlængelse for plug-in hybrider. En ting er, at man vælger mellem 204 og 272 hk. Valgmuligheder er en god ting. Stærkere argumenter er, at rækkevidden stiger fra omkring 60 kilometer på en opladning i den gamle eHybrid med 245 hk til omkring 100 kilometer i den nye. Batterikapaciteten er næsten fordoblet til 19,7 kWh.
Som sidste vægtige argument er der opladningen. 100 kilometer i en plug-in hybrid, der formentlig vil starte omkring eller lidt under 500.000 kr., er i sig selv usædvanligt. Endnu mere så, at opladning med 11 kW ved hjemmeladeren (3,7 kW i den gamle) og 50 kW ved en hurtiglader er standard. Med så høj elektrisk rækkevidde og så hurtig opladning er det her plug-in hybrider, som kan fungere andre steder end i brochuren. De kommer til Danmark til sommer, regner importøren med.
Volkswagen benytter lejligheden ved testkørslen i Sydfrankrig til at vise den opdaterede affjedring med adaptive støddæmpere, DCC, som fås til Tiguan. Fler-ventil-teknologi og større spredning mellem den hårdeste indstilling og den blødeste. Alle testbilerne har DCC, men det er altså ekstraudstyr. Så hvordan en almindeligt fjedrende Tiguan kører, kan jeg først finde ud af, når de danske testbiler rulles ud.
Med DCC følger også sænkning af undervognen og styretøj med progressiv udveksling, der ændrer graden af reaktion, jo længere man kommer “ud” i styringen. Denne Sports-pakke koster 21.995 kr., og jeg kan afsløre, at med pakken har Tiguan sandsynligvis klassens bedste affjedring.
Tiguan er støjsvag, har en smidig, multi-justerbar undervogn og et virkelig godt vejgreb. Det progressive styretøj er jeg ikke helt overbevist om. Det virker mindre villigt end det i den gamle, men det er kritik baseret på bjergkørsel, og det gør man ikke ret meget af tiden i Danmark.
Eftersom det danske modelprogram ikke omfatter basismotoren på 1,5 liter med 130 hk, og grundudstyret heller ikke fås, starter Tiguan højt. 499.995 kr. for en bil i segmentet her er BMW X1-penge. Rimeligt eller urimeligt?
Umiddelbart helt rimeligt. Første indtryk og første tur siger mig, at Tiguan er af høj klasse, og på pladsforhold, udstyr og – måske – affjedring giver den X1 baghjul. Skal eksempelvis en Kia Sportage med 150 hk og automatgear være på udstyrsniveau med basismodellen Tiguan Business, ligger prisforskellen på omkring 70.000 kr. i Sportages favør. Umiddelbart virker det til, at det er en helt rimelig merpris at betale for Tiguan, som er en behagelig påmindelse om, at en god SUV også kan køre på benzin.
SPECIFIKATIONER
Volkswagen Tiguan 1,5 eTSI DSG Elegance
Motor: R4, 998 cm3
Ydelse: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 9,1 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 16,1 km/l
CO2-udledning: 142 gram/km
Mål (L/B/H): 454/184/166 cm
Køreklar vægt: 1.616 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 652-1.650 liter
Pris: 559.996 kr. (Tiguan fås fra 499.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: 494.996 kr. (Tiguan fås fra 434.995 kr.)
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.