Selvom der fortsat er forbløffende få elektriske konkurrenter, der kan rumme den store familie med tre sæderækker, er der én, der dominerer den snævre klasse. VW ID. Buzz. Efter lanceringen af den lange variant er salgstallene gået fra glimrende til gyldne.
Klassens koreanske kæmpe, Kia EV9, kan slet ikke følge med. Prisen er højere, pladsen er mindre, og så er der ingen smarte skydedøre til lemfældig indkastning af klodsede autostole.
Alligevel har Kia EV9 noget, som VW ID. Buzz ikke har – både i bløde værdier, men også i teknisk overlegenhed, der gør hverdagen lidt lettere. Læs med, når jeg kører en lang tur i Kia EV9, lige her.

Bedre end opgivet
Det er tidligt tirsdag morgen på en usandsynligt mild efterårsdag i september. Jeg har et møde i Århus, og det er Kia EV9 Long Range Performance, der skal få mig frem. Batteriet på voksne 99,8 kWh er ladt op til 100 procent, og alligevel er jeg ikke helt overbevist om, hvordan det skal gå.
Nok er batteriet stort, men det kræver ingen doktorgrad at konkludere, at Kia EV9 ikke ligefrem er en langtursskøjte af den strømlinede slags. Den er kantet, vejer 2,6 ton og er i dette Performance-trim udstyret med to elmotorer, der med 384 hestekræfter har potentiale til at tømme et stort batteri i et hastigt tempo.
Virkeligheden vil dog have det sådan, at jeg kommer trygt til Århus og halvvejs tilbage i komfortabel facon. Vind- og vejrforhold er optimale, men i forhold til kørestil kører jeg aldrig med henblik på skånsomhed over for batteriet.




Konkret kører jeg 450 kilometer nærmest udelukkende på motorvej med enten 110 eller 130 km/t. Her går Kia EV9 fra 100 procent til seks procent på batteriet, hvilket svarer til et forbrug på 20,8 kWh pr. 100 kilometer. Altså, en snas bedre end de 22 kWh pr. 100 kilometer, som den er opgivet til ved blandet kørsel.
VW ID. Buzz Lang Style+ er til sammenligning opgivet til 20,6 kWh pr. 100 kilometer. Her kan jeg afsløre, at den populære bus ikke slår egne optegnelser på motorvej.
Tak til 800V
Tillad mig at dvæle lidt mere ved specifikationerne. VW ID. Buzz kan lynlade med op til 200 kW, mens Kia EV9 kan lynlade med op til 210 kW. Også her er virkeligheden dog en lidt anden, da Kia EV9 er bygget på såkaldt 800V-arkitektur.



Med højere spænding kan systemet flytte mere strøm med mindre tab og varme. Det øger effektiviteten under lynopladning, hvorfor ladeeffekten i Kia EV9 bør ligge både højere og i længere tid end VW ID. Buzz, der bygger på en konventionel 400V-arkitektur.
Jeg ankommer til en tom lynlader med førnævnte seks procent på batteriet. Kia EV9 stryger op på 214 kW og holder kadencen længe. Kurven knækker først omkring 65-70 procent og daler til 83 kW, hvor opladningen afsluttes på 80 procent.
Læs også: Første tur: Hyundai Ioniq 9 stræber opad
Tiden fra seks til 80 procent på batteriet tager i alt 28 minutter med en gennemsnitlig ladeeffekt på 181 kW. Kia EV9 er opgivet til at lade fra 10 til 80 procent på 24 minutter, hvor jeg registrerer 25 minutter. Endnu en gang ustyrligt tæt på det, der er angivet – og aldeles godkendt.





De bløde værdier
Testbilen er udstyret med Premium-udstyr, der sammen med to elmotorer i Performance-varianten skubber prisen op på 614.999 kr. Det er ikke uvæsentlige 100.000 kr. dyrere end en VW ID. Buzz Lang Style+, der kommer ganske uden udstyrsmangler.
Igen er der dog plads til overraskelser i den koreanske kæmpe. Med Premium-udstyr bliver Kia EV9 et overflødighedshorn, der giver varme og ventilation til både anden- og tredje sæderække, rullegardiner samt eljusterbare ryglæn på tredje sæderække. Heromme er pladsen begrænset, men småfolket får stadig egne kopholdere samt USB-C opladning.






Kabinen i Kia EV9 er sat sammen på en måde, der helt eliminerer den svage duft af leverpostej, der automatisk følger en praktisk orienteret familiebil med tre sæderækker. Materialevalget er blødt, behageligt og med en vis tyngde. Der er tænkt over aflægningspladsen, og så drukner man som chauffør ikke i undermenuer, takket være en stribe fysiske trykknapper.
Kombinationen af brunt kunstlæder samt imiteret træ og stof i instrumentbordet giver en nærmest skandinavisk moderne fornemmelse. Forsæderne i testbilen er opgraderet til Premium Relaxion i en komfortpakke til 22.499 kr., der foruden massage sikrer tårnhøj komfort.
Fra førersædet når man nemt infotainmentskærmen, der har fået en overhaling på opløsning, system og layout siden lanceringen i 2023. Det er legende let at arbejde med, selvom man sjældent behøver at pille dybt i undermenuerne, da de indfræsede genvejsknapper med haptisk feedback gør det nemt at springe rundt.





DEN ENDELIGE DOM
Motorvej er aldrig en decideret livret for elbilerne, og det bliver kun værre, jo større de bliver. Med aerodynamisk effektivitet som en Duplo-klods er det for mig overraskende, at Kia EV9 klarer den så godt, som den gør i min ganske uvidenskabelige forbrugstest.
Vind, vejr og en bil pakket med børn kan naturligvis gøre udfaldet anderledes, men med 450 kilometer motorvejskørsel som udgangspunkt kan det ikke gå helt galt. Tag dertil, at strømmen hældes på igen med høj fart og flad ladekurve, og så mener jeg, at Kia EV9 gør alt det, den kan for at lukke hullet til klassens rugbrødsformede favorit.
Kia EV9 Long Range Performance Premium
Motor: Elmotorer (fortil og bagtil) Ydelse: 384 hk/600 Nm 0-100 km/t: 6 sekunder Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 22 kWh/100 kilometer Batteristørrelse: 99,8 kWh Ladekapacitet: 210 kW Rækkevidde: 505 kilometer Mål (L/B/H): 502/198/178 cm Køreklar vægt: 2.625 kilo Trækvægt: 2.500 kilo Bagagerumsvolumen: 333-828-2.318 liter Pris: 614.999 kr. (EV9 fås fra 449.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst (EV9 Upgrade fås fra 49.995/5.295 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: 651.744 (EV9 fås fra 465.485 kr.)
