Kia EV6 GT-01
Test og anmeldelser
14. september 2025

Test: Kia EV6 GT er en gedigen grand tourer

Selvom den med 650 hestekræfter matcher sin vilde tvilling, Hyundai Ioniq 5 N, er den opdaterede Kia EV6 GT langt mere besindig. Og det er en god ting.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Hyundai Ioniq 5 N er en larmende og legesyg elbil, der med røde detaljer, gæller og vinger skriger til verden, at den er en seriøs spradebasse. I skyggen står Kia EV6 GT, der er lidt mere nedtonet – om end med nøjagtigt samme tekniske grundlag som den tossede tvilling.

Alt det har jeg allerede konkluderet i en dueltest fra sidste sommer, der kan læses lige herover. Alligevel er der sket noget, der gør, at Kia EV6 GT fortjener tid i rampelyset.

Den er nemlig blevet grundigt opdateret, og den sportslige opskrift er forfinet til en grad, at den haler ind på Ioniq 5 N. Ikke på at være hurtigere eller mere dynamisk, men på at være en helt igennem gedigen grand tourer, der brillerer på helt andre parametre.

Kia EV6 GT-19
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-23
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-21
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-22
Foto: Simon Hallenslev

Hvad er nyt?

Kia EV6 fik et omfattende facelift sidste år med nyt frontdesign og nye forlygter, større batterier, nyt infotainmentsystem, flere sikkerhedssystemer og højere trækkapacitet. Velvalgte ændringer til en allerede glimrende, men glemt elbil.

Nu lanceres den hårdkogte topmodel også under de faceliftede former. Opdateringen giver GT-modellen en batterikapacitet på 84 kWh mod før 77,4 kWh. Derfor stiger rækkevidden også fra 424 til 450 kilometer.

Det er ikke mange kilometer, der moses ud af det store batteri, og det er elmotorernes skyld, der nu yder endnu mere: fra allerede voldsomme 585 hestekræfter til nu 650 hestekræfter. Accelerationen er uændret 0-100 km/t på 3,5 sekunder, og det samme gælder topfarten på 260 km/t. De ekstra kræfter må derfor være med mellemaccelerationer for øje.

Kia EV6 GT-18
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-17
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-16
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-13
Foto: Simon Hallenslev

Eller er det dynamikken? For udover flere kræfter har EV6 GT også fået optimeret undervognen, styretøjet samt det software, der styrer det elektroniske spærredifferentiale og alle hjælpesystemerne – hvorfor der på papiret er lagt op til mere leg.

Og apropos leg, så har Kia EV6 GT adopteret de kunstigt indlagte gearskift, som man også finder i Hyundai Ioniq 5 N. Hos Kia hedder det Virtual Gear Shift, men idéen er den samme, hvor man med skiftepalerne bag rattet kan lege med gearene til lyden af falske motortoner.

Ingen kompleks supercomputer

Da jeg først læste, at de kunstige gearskift var indlagt i EV6 GT, tænkte jeg: åh nej. Ikke fordi det ikke fungerer. Tværtimod giver det en helt ny (om end fjollet) dimension til den sportslige elbil. Det er frygten for, hvad de kunstige gearskift ellers har med sig, der vækker skepsis i mig.

Kia EV6 GT-03
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-05
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-06
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-07
Foto: Simon Hallenslev

Heldigvis kan jeg udsende et lettelsens suk, da jeg finder ud af, at det alt for komplekse justeringscirkus fra Hyundai ikke er fulgt med til Kia sammen med Virtual Gear Shift. I Ioniq 5 N kan man minutiøst justere alt i køreoplevelsen til mindste detalje, men før man har fundet ordentligt rundt i de endeløse menuer, har man opgivet ævred.

I Kia EV6 GT er det anderledes simpelt. Man kan stadig justere på hårdheden hist og her, til når man er i lege- eller pendlerhumør, men det klares i virkeligheden lettest gennem den store, grønne GT-knap i rattet, der skruer op for alt undtagen assistentsystemerne.

Det er ikke kun simpliciteten i opsætningen, der er en intuitiv fryd, men den generelle betjening af det opdaterede infotainmentsystem. Skærmen er klar, systemet er hurtigt, og det reviderede Kia-layout er nemt at finde rundt i.

Kia EV6 GT-08
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-04
Foto: Simon Hallenslev

Skærmen betjenes fra det fede forsæde, der ikke er opdateret, men som stadig fortjener et par rosende gloser med på vejen. Forsæderne er sportslige på den fede måde, så de krammer ryggen og holder en fast uden at hæmme komforten. De æder ganske vist en del af udsynet fra bagsædepassagererne, som fortsat har masser af plads til selv modellange stænger.

Altid i overskud

Med flere bøffer og en finjustering af køreegenskaberne er det klart, at det er de snævre landeveje, der lokker indledningsvist. Her har Kia fået bedre styr på vægten, takket være særligt styretøjet men også en undervogn, der bedre håndterer alle 2,2 tons.

Kia EV6 GT bevæger sig som en mindre bil, end den er, og farer frem som en trold af en æske med et altid overraskende overskud. Presser man den rigtigt på maven, vil man dog finde, at indstyringen ikke er lige så skarp, som den er i Hyundai Ioniq 5 N, som over en bred kam også stadig føles mere villig til ballade.

Kia EV6 GT-12
Foto: Simon Hallenslev

Mindre villighed til ballade underbygges også af det kunstige underholdningselement: motorlyden, der følger de falske gearskift. Lyden er nemlig ret lav selv i højeste volumenindstilling, mens selve lydbilledet minder mere om en Bollywood-version af Star Trek end en sprød benzinmotor, som man hører i Ioniq 5 N. Det bliver alligevel FOR kunstigt og fjerner lidt lysten til at lege med Virtual Gear Shift.

I virkeligheden gør det ikke spor i min bog. Landet ligger stadig sådan, at hvis man vil have den mest legesyge elbil, skal man gå til Hyundai. Når man er færdig med at lege, viser det sig, at opdateringerne også gør EV6 GT mere gedigen.

På motorvejen er støjniveauet mærkbart nedbragt, både sammenlignet med før opdateringen og med Hyundai Ioniq 5 N. Holder man undervognen i det mest komfortable modus, er den også mere behagelig i hverdagen, og så synes jeg, at den rammer den rigtige balance mellem kapabel, kompetent og komfortabel.

Kia EV6 GT-20
Foto: Simon Hallenslev
Kia EV6 GT-15
Foto: Simon Hallenslev

For selvom det kapable og kompetente element måske ikke helt hægter sig på den hårde Hyundai, er den hele billængder foran Skoda Enyaq RS og VW ID.4 GTX på sportslighed – uden at være sværere at leve med i hverdagen.

Hvad med prisen?

En rundbarbering af Enyaq RS og ID.4 GTX er også på sin plads, når man får øje på prislisten. Kia EV6 GT starter i 499.999 kr., hvor de to mindre sportslige tvillinger starter i henholdsvis 419.995 og 429.995 kr.

Man får nu altså også mere for pengene, og sammenlignet med Enyaq RS betaler man 258 kr. pr. ekstra hestekraft for en merpris på i alt 80.000 kr. Sammenlignet med den kradsbørstige koreanske tvilling, Hyundai Ioniq 5 N, sparer man 10.000 kr. ved at vælge den mere besindige Kia.

Kia EV6 GT-02
Foto: Simon Hallenslev

Udstyrsmæssigt mangler man intet, når man vælger Kia EV6 GT, der kommer komplet med head-up display, stort lydanlæg, 21” fælge, adaptive LED-forlygter, elektrisk bagklap, de lækre forsæder og så videre, og så videre.

Det eneste ekstraudstyr, testbilen er udstyret med, er den øjnefaldende matblå lakering, det elektriske soltag og V2L-adapter. For en samlet pris på 543.196 kr.

Den endelige dom

Tag ikke fejl: Jeg knuselsker Hyundai Ioniq 5 N, og den kan stadigvæk køre i cirkler om sin tvilling på såvel et lukket baneanlæg som en kringlet landevej. Dog betyder opdateringen, at Kia EV6 GT lukker noget af hullet på landevejen og så ellers bare brillerer med sin besindighed.

Det kan lyde uimponerende, at en sportslig elbil imponerer ved at være behersket, men Kia EV6 GT bevæger sig med en altid tillidsvækkende magt og et uhyggeligt overskud kombineret med komfort. Det er en grand tourer i ordets bogstaveligste forstand, hvorfor koreaneren nu tager sit navn seriøst.

Kia EV6 GT - 2025

Motor: To elmotorer (for og bag) Ydelse: 650 hk/740 Nm 0-100 km/t: 3,5 sekunder Tophastighed: 260 km/t Forbrug: 20,6 kWh/100 km Rækkevidde: 450 kilometer Batterikapacitet: 84 kWh Ladekapacitet: 260 kW Mål (L/B/H): 470/189/154 cm Køreklar vægt: 2.220 kilo Trækvægt: 1.800 kilo Bagagerumsvolumen: 480-1.260 liter (plus 20 liter foran) Pris: 499.999 kr. (EV6 fås fra 324.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant