Ørkenkongen, terrænmesteren, skovløberen – Fords pickup Ranger i Raptor-format bliver i 2. generation udstyret med en stærkt opgraderet undervogn og en 3-liters V6-benzinmotor med 288 hk. Den kommer til Danmark i oktober
Hvis bare Danmark var større, fyldt med ørken, ufremkommelige skove, brusende floder og tilgroede bakker. Og man måtte køre alle de steder, selvfølgelig.
I et land som Danmark er Ford Ranger Raptor taget som fange. Den brutale pickup har siden introduktionen i 2018 været klar til at tackle vildt terræn og køre ekstremt hurtigt over klitter og overdrev. Vi har en smule af den slags, men vi må ikke køre der, og derfor er det svært at udnytte den vilde pickups potentiale.
Det bliver ikke nemmere at holde ud nu, at der er meget strenge grænser for at udfolde sig i udfordrende terræn i Danmark. Nu kommer nemlig den 2. generation Ranger Raptor. Hvis man synes, den første var vild, kan man se frem til at blive blæst bagover af den nye.
Slut med den sløve dieselmotor
Den første Ranger Raptor, som den nye udviklet af entusiasterne hos den australske afdeling af Ford Performance, er både fantastisk og frustrerende. Fantastisk, fordi undervognen gør det muligt at blæse gennem en ørken eller hedelandskab med usædvanligt høj fart. Frustrerende, fordi dieselmotoren slet ikke lever op til bilens evner (og udseende).
2-liters dieselmotoren med 213 hk fås også i den almindelige Ranger, og det i sig selv er opskriften på sure miner. Det er en udmærket motor, men den er for svag og underdimensionet til at gøre tjeneste i en Raptor.
Svag bliver næppe et ord, der vil følge den nye Raptor. Vi kan takke markeder udenfor Europa (USA er et af dem), at den nye Ranger Raptor skifter til en benzinmotor. Ikke en lille firecylindret, men en 3-liters V6 med 288 hk og 491 Nm. Det lyder som om, al den omdrejningsvillighed og brutalitet, den gamle Raptor ikke havde, vil være til stede i den nye.
På Fords australske testbane på 10 kilometer, som ligger i den øde outback, er den nye Ranger Raptor 4 minutter hurtigere end den gamle. Det er, i tidtagernes og terrænløbenes verden, en vild forskel.
På udvalgte markeder vil Ranger Raptor også i den nye generation kunne fås med dieselmotor. Men Ford oplyser endnu ikke, hvilke markeder, det handler om.
Fox leverer igen støddæmperne til Ranger Raptor
Men motoren er kun den ene side af Ranger Raptor. Grunden til Raptors vildskab ligger i lige så høj grad i terrænevnerne. Den er, som nævnt, i stand til meget høj fart i ørkenen og andre steder, hvor der er plads til det. Det er styrken og balancen i undervognen, der gør, at man i Raptor kan hoppe højt. Og lande hårdt, men uden at skade hverken bil eller passagerer.
Det australske udviklingshold har igen valgt Fox som leverandør af støddæmperne. De er kraftige og dynamiske, og de er bare en del af et forstærket hele. Undervognen, som bl.a. har en helt anden bagakslen end de andre nye Ranger-modeller, er forstærket i forhold til den gamle Raptor.
Med den nye 3-liters benzinmotor flytter også et mere tungt og lækkert lydbillede ind i Ranger Raptor. Mere højlydt, selvfølgelig. For at give naboerne en chance, har Raptor et elektronisk styret udstødningssystem, som kan indstilles til Quiet (stille). I den indstilling tier bilen stille, mens den i indstillingerne Sport og Baja råber højt.
Men hvis man køber sig den nye Raptor, som lander i Danmark allerede i oktober, vil man så ikke lade naboerne både høre og se det?
Den nye Ranger Raptor er den første version af den nye generation Ranger, der kommer på markedet. Det sker i oktober, mens det øvrige modelprogram lanceres i starten af 2023.
Priserne må vi desværre vente på. Det tyder desværre heller ikke på, at Ford kan hjælpe med hverken ørken, åbne vidder eller andet godt, vi i Danmark kan bruge til den nye Raptor.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.