Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den danske Ford-operation er en skygge af sig selv, og med forsinkelse af den nye elbil Explorer går mærket et meget hårdt år i møde med få relevante modeller.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Ford havde sat starten af 2024 som tidspunktet for europæisk markedsintroduktion af Explorer, den elektriske crossover lavet på Volkswagens MEB-platform. Som andre mærker – Volkswagen og Volvo er to af dem – må Ford indse, at deres nye elbil bliver forsinket.
Starten af 2024 bliver til sommeren 2024, og fordi det er usædvanligt i bilindustrien at introducere en ny model på markedet om sommeren, hvor Europa holder ferie, er den logiske konsekvens, at Ford må flytte introduktionen til starten af efteråret.
LÆS OGSÅ | Ford Explorer: elbilen til en ny tid
For Volkswagen betyder det irritation, at den store topmodel ID.7 er udsat, og Volvo synes bestemt heller ikke, at det er fedt at skulle vente et halvt år eller mere end ventet på sin topmodel, EX90. Men det er ikke biler, som er tidsmæssigt kritiske for de to mærker. For Ford er problemet mere end bare irriterende og ufedt. Explorer er kritisk nødvendig for Ford i Europa, som i forhold til tidligere er en svag skygge af sig selv.
Ford vil gerne gå 100 procent elektrisk i 2030 i Europa, og mens Explorer og en anden kommende model er baseret på VW-teknik, er en ny platform til elbiler godt på vej fra Ford. Men på vej er så uklart som tåget vejr, og indtil da skal Ford klare sig med et forsvindende lille antal modeller.
Ford stoppede produktionen af Fiesta i juli, og Focus udgår i 2025. Besøg Fords hjemmeside, og tidligere tiders bugnende modelprogram med B-Max, C-Max, Grand C-Max, S-Max, Galaxy og Mondeo er reduceret til den sidste sending Fiesta-modeller, Puma, Focus, Kuga, Mustang Mach-E og den store PHEV Explorer. Nå ja, Bronco, den abnormt dyre amerikanske firehjulstrækker er ny.
Det ville være fornuftigt, hvis samlingen af biler i det resterende modelprogram var gode indtjeningskilder for Ford. Det er de ikke, og Ford har i dag kun en enkelt model blandt sine personbiler i Danmark (varebilerne er en anden, mere positiv historie), der sælger fornuftigt: Kuga PHEV. Et dilemma for en bilimportør, for at satse på en enkelt model er en usund afhængighed. Produktionen kan gå i stå, mangle komponenter. Meget kan ske, som hiver gulvtæppet væk under den vigtige model.
For bare fire år siden var Fiesta, Focus, Mondeo og S-Max populære biler i Danmark. I 2019 solgte Ford cirka 10.300 biler under de fire modelnavne. I hele 2022, hvor der var nogle levn af Mondeo tilbage og S-Max stadig blev solgt i Danmark, stod de fire modelnavne for 1.945 biler.
Med Kuga PHEV som den sikre hest på banen skal Ford virkelig sørge for at holde modellen kørende og holde den interessant. Skarpe privatleasingtilbud, nye udstyrspakker og priser, som fra cirka 325.000 kr. stadig er lave i forhold til konkurrenterne, giver vind i sejlene, og selv om salget skrumpede i 2022, var det naturligt, for hele markedet for nye biler skrumpede. Men et facelift af den aldrende Kuga, som det der blev præsenteret i efteråret 2022 i USA, er der endnu ingen tegn på for det europæiske marked, og højere afgift ved årsskiftet vil hæve prisen, med mindre Ford vil æde regningen og slække på indtjeningen.
Puma, den lille crossover på Fiesta-basis, kommer i 2024 som elbil, og den kan give Ford et løft i en prisbillig klasse. Den eksisterende Puma, den med benzinmotor, har aldrig været et hit i Danmark, men salget er så godt som brudt sammen med kun 409 eksemplarer i 2022 og kun 202 styk i de første syv måneder af 2023.
Et andet sammenbrud, som er langt værre, står Fords hidtil eneste elbil for. Mustang Mach-E, som havde et udmærket første år i 2021 (1.068 styk) og så et helt okay år i 2022 med 1.251 biler er reduceret til noget, der må give hovedpine: 300 nye på gaden i de første syv måneder af 2023. Det er kun lidt mere end halvt så mange EV6, Kia fik på gaden i den periode – og VW kom af med 1.670 styk ID.4 på den tid. Og 670 styk ID.5.
Det havde været en lettelse for Ford at kunne introducere den nye Explorer lige efter nytår eller i hvert fald til foråret, men forhandlerne må klare sig med håbet om, at forsinkelsen så ikke bliver endnu større.
Hvorfor er Explorer så forsinket? Udmeldingen er, at bilen skal leve op til nye europæiske batteristandarder. Men ifølge Automotive News er de standarder langt fra nye, og nyhedsmediet spekulerer i, at forsinkelsen skyldes andre årsager. Det er i princippet ligegyldigt for den danske importør og for Ford-forhandlerne, hvor forsinkelsen er opstået. Explorer er forsinket, og timingen er alt andet end heldig.
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.