FOERSTE TUR MGS6 EV 6574
Test og anmeldelser
20. december 2025

Første tur: MGS6 EV - stærkere kort har MG aldrig haft

Med MGS6 EV har MG alt det, der skal til for at hive kunder fra Tesla og XPeng. Den velkørende og meget rummelig crossover er lækker og giver rigtig meget bil for 300.000 kr.

Morten B. Bek

Morten Bek

Bilbasen var inviteret til Køge af MG Motors Danmark.

Det er ikke nemt at være andre end Skoda og Volkswagen lige for tiden. De to mærker æder så meget af det danske marked med deres elbiler, at der kun er rester tilbage til alle de andre. Og der bliver hele tiden flere af “de andre” - kinesiske bilmærker vælder op af jorden, som var der 60 millioner indbyggere i Danmark og ikke kun seks millioner.

Med Volkswagen-koncernens dominans i Danmark lige for tiden er det slet ikke gået for de kinesiske bilproducenter, som mange havde troet for et par år siden. Jovist, der sælger da biler, og det går fremad for BYD og XPeng, men det er i kraft af lave priser, der kommer sig af billig kinesisk produktion.

MG var det første Kina-mærke i Danmark i 2020. Man kan vælge at trække på den britiske Morris Garage-historie med gamle sportsvogne, men det skal man lade være med. Bare fordi jeg laver en YouTube-video, så er jeg heller ikke verdensstjerne.

Heller ikke MG kan rigtig få hjulene til at rulle i Danmark. Den senest introducerede model, den kompakte crossover MGS5 EV, er der kun kommet cirka 250 eksemplarer af på gaden siden introduktionen i forsommeren (tal fra Bilstatistik.dk); Skoda har indregistreret omkring 10.000 Elroq i år, så jeg behøver vist ikke sige dominans en gang til.

FOERSTE TUR MGS6 EV 4853
FOTO: MG

Ingen MGS5 EV-fejl med MGS6 EV

Men med MGS5 EV har kineserne også begået flere fejl. Bilen er for dyr. Ikke meget for dyr, men noget for dyr. Det andet ved den er mere besynderligt: basismodellen til 229.999 kr. kan kun lade med 3,6 kW på en AC-tilslutning. I Kina må de tro, at vi lever i et bondesamfund med begrænset strømforsyning.

Med den nye og større MGS6 EV vil man ikke gøre samme fejl. Her er vi i en endnu “tungere” klasse med ID.4, Enyaq og Model Y, så der er slet ikke råd til fejl. 11 kW er en selvfølge, og så underbyder MGS6 EV konkurrenterne - uden hverken at gå ned på udstyr eller rækkevidde.

Jeg husker altid mig selv på, at et par timers kørsel ved et veltilrettelagt pressearrangement ikke gør det ud for en test af bilen. Der er lovprisninger og superlativer en masse før testkørslen, og selv om det hele denne gang foregår i Køge og ikke i Catalonien, så er de første køreindtryk kun det: de første indtryk, som senere følges op af en længere test.

Det første indtryk af MGS6 EV er rigtig gode. Med forbehold for et par ting er der intet der siger, at den kinesiske elbil er blandt bundskraberne i klassen rent prismæssigt. Den lider ikke af det tunge uelegante design som XPeng G6 (eller dens sterile køreegenskaber), og den er nemmere at betjene og mere lækker end Tesla Model Y.

FOERSTE TUR MGS6 EV 5448
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5332
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5400
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5352
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5387
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5349
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5411
FOTO: MG

Plads til at sprede sig

MGS6 EV er meget nært beslægtet med både MGS5 EV og den ældre MG4 Electric. Den er meget større end de to modeller, og med sine 471 centimeter i længden er den noget længere end ID.4 og lidt kortere end Model Y.

Designet er lige så lidt overraskende, som at Xi Jinping er valgt til endnu en periode som kinesisk overhoved. MGS6 EV er forfra svær at skelne fra den mindre MGS5 EV, men med så få af dem på vejene er det jo mere eller mindre ligegyldigt. Original er den altså ikke at se på, men ikke desto mindre er den elegant og, i testbilens farve Stratford Gold, en bil der ser meget dyrere ud end de 299.999 kr. MG tager for den.

For 299.999 kr. får man på enhver tænkelig måde meget bil for pengene. Der er meget metal, meget batteri, meget plads og meget udstyr. Kun andre lakeringer end den gyldne og et lyst interiør i beige fås som ekstraudstyr - begge til 7.500 kr.

Panoramaglastag med elektrisk solgardin, ventilation i forsæderne, head-up display, indtræk i kunstlæder og kunstigt ruskind, 20” alufælge, el-betjent bagklap, varme i bagsædet - bare et udpluk af standardudstyret.

Med virkelig god sans for europæisk smag og indretning er den meget luftige og meget rummelige kabine udført i materialer, som får Mercedes-Benz’ seneste forsøg til at ligne en svipser. De bløde materialer er næsten alle steder, og knapper og paneler føles af virkelig høj kvalitet.

Infotainmentsystemet er identisk med det i MGS5 EV, og her i den større bil får jeg lyst til at sige, at det trænger til mere skarphed i farver og gengivelse. Betjening, også takket være lækre rigtige knapper til blandt andet klimaanlæg, volumen og afdugning, fejler ikke noget. Man kan også lave sin egen indstilling for nedlukning af irriterende assistentsystemer via en menu man trækker ned fra toppen af skærmen - det er et stort plus.

Sæderne virker til at være mindst en klasse bedre end i MGS5 EV, og niveauet virker helt generelt til at være hævet her i MGS6 EV.

FOERSTE TUR MGS6 EV 5163
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5174
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5178
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5175
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5182
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5180
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5432
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5188
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5179
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5191
FOERSTE TUR MGS6 EV 5215
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5219
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5426
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5481
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5490
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5418
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5172
FOTO: MG

Slagkraftig elmotor med 245 hestekræfter

Det er svært at se, hvordan MGS5 EV skal være relevant, når Luxury-udgaven, den mest interessante, koster 269.999 kr., og MGS6 EV Luxury koster 299.999 kr. Det er 30.000 kr., som køber meget mere end blot en større bil.

Markant højere udstyrsniveau er en ting, rækkevidde og støjniveau en anden ting. MGS6 EV har, uanset om den har baghjulstræk og 245 hestekræfter, som testbilen, eller firehjulstræk og 362 hestekræfter, et stort batteri på 77 kWh (74,3 kWh anvendelig), der tilsyneladende stammer fra MG4 Extended Range, som ikke længere kan købes i Danmark.

Med op til 530 kilometer på en opladning ligger den nye model 65 kilometer over den mindre MGS5 EV, og i forhold til konkurrenterne omkring 300.000 kr. ligger den rigtig godt; Skoda Enyaq 60 klarer til 299.995 kr. klarer 430 kilometer, og XPeng G6 Standard Range til 299.900 kr. står til 470 kilometer.

MGS6 EV Long Range Luxury er overraskende kraftig i acceleration både fra stående start og fra 80 til 120 km/t i forhold til, at elmotoren ved baghjulene kun har 245 hestekræfter og 350 Nm. Bilen er da heller ikke blandt de tungeste i klassen: den holder sig under to tons.

Med de store hjul er affjedringen lidt til den skarpe side, når farten ligger på byniveau, og de sjællandske asfaltarbejdere har efterladt nogle helligdage. Det går meget bedre ved 80 km/t, og jeg køber faktisk ind på fastheden, fordi MGS6 EV virker ret adræt og meget nem at styre gennem gentagne små kurver med det veloplagte styretøj.

Jeg er ikke i tvivl om, at støjniveauet er betydeligt lavere end i den mindre MGS5 EV, og så må en sammenligning med en af de andre i klassen afgøre, om MGS6 EV også overgår klassestandarden.

FOERSTE TUR MGS6 EV 4873
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 4710
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 4927
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5261
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5075
FOTO: MG
FOERSTE TUR MGS6 EV 5103
FOTO: MG

Langsom ved lynladeren

Der er en ting, jeg ikke forstår ved MGS6 EV. Det er ladehastigheden ved en lynlader. Ud fra et sammenligningsgrundlag giver en ladetid fra 10 til 80 procent på 38 minutter ingen mening: ladekapaciteten er 144 kW, og hvis jeg stiller det overfor de kun 135 kW, som Skoda Enyaq 85 med 82 kWh batteri (79 kWh anvendelig kapacitet), så burde MGS6 EV være den hurtigste af de to til at lade.

Enyaq 85 kan rent faktisk klare det på ned til 28 minutter, selv om den er handicappet af en lavere strømtilførsel. En mulig årsag på de 10 minutters forskel er, at Enyaq holder peak-niveauet, altså det maksimale optag af strøm, i længere tid.

38 minutter er for lang tid. Jo større bilmodel, jo vigtigere er det, at man kan lade med fornuftig hastighed. Det er langt mere sandsynligt, at en bil så stor som MGS6 EV bruges som firmabil eller til lange familieture end en BYD Dolphin Surf.

Jeg har MG mistænkt for at bremse MGS6 EV ved DC-laderen, fordi der skal være plads til den lynhurtigt ladende crossover IM6, der sandsynligvis kommer til Danmark næste år. Den bliver meget dyrere, regner jeg med, så den skal kunne sole sig i en meget hurtigere ladetid.

Spørgsmålet er så, om den på andre måder kommer til at overskygge MGS6 EV, som den skal dele gulvareal med hos forhandlerne. MGS6 EV virker nemlig som det mest gennemførte og attraktive MG-produkt til dato, og mens den nok ikke skubber ID.4 og Enyaq af pinden, så fortjener den en egen pind at sidde på.

FOERSTE TUR MGS6 EV 5229
FOTO: MG

DEN FORELØBIGE DOM

Bortset fra langsom lynladning og en affjedring, der umiddelbart virker lidt stram over de værste ujævnheder, så er MGS6 EV en meget attraktiv tilføjelse til den stærkt konkurrenceprægede klasse af elektriske crossovers i mellemstørrelsen.

Indretningen er usædvanligt lækker i forhold til prisen på 300.000 kr., og det skal man så lægge sammen med virkelig gode pladsforhold, alt i udstyr, masser af kræfter, en fornuftig rækkevidde og syv års garanti. Det er attraktivt, også selv om Skoda og Volkswagen står meget stærkt på markedet.

Hvis ikke MGS6 EV kan løfte MG på det danske marked, så har jeg svært ved at se, hvilken bil det ellers skal kunne lade sig gøre med.

MGS6 EV Long Range Luxury

Motor: Elmotor (bag) Ydelse: 245 hk/350 Nm 0-100 km/t: 7,3 sekunder Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 16,6 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 530 kilometer Batteristørrelse: 77 kWh Ladekapacitet: 144 kW Mål (L/B/H): 471/191/166 cm Køreklar vægt: 1.983 kilo Trækvægt: 1.500 kilo Bagagerumsvolumen: 493 til 1.910 liter + 86 liter frunk Pris: 299.999 kr. (MGS6 EV fås fra denne pris) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant