Den brutale lyd er ikke til at tage fejl af. Og med cylinder-frakobling kan du faktisk også køre gennem byen med god samvittighed. Her kan du se den nye G-Klasse i den hårdtpumpede AMG-version.
De første billeder af den hårdtpumpede udgave af den ny G-Klasse, Mercedes-AMG G 63, er netop blevet præsenteret. Både eksteriør, interiør og teknik er helt nyt, men det er især den nye, kraftige motor og den optimerede drivline, der stjæler opmærksomheden.
Motoren er godt nok blevet mindre – fra en 5,5-liters V8’er til en ny 4-liters biturbo V8’er – men den leverer trods alt 510 heste og et stærkt moment på 850 Nm.
Sammen med automatgearkassen på ni trin og et firhjulstræk, der som noget nyt favoriserer baghjulene i forholdet 60:40, er de første 100 km/t overstået 4,5 sekunder.
Topfarten er elektronisk begrænset til 220 km/t men kan forhøjes til 240 km/t med AMG Driver’s package.
Brutal lyd i Mercedes-AMG G 63
De to dobbeltudstødninger, eller sidepipes, sidder stadig lige foran baghjulene som en høflig påmindelse om, at G 63 ikke er som nogen andre.
Fra centerkonsollen kan udstødningsklapperne åbnes manuelt via enten en knap eller det valgte køreprogram, når kørestilen skifter fra diskret cruising til brølende acceleration.
Sparsommelig med cylinderdeaktivering
G 63 skulle være noget mere alsidig end sin forgænger. For selvom den er kraftigere og mere brølende end nogensinde, formår den faktisk også at være sparsommelig med brændstoffet.
G 63 er nemlig udstyret med et system, som automatisk kan slå cylinder to, tre, fem og otte fra. Systemet er aktivt i ”Comfort”-mode, og skiftet fra otte til fire cylindre skulle efter sigende både ske hurtigt og og være umærkeligt i kabinen.
Mercedes-AMG G 63 har verdenspræmiere på Geneva Motor Show 6. marts og kommer til salg til sommer. Danske priser kendes endnu ikke.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.
Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.
Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.