Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Der er ikke meget politisk korrekthed over en Hummer H2. Men den ser nu altså både sjovere og sejere ud end de samvittighedsfulde hybrid- og elbiler, der i stor stil gør deres indtog på de danske landeveje. Og nu er der et sjældent udbudt eksemplar til salg på Bilbasen. Endda til en ganske fornuftig pris.
Der er i dag langt i mellem dem. Både på vejene og brugtmarkedet. Det skyldes nok primært, at H2 er et mareridt i forhold til danske afgifter. Og at den efterlader dit benzinkort ganske rødglødende. Er man ligeglad med den slags, og vil man bare have et køretøj, der aftvinger så meget respekt som muligt, så findes der næppe en mere passende bil.
Da H2’eren i 2003 efter langs tid venten endelig landede i Danmark, skete det med et brag. Ulig noget vi før havde set, opnåede den lovlige kampvogn hurtigt favoritstatus i en tid, hvor der var fede økonomiske tider og ingen kendte til ordet finanskrise. Det er siden blevet hverdag. Og efter Hummer i 2010 drejede nøglen om, er de store firehjulstrækkere stort set forsvundet fra de danske veje.
H2’eren har ikke bare et frygtindgydende ydre. Under motorhjelmen ligger en velvoksen V8 6,0 motor, der yder 325Hk og et enormt moment på 490Nm. Topfarten lyder på beskedne 160 km/t, men det skyldes nok primært kampvægten på den tunge side af to tons. Der blev i hvert fald ikke sparet på kræfterne fra Hummer og General Motors side. Og selvom H2 indgår i SUV-klassen, klarer den sig faktisk bedre på asfalt end off-road.
Indvendigt er Hummer H2 ærkeamerikansk. Det betyder et skrabet interiør, der byder på lædersæder og derudover en del plastic. Hvor vigtigt det indvendige er i en bil af H2-kaliber kan diskuteres. Vi forestiller os, at fokus er andetsteds så snart nøglen sættes i tændingen.
Hummer H2 er uden tvivl en ekstrem bil. På godt og ondt. Går man og leder efter en bil/kampvogn, der deler vandene, er H2 et rigtig godt bud. Et køretøj uden sidestykke.
Det viste eksemplar er sat til salg som et håndværkertilbud. Ifølge sælger er det primært småting, der skal fikses. Bilen er nysynet og har for nyligt undergået stor service. Der er både mulighed for køb og overtagelse af leasingkontrakt.
Hummer H2 6,0 V8 aut. (2003)
Pris (inkl. afgift): 125.000 (345.000)
Flexleasing: 2650 Kr/m
Topfart: 160 Km/t
Km/l 5,5 Km/l
0 – 100: 11 sek.
HK/Nm 325/490
154.000 Km
FACEBOOK Bliv ven med Bilbasen
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.