Auto China i Beijing er vild og forvirrende
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Der er ikke meget politisk korrekthed over en Hummer H2. Men den ser nu altså både sjovere og sejere ud end de samvittighedsfulde hybrid- og elbiler, der i stor stil gør deres indtog på de danske landeveje. Og nu er der et sjældent udbudt eksemplar til salg på Bilbasen. Endda til en ganske fornuftig pris.
Der er i dag langt i mellem dem. Både på vejene og brugtmarkedet. Det skyldes nok primært, at H2 er et mareridt i forhold til danske afgifter. Og at den efterlader dit benzinkort ganske rødglødende. Er man ligeglad med den slags, og vil man bare have et køretøj, der aftvinger så meget respekt som muligt, så findes der næppe en mere passende bil.
Da H2’eren i 2003 efter langs tid venten endelig landede i Danmark, skete det med et brag. Ulig noget vi før havde set, opnåede den lovlige kampvogn hurtigt favoritstatus i en tid, hvor der var fede økonomiske tider og ingen kendte til ordet finanskrise. Det er siden blevet hverdag. Og efter Hummer i 2010 drejede nøglen om, er de store firehjulstrækkere stort set forsvundet fra de danske veje.
H2’eren har ikke bare et frygtindgydende ydre. Under motorhjelmen ligger en velvoksen V8 6,0 motor, der yder 325Hk og et enormt moment på 490Nm. Topfarten lyder på beskedne 160 km/t, men det skyldes nok primært kampvægten på den tunge side af to tons. Der blev i hvert fald ikke sparet på kræfterne fra Hummer og General Motors side. Og selvom H2 indgår i SUV-klassen, klarer den sig faktisk bedre på asfalt end off-road.
Indvendigt er Hummer H2 ærkeamerikansk. Det betyder et skrabet interiør, der byder på lædersæder og derudover en del plastic. Hvor vigtigt det indvendige er i en bil af H2-kaliber kan diskuteres. Vi forestiller os, at fokus er andetsteds så snart nøglen sættes i tændingen.
Hummer H2 er uden tvivl en ekstrem bil. På godt og ondt. Går man og leder efter en bil/kampvogn, der deler vandene, er H2 et rigtig godt bud. Et køretøj uden sidestykke.
Det viste eksemplar er sat til salg som et håndværkertilbud. Ifølge sælger er det primært småting, der skal fikses. Bilen er nysynet og har for nyligt undergået stor service. Der er både mulighed for køb og overtagelse af leasingkontrakt.
Hummer H2 6,0 V8 aut. (2003)
Pris (inkl. afgift): 125.000 (345.000)
Flexleasing: 2650 Kr/m
Topfart: 160 Km/t
Km/l 5,5 Km/l
0 – 100: 11 sek.
HK/Nm 325/490
154.000 Km
FACEBOOK Bliv ven med Bilbasen
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.