Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Video: Jacob Dalby & Anders Berner | Dato: 8. juni 2021
Elbiler er en simpel, men genial opfindelse.
Det geniale er, at de kører på strøm i stedet for benzin eller diesel. Derfor er elbiler klimavenlige sammenlignet med andre motoriserede køretøjer, for de udleder nemlig ikke CO2, når de kører (til gengæld udleder elbiler CO2, når de bliver produceret, men det er en anden historie. Elbiler er under alle omstændigheder gode for klimaet sammenlignet med alternativet. Læs mere her: Hvor meget CO2 udleder en elbil?
Uanset hvilken ladeløsning du vælger til din elbil – du kan læse om ladeløsninger til elbiler lige HER– er elbiler faktisk også venlige ved din privatøkonomi. Det er nemlig billigere at køre på strøm end at køre på benzin eller diesel. Det gør sig gældende uanset, hvordan dit kørselsbehov er skruet sammen.
LÆS OGSÅ | Hvor meget CO2 udleder en elbil?
Så hvad er en elbil? Dét spørgsmål kan vi relativt nemt svare på. Hvordan elbiler fungerer, det er mere kompliceret. Se med i videoen, hvor Jacob fortæller om de helt grundlæggende principper ved en elbil og læs videre nedenfor, hvor det hele bliver lidt mere teknisk.
Motor: To elmotorer
Ydelse: 513 hk
0-100 km/t: 3,3 sek.*
*(1 ft rollout fratrukkt)
Tophastighed: 261 km/t
Forbrug: 16,6 kWh / 100 km
Rækkevidde: 567 km
Startpris: 495.268 kr.
(Tesla 3 fås fra 399.990 kr)
Det, der er særligt genialt ved, hvordan elbiler fungerer, er strømmen. Den strøm, som elbiler bruger, er tilgængelig i vores almindelige el-net. Det betyder, at de ladebokse, som elbiler er afhængige af, kan opstilles hvor som helst på landet og i bybilledet.
Hvordan strømmen bevæger sig fra el-nettet og til at drive elbilerne fremad er dog ikke helt enkelt.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Den type strøm, der findes i el-nettet, kaldes for vekselstrøm. Paradoksalt nok kan vekselstrøm ikke lagres i elbilers batteri. Elbilers batteri oplagrer i jævnstrøm.
Elbiler er derfor udstyret med en lader, som er afgørende for, hvordan bilerne fungerer. Laderen – kaldes med en teknisk betegnelse for en board charger – konverterer vekselstrøm om til jævnstrøm. Jævnstrøm oplader elbilens batteri, og dermed bliver batteriet klar til igen at sætte gang i bilens motor.
Elbiler er udstyret med en elektrisk motor. Bilens motor fungerer sådan, at elbilens batteri sender strøm ned igennem motoren. Når det sker, omdanner motoren den elektriske energi til mekanisk energi, og den mekaniske energi driver bilen fremad.
Jævnstrøm bliver faktisk omdannet til vekselstrøm, når du bruger elbilens motor. Til gengæld bliver vekselstrøm omdannet til jævnstrøm, når du træder på elbilens bremsepedal. Funktionen med at omdanne vekselstrøm til jævnstrøm (og vice versa) bliver varetaget af elbilens inverter/converter.
LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest økonomiske elbiler
Når vi undersøger, hvordan elbiler fungerer, kommer vi selvfølgelig ikke uden om bremsesystemet.
I elbiler bruger man faktisk den elektriske motor til at bremse bilen. Det betyder blandt andet, at man i selve opbremsningen kan genanvende en del af den energi, som ellers ville gå tabt i bremserne som varme og friktion. Derfor bliver elbilens bremser mindre nedslidte, end vi kender fra almindelige benzin og dieselbiler.
Selve bremsesystemet i elbiler er baseret på en kombination af den hydrauliske teknik, som vi kender fra almindelige benzin og dieselbiler, og en række elektriske tilføjelser. Bremsesystemet er dog indrettet således, at bilens fører ikke oplever nogen overgang fra den elektriske motors bremsesystem til elbilens hydrauliske bremsesystem.
Ser vi samlet på, hvordan elbiler fungerer, er selve maskinen mere simpel end almindelige biler. Motoren er mere enkel, og elbilen er udstyret med færre bevægelige dele.
Derfor har elbiler et mindre behov for service og reparationer end benzin og dieselbiler. Der er simpelthen færre dele i elbiler, som kan gå i stykker.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.