juni 8, 2021

VIDEO: Hvad er en elbil, og hvordan fungerer elbiler?

Et stigende antal danske bilister drømmer om at købe en elbil, og mange politikere ser gerne flere elbiler køre rundt på landets veje. Men hvad er en elbil egentlig, og hvordan fungerer elbiler rent teknisk? Læs svaret i denne artikel.

Video: Jacob Dalby & Anders Berner | Dato: 8. juni 2021

Elbiler er en simpel, men genial opfindelse.

Det geniale er, at de kører på strøm i stedet for benzin eller diesel. Derfor er elbiler klimavenlige sammenlignet med andre motoriserede køretøjer, for de udleder nemlig ikke CO2, når de kører (til gengæld udleder elbiler CO2, når de bliver produceret, men det er en anden historie. Elbiler er under alle omstændigheder gode for klimaet sammenlignet med alternativet. Læs mere her: Hvor meget CO2 udleder en elbil?

Billig i drift

Uanset hvilken ladeløsning du vælger til din elbil – du kan læse om ladeløsninger til elbiler lige HER– er elbiler faktisk også venlige ved din privatøkonomi. Det er nemlig billigere at køre på strøm end at køre på benzin eller diesel. Det gør sig gældende uanset, hvordan dit kørselsbehov er skruet sammen.

LÆS OGSÅ | Hvor meget CO2 udleder en elbil?

Så hvad er en elbil? Dét spørgsmål kan vi relativt nemt svare på. Hvordan elbiler fungerer, det er mere kompliceret. Se med i videoen, hvor Jacob fortæller om de helt grundlæggende principper ved en elbil og læs videre nedenfor, hvor det hele bliver lidt mere teknisk.

Tesla Model 3

Performance

Motor: To elmotorer

Ydelse: 513 hk

0-100 km/t: 3,3 sek.*

*(1 ft rollout fratrukkt)

Tophastighed: 261 km/t

Forbrug: 16,6 kWh / 100 km

Rækkevidde: 567 km

Startpris: 495.268 kr.

(Tesla 3 fås fra 399.990 kr)

Hvordan fungerer elbiler teknisk?

Det, der er særligt genialt ved, hvordan elbiler fungerer, er strømmen. Den strøm, som elbiler bruger, er tilgængelig i vores almindelige el-net. Det betyder, at de ladebokse, som elbiler er afhængige af, kan opstilles hvor som helst på landet og i bybilledet.

Hvordan strømmen bevæger sig fra el-nettet og til at drive elbilerne fremad er dog ikke helt enkelt.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Den type strøm, der findes i el-nettet, kaldes for vekselstrøm. Paradoksalt nok kan vekselstrøm ikke lagres i elbilers batteri. Elbilers batteri oplagrer i jævnstrøm.

Elbiler er derfor udstyret med en lader, som er afgørende for, hvordan bilerne fungerer. Laderen – kaldes med en teknisk betegnelse for en board charger – konverterer vekselstrøm om til jævnstrøm. Jævnstrøm oplader elbilens batteri, og dermed bliver batteriet klar til igen at sætte gang i bilens motor.

Hvordan fungerer motoren i en elbil?

Elbiler er udstyret med en elektrisk motor. Bilens motor fungerer sådan, at elbilens batteri sender strøm ned igennem motoren. Når det sker, omdanner motoren den elektriske energi til mekanisk energi, og den mekaniske energi driver bilen fremad.

Jævnstrøm bliver faktisk omdannet til vekselstrøm, når du bruger elbilens motor. Til gengæld bliver vekselstrøm omdannet til jævnstrøm, når du træder på elbilens bremsepedal. Funktionen med at omdanne vekselstrøm til jævnstrøm (og vice versa) bliver varetaget af elbilens inverter/converter.

LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest økonomiske elbiler

Når vi undersøger, hvordan elbiler fungerer, kommer vi selvfølgelig ikke uden om bremsesystemet.

I elbiler bruger man faktisk den elektriske motor til at bremse bilen. Det betyder blandt andet, at man i selve opbremsningen kan genanvende en del af den energi, som ellers ville gå tabt i bremserne som varme og friktion. Derfor bliver elbilens bremser mindre nedslidte, end vi kender fra almindelige benzin og dieselbiler.

Selve bremsesystemet i elbiler er baseret på en kombination af den hydrauliske teknik, som vi kender fra almindelige benzin og dieselbiler, og en række elektriske tilføjelser. Bremsesystemet er dog indrettet således, at bilens fører ikke oplever nogen overgang fra den elektriske motors bremsesystem til elbilens hydrauliske bremsesystem.

Færre dele gør elbilen billigere i service og drift

Ser vi samlet på, hvordan elbiler fungerer, er selve maskinen mere simpel end almindelige biler. Motoren er mere enkel, og elbilen er udstyret med færre bevægelige dele.

Derfor har elbiler et mindre behov for service og reparationer end benzin og dieselbiler. Der er simpelthen færre dele i elbiler, som kan gå i stykker.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS