Det er en hektisk tid på det danske bilmarked, og på få år er udvalget af elbiler gået fra få interessante til et helt hav af relevante modeller. Samtidig skal danskerne forholde sig til en masse nye bilmærker, og rigtig mange af dem er helt ukendte.
De fleste nye mærker kommer fra Kina. Det kan betale sig for kineserne at introducere nye elbiler her i landet, og flere bilimportører står klar med åbne arme til at sælge bilerne.
En allerede heftig uge med introduktion af Leapmotor og Skyworth rundes af med Exlantix. Importøren er den samme, Wismo Automotive, men hvor Leapmotor og Skyworth holder sig i den lave ende af prisskalaen, så er Exlantix i et højere luftlag.
I uge 46, som starter med den 10. november, står de elektriske Exlantix-modeller ES og ET hos de første danske forhandlere - og det er store biler, som skal konkurrere med modeller som Audi A6 E-Tron og XPeng G9.
De to biler kan lynlade hurtigere end de fleste elbiler på det danske marked. Exlantix-modellerne har 800 volt platform og kan lade med op til 420 kW - så kineserne lover, at 5 til 80 procent opladning sker på ned til kun 11,5 minutter.





Exlantix ET - stor crossover fra 399.990 kr.
ET-modellen er sandsynligvis den, importøren kan vente sig mest af. Alene af den årsag, at der er tale om en elektrisk crossover, som er det, danske bilkøbere hælder til.
ET er en prangende crossover med en længde på 496 centimeter, så den kan se blandt andet XPeng G9 direkte i øjnene. Der er to batteristørrelser i spil til den store crossover: 74,7 kWh og 94 kWh. Med det lille batteri er rækkevidden 461 kilometer, og med det store kommer man op på 560 kilometer.
Basismodellen ET Advanced med lille batteri koster 399.990 kr. Den er bl.a. udstyret med panoramaglastag, varme og ventilation i forsæderne, elektrisk justerbart bagsæde med varme, head-up display, lydsystem med 23 højttalere og Dolby Atmos, indtræk i kunstlæder, infotainment ved bagsædet og klimaanlæg med tre zoner.
ET Advanced med det store af batterierne koster 429.990 kr. Udstyrsmæssigt adskiller den sig ikke på andre måder fra udgaven med det lille batteri. Begge udgaver må trække op til 1.100 kilo.
Topmodellen hedder ET Ultimate, og her kommer firehjulstræk, luftaffjedring, forsæder med massage, ventilation i bagsædet, indtræk i læder og mikrofiber. Her kan man trække op til 2.000 kilo.





Exlantix ES - stor sedan fra 379.990 kr.
Den elektriske sedan ES er 495 centimeter lang, og her er konkurrenterne store modeller som Audi A6 E-Tron og BMW i5. Prisniveauet er, som vi er vant til med kinesiske biler, betydeligt lavere end hos tyskerne.
Fordi ES er meget lavere end sin crossover-søster ET, er rækkevidden betydeligt længere, selv om batteristørrelserne er de samme. Det betyder, at man med basisbatteriet på 74,7 kWh kan køre op til 525 kilometer på en opladning (ET: 461 kilometer) og med det store batteri på 94 kWh er rækkevidden på op til 600 kilometer (ET: 560 kilometer).
Basisudgaven ES Advanced med lille batteri til 379.990 kr. er udstyret med bl.a. 20" alufælge, panoramaglastag, indtræk i kunstlæder og infotainment ved bagsædet.
Bilen må trække mere end den tilsvarende ET: 1.500 kilo. Den samme kapacitet gælder for ES Ultimate til 399.990 kr. Her får man ikke bare mere udstyr, men også firehjulstræk. Den har indtræk i nappalæder, varme i bagsæderne, sportssæder foran med massage og lydanlæg med 23 højttalere og Dolby Atmos.
Toppen af kransekagen er ES Ultimate S med det store batteri og firehjulstræk til en langt højere pris, nemlig 529.990 kr. Her får man flere kræfter og den lange rækkevidde - og automatisk elektriske døre, head-up display, 21" alufælge, automatisk hækspoiler og førersæde med hukommelse for indstillinger.



