Firefly Highres-2
Test og anmeldelser
19. september 2025

Første tur: Firefly kommer med (usædvanlig) kinesisk charme

For første gang sender Kina en spændende lille elbil til Danmark. Den spændende Firefly er lækker, meget veludstyret og velkørende - et sjovt alternativ til Renault 5 E-Tech.

Morten B. Bek

Morten Bek

Bilbasen var inviteret til Kolding af Firefly Danmark

Hvis der er noget, biler fra BYD, MG, Hongqi og alle de andre kinesiske bilmærker ikke har, så er det charme. XPeng G6 er bilindustriens svar på hvidt toastbrød, og en tur i Omoda 5 EV er glemt, så snart man har sat bilen igen.

Kinesiske producenter har ikke hundrede års bilhistorie at trække på, men de kunne da godt prøve. Noget charme, noget unikt design, nogle sjove detaljer. Og her er det bare ikke rigtig nok, at BYD har lavet “dørlommer”, der er strenge som på en guitar, man kan spille på.

Hele pakken med charme, unikt design og sjove detaljer er til stede i og på Firefly. Firefly? Firefly er et nyt mærke under Nio. Nio har mange sikkert allerede, med rette, glemt igen - og det bliver, tror jeg, ikke anderledes; Nio-bilerne er alt for dyre og lider under kort rækkevidde og højt forbrug.

Men Firefly, derimod, er en helt ny lille elbil til en meget jordnær pris. 209.900 kr. med udstyr, udstyr og atter udstyr. Den første elektriske mini fra Kina, som ikke føles som et klinisk instrument og ej heller ligner resultatet af en bildesigners dårlige dag.

Firefly Highres-12
FOTO: Firefly
Firefly Highres-3
FOTO: Firefly
Firefly Highres-6
FOTO: Firefly
Firefly Highres-38
FOTO: Firefly

Kinesisk kopi af en japansk model

Jeg synes ikke, Firefly - som både er navnet på mærke og bil - er unik. Det er en bestemt bilmodels skyld, og det er Honda E. Firefly er som en forstørret Honda E, der har fået tre lygter i hver ende i stedet for en.

Godt det samme, for Honda E er udgået for længe siden, og da den eksisterede som ny, var den alt for dyr. Man kan vælge at se det som Honda E-charme i en større pakke - med længere rækkevidde og langt mere attraktiv pris.

Firefly, eller Nio, har også taget noget andet fra den usædvanlige Honda, som også i dag er usædvanligt i en fire meter lang elbil: baghjulstræk. Fordelen er, at jeg ikke oplever hjulspind, men der er endnu to fordele, som er usædvanlige i klassen.

I bilens front er der et frunk, et stort opbevaringsrum, på 92 liter. Det er ikke et plaster på et sår, for det almindelige bagagerum er stort. Selv med den elektriske motor i samme område er der 404 liter under bagklappen.

Det er i det hele taget ret fint, hvor meget plads man får i kabinen. I bredden er der mere plads mellem passagerer end i Renault 5 E-Tech, og bagsædepassagerer har bestemt også bedre forhold.

Firefly Highres-49
FOTO: Firefly
Firefly Highres-25
FOTO: Firefly
Firefly Highres-3
FOTO: Firefly
Firefly Highres-34
FOTO: Firefly

Fransk konkurrence

Renault 5 E-Tech. En af de få, hvis ikke den eneste, blandt elektriske minibiler, der har charme og historie, så det står ud af hjulkasserne på den. Den er lige nu den eneste rigtig hårde konkurrent til Firefly - og den eneste elektriske minibil, der batteri Danmark lige nu. Den franske mini starter 20.000 kr. lavere end den kinesiske, men der er udstyret til forskel. Og pladsforholdene, som jeg allerede har været inde på, virker til at være i den kinesiske elbils favør. Men ja, udstyret. Firefly Select er basismodellen, men hvor Renaults basisudgave af 5 E-Tech, Evolution, er rimeligt udstyret, så er Firefly Select sovset ind i udstyr.

18” alufælge, 360 graders kamera, lydanlæg med 14 højttalere og 640 watt forstærker, p-sensorer for og bag, stemningsbelysning med valg mellem 256 farver (de må jo eksistere, alle de farver), adaptiv fartpilot, varme i rattet, blind vinkel-system, kameravisning når man skal dreje og indtræk i stof og kunstlæder er et udpluk og ikke hele listen.

Basismodellen har også et par opbevaringsmuligheder, der kan blive rigtige favoritter: sædehynden på passagersædet kan vippes, og så åbenbarer et rum sig. Det samme gælder på bagsædet. Man kan hurtigt glemme, hvilket af de mange rum i Firefly, man har glemt sine ting.

I Firefly Comfort til 229.900 kr. er sæderummene væk. Det er de, fordi motorer til sædeventilation og massage fylder i bunden. Comfort stiller også med panoramaglastag, el-justerbare forsæder, indtræk i mikrofiber og kunstlæder, el-betjent bagklap - højst usædvanligt i en minibil - og lys i Firefly-logoet på fronten.

Varmepumpe har Firefly desværre ikke tænkt på, så hvordan en kølig og blæsende dansk vinter vil behandle det lille batteri på 41,2 kWh, er et ubesvaret spørgsmål. Som udgangspunkt får man op til 330 kilometer på en opladning i Select-udgaven, 10 kilometer mindre i den tungere Comfort.

Basisudgaven af Renault 5 E-Tech står til 312 kilometer, og batteriopgraderingen til 52 kWh gør, at den franske mini står til 410 kilometer. Firefly bliver nok ikke en pendlerbil til motorvejsbrug, som den står nu, men mærkets repræsentanter ryster da ikke på hovedet, når man spørger til et potentielt større batteri.

Firefly Highres-46
FOTO: Firefly
Firefly Highres-5
FOTO: Firefly
Firefly Highres-47
FOTO: Firefly
Firefly Highres-41
FOTO: Firefly
Firefly Highres-40
FOTO: Firefly

Dækkene holder - måske - bilen tilbage

Et par timers kørsel omkring Kolding, med en afstikker på motorvej til Christiansfeld, gør mig ikke det mindste klog på forbrug eller reel rækkevidde i Firefly. Til gengæld ved jeg nu, at Firefly kører med masser af overskud i form af elmotoren med 143 hestekræfter.

Motoren er stille, og interiøret er der i det hele taget god dæmpning af støj også ved 130 km/t. Firefly kommer hurtigt op i den fart, og den ligger rimeligt i det, der på træerne ser ud til at være stiv kuling. Desværre ryster den ved nogle hastigheder lidt i rattet, men om det bare er denne bil, den singaporeanske Giti-dæk eller noget helt tredje, må jeg dykke ned i, når bilen kommer til rigtig test.

Baghjulstrækkets dynamikfremmende egenskaber er svære at vurdere på en dag, hvor vejene er drivvåde, men aggressive forsøg på udskridning, da jeg skal ud fra forskellige T-kryds tager bilen med ro. Når det bliver for meget, lukker ESC-systemet ned på en rolig måde.

Om den er dynamisk eller ej, den lille Firefly, er helt underordnet i forhold til rigtig meget andet ved bilen. Af langt større betydning er det virkelig fine interiør, der i Select-testbilen er lyst; det koster 2.500 kr. ekstra i forhold til en kulsort kabine.

Materialerne er vilde i forhold til, at de sidder i en elbil til 210.000 kr. Jeg omgås ordet vildt med forsigtighed, så jeg ikke overdriver, men her er selv det øverste af bagdørenes inderside polstret, så det føles blødt. Naturligvis er der så få knapper, som det er muligt, men til gengæld har Firefly tale- og AI-baseret styring af det meste.

Firefly Highres-28
FOTO: Firefly

Så sælg den dog!

Men charmen og det sjove har en grænse. Firefly får nogle af markedets ringeste vilkår med til start, og det er beslutningen om, at bilen indtil videre kun sælges hos en forhandler i Danmark. En forhandler, og så til en prisbillig elbil. Det er umuligt at finde en mening i den beslutning, selv om Nio og Firefly skal have egne lokaler og ikke dele med andre mærker.

Forhandleren, som er Nio Space Copenhagen, ligger i Ishøj, men flytter senere i år til Kastrup ved København. Der kommer en eller flere, “engang i 2026”. De burde være der lige nu, og det er ligegyldigt, om det er et telt på en mark eller med kontor i en container.

Interessen for Firefly visner hurtigt, hvis potentielle købere fra Jylland, Fyn og Lolland-Falster skal køre til København bare for at se og prøve bilen. Jeg ville aldrig selv gide at bruge hverken tid eller penge på at rejse i timevis for at få audiens hos en bilforhandler.

Og det er synd, når produktet har mere charme og skævhed end næsten alle andre kinesiske elbiler tilsammen. Firefly bør få en bedre start.

Firefly Highres-1
FOTO: Firefly

DEN FORELØBIGE DOM

Firefly er en af de mest interessante biler, der er kommet fra Kina til Danmark. Her er Firefly en direkte modsætning til bilerne fra moderkoncernen Nio. Desværre presses Firefly ind under Nio, hvorfor den lille elbil indtil videre sælges fra kun en eneste forhandler.

Det er en ærgerlig start for en elbil, der tiltaler med design, udstyr, pladsforhold, motorkraft og i nogen grad også køreegenskaber.

Til priser fra 210.000 kr. er Firefly både interessant og til at betale. Rækkevidden på 330 kilometer fejler ikke noget i forhold til pris og konkurrenter, men Firefly bør hurtigst muligt sende en variant ud med større overskud på den konto.

Firefly Select

Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 143 hk/200 Nm 0-100 km/t: 8,1 sekunder Tophastighed: 150 km/t Forbrug: 14,5 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 330 kilometer Batteristørrelse: 41,2 kWh Ladekapacitet: 100 kW Mål (L/B/H): 400/189/156 cm Køreklar vægt: 1.467 kilo Trækvægt: 0 kilo Bagagerumsvolumen: 404-1.250 + 92 liter foran Pris: 209.900 kr. (Firefly fås fra denne pris)* Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst *Firefly sælges indtil videre kun hos en enkelt forhandler, Nio Space Copenhagen, i Ishøj, som senere i 2025 flytter til København. Flere forhandlere ventes i 2026.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant