Hvis man er vild med BMW i4, men ikke har brug for en rækkevidde på 585 kilometer eller 340 hk, som den hidtidige basismodel i4 eDrive40 kommer med, introducerer BMW nu en billigere basismodel med lidt mindre på begge konti: I4 eDrive35.
Allerede i sommer kunne vi fortælle om den nye i4-variant, men på det tidspunkt var der kun planlagt introduktion i Canada. Med europæisk og dansk introduktion er den endelige WLTP-rækkevidde kommet på plads – og prisen selvfølgelig også. Den nye basismodel koster 469.500 kr., mens i4 eDrive40 koster 513.908 kr. En forskel på 44.408 kr.
Den nye i4 eDrive35 har baghjulstræk og en elmotor med 286 hk, og mens det er et minus på 54 hk i forhold til i4 eDrive40, er den nye basismodel næsten lige så hurtig: 0-100 km/t på 6 sekunder, hvor det i 40-udgaven klares på 5,7 sekunder. Med til at gøre kampen så tæt er, at i4 eDrive35 vejer 60 kilo mindre end i4 eDrive40. Topfarten er ens i begge modeller: 190 km/t.
Standardudstyret har BMW ikke pillet ved
Den nye basisudgave er ikke lettere, fordi elmotoren er fysisk mindre, eller BMW har sparet på udstyret. At i4 eDrive35 er den letteste i4 skyldes, at batteriet er 13,7 kWh mindre end i de andre i4-versioner.
Mod 40-versionens rækkevidde på 585 kilometer på en opladning er 35’erens kapacitet ikke helt så imponerende. Men 478 kilometer på en opladning er helt respektabelt for en elbil med en batterikapacitet på 70,3 kWh, hvoraf 67 kWh er tilgængelige for brugeren.
Hvis rækkevidden i 35-versionen rækker, kan man glæde sig over, at BMW ikke har skåret ned på standardudstyret. Det er præcis som i 40’eren.
17″ alufælge, el-betjent bagklap, aut. klimaanlæg med tre zoner, kunstlæder på instrumentpanelet, semi-automatisk parkeringssystem, trådløs opkobling til Apple CarPlay, digital instrumentering og infotainment med sammenhængende skærme i bredformat og el-klapbare sidespejle med antiblænd-funktion er standard.
Adaptiv fartpilot kommer desværre med merpris (8.125 kr.), mens en Charged-pakke med el-betjent anhængertræk, varme i rattet, udvidet parkeringssystem, stemningsbelysning i kabinen og trådløs smartphoneopladning koster 31.124 kr.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.