august 20, 2024

Temerario er verdens første forhjulstrukne Lamborghini

Det er en uanstændigt tung arv, som den nye Lamborghini Temerario skal løfte fra Huracan – og den skal gøre det med elektrificering og to færre cylindre.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Lamborghini PR

En forenet skare af bilinteresserede kunne sænke skuldrene og ånde lettet op, da Lamborghini tidligere på året præsenterede deres nye flabskibsmobel. Arvtageren til Aventador, Lamborghini Revuelto, fik lov at beholde sine 12 cylindre med tilføjelse af lidt hybrid-halløj.

Efterfølgeren til den mindre Huracan er ikke sluppet helt så let. Lamborghini Temerario, som den hedder, har ikke længere ti tangenter at spille på. Temerario får i stedet en V8-motor, der med hjælp fra to turboer og tre elektriske motorer kommer til at yde 920 hk.

Ikke siden 1981 har italienske Lamborghini haft en centermotoriseret V8-model i folden. Dengang hed hingsten Lamborghini Jalpa, som blev solgt i 410 eksemplarer. Til Temerario er forventningerne lidt større.

Huracan sætter barren højt

Det er Lamborghini Huracan, der har gjort faklen ualmindeligt tung for Temerario at overtage. Med et godt stykke over 20.000 solgte eksemplarer har Huracan været en af mærkets bedst sælgende modeller nogensinde. Den er kun overgået af Lamborghini Urus, som med fire døre, god indstigningshøjde og dele fra Audi har noget bredere appel.

På tværs af sin 11 år lange produktionsperiode er Huracan blevet udbudt i et væld af forskellige versioner; fra baghjulstrukne Evo til Offoad-kapable Sterrato. På intet tidspunkt har den 5,7 liter store V10-motor passeret 640 hk fra fabrikken, og det skulle man også tro var rigeligt. Lamborghini Temerario starter dog alligevel noget højere.

Trods motoren i Temerario er to cylindre fattigere, yder den svimlende 800 hk. De to turboer tvangsfodrer V8’eren på 4 liter med lige knap 2,5 bars tryk og presser klaveret helt op i 10.000 omdrejninger, før automatgearkassen med dobbeltkobling giver et gear mere. Faktisk er motoren bygget til at kunne klare 11.000 omdrejninger, hvilket er motorcykelterratorie og ganske uhørt i en produktionsbil.

De 800 hk hentes på gammeldags facon med mekanik og luft under tryk. Bringer man de moderne tilføjelser ind i ligningen, stiger den samlede systemydelse til 920 hk og 730 Nm. Når de tre elmotorer hjælper til, sprinter Temerario fra 0 til 100 km/t på 2,7 sekunder, mens speedometeret først render ud ved 343 km/t.

Verdens første forhjulstrukne Lamborghini

Når det kommer til hybridsystemet, så deler Lamborghini Temerario mangt og meget med flagskibsmodellen Revuelto. Her er de samme to elmotorer på forakslen og en enkelt til at hjælpe motor og gearkasse bagpå. Den store forskel er dog, at elmotoren i Temerario er skohornet ned mellem motor og gearkasse uden kobling, mens den i Revuelto ligger for sig med kobling.

Det lyder nørdet, men det betyder helt banalt, at Temerario i korte øjeblikke som den første Lamborghini nogensinde kan køres med forhjulstræk. Vil man køre rent elektrisk, er det de to elmotorer på forakslen, der klarer ærterne. Det varer dog ikke længe, da batteriet er sølle 3,8 kWh stort og udelukkende sat i verden for at bistå med greb på banen. Den elektriske rækkevidde er ikke engang angivet.

Den sidste elmotor, der sidder som skinken i den dyre motor-gearkasse-sandwich, leverer selvstændigt 300 Nm. Den er sat i verden for at eliminere enhver form for turbotøven og give fuld valuta for pengene hver gang pedalen smides i gulvtæppet. Sammensmeltningen af motor, elmotor og gearkasse er et ingeniørstykke af kaliber, der ved hård kørsel kan genoplade batteriet på en halv time og samtidigt spare de almindelige bremser.

Det giver mere tid til sjov på baneanlægget før bremserne bliver for varme og nedbringer i samme ombæring CO2-udledningen med 50 procent sammenlignet med Huracan. I tilføjelsen af hybridsystemet har Lamborghini tilmed haft et skarpt øje på vægten, der hurtigt stikker af. Med et lille batteri, letvægtsmotorer og andre småbesparelser er tørvægten dog ‘kun’ 150 kg højere end Huracan.


SPECIFIKATIONER

Lamborghini Temerario

Motor: V8 Bi-Turbo, 3.995 cm3
Ydelse: 920 hk / 730 Nm
0-100 km/t: 2,7 sekunder
Tophastighed: 343 km/t
Forbrug: 48 km/l
CO2-udledning: 51 g/km
Mål (L/B/H): 470/199/120 cm
Tørvægt: 1.690 kilo

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find en brugt Lamborghini til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS