Lappevæske kan gøre mere skade end gavn. Ved du, om din er for gammel?
Kører du rundt med lappevæske der er for gammel? Alderen er endda ikke det eneste problem, der kan være med lappevæske.
Lappesystemet er ikke altid nemt at bruge, og væske må ikke være for gammel
Reservehjulet har længe været en døende sild i vores bilpark. Det har for længst opgivet pladsen til en kompressor og en væske, der kan lukke et hul, så du kan køre til videre til et værksted. Men lappevæsken kan blive for gammel og gøre mere skade end gavn, skriver Jyllands-Posten (Kræver premium-abonnement).
Op til 500 kr. at få ny væske
Nogle værksteder spørger selv, om de skal skifte væsken, hvis den er for gammel Men kører du ikke jævnligt til service hos et mærkeværksted, så skal du måske selv tjekke udløbsdatoen.
Godt nok virker væsken formentlig langt længere end datoen på flasken, men det er alligevel surt, at stå i vejsiden uden mulighed for at komme videre, fordi væsken ikke virker eller slet ikke kan komme ud af flasken/dåsen.
Væsken har typisk en levetid på fire til seks år og koster op til 500 kr. at skifte, skriver Jyllands-Posten.
Ikke uproblematisk at benytte lappevæsken
Det er dog ikke helt uproblematisk at bruge lappekittet. Dels er påfyldningsmetoden ikke altid ligetil, og dels oplever nogle at det ikke lappe ordentlig. I følge Jyllands-Posten må Falck slet ikke bruge det, da det ikke altid virker Desuden gør væsken en lapning besværlig eller umulig, fordi det klistrer hele indersiden af dækket til. Dermed skal dækcentret bruge længere tid på rengøring og går det helt galt, går også dæktryksensoren til. Og så er operationen lige pludselig blevet meget dyrere end et nyt dæk. Der er dog andre løsninger, så du undgår lappekittet.
Der er ikke engang donkraft i mange nyere biler
Alternativerne
Hvis du har en bil med reservehjulsbrønd, så kan du købe et hjul og en donkraft hos en auto-ophugger og smide i. Det er den nemmeste løsning – husk at der også skal lægges hjulnøgle og en med – den er nemlig heller ikke standardudstyr længere. Der findes dog en endnu nemmere løsning:
Der findes biler, der ikke behøver lappevæske, fordi de kører med dæk, der kan køre videre, når de er punkteret. Fænomenet har flere navne. Run Flat er det mest brugte, men de forskellige mærker har deres egne navne: Continental kalder det SSR (Self Supporting Runflat), Michelin kalder det Run Flat, Bridgestone Run Flat Technology og Goodyear siger ROF (Run on Flat).
Er Run Flat dæk har en forstærkning, der gør at dæksiden ikke kollapser
Disse dæk er standard-monterede på en række biler, og hemmeligheden er at siderne i karkassen er forstærkede, så dækket kan køre uden luft i en kortere periode – typisk siger producenterne 80 km/t i 80 km, men de kan køre længere. Da man ikke kan se på et Run Flat at det er punkteret er der altid dæktryksensor. Tidligere skulle bilen være født med Run Flat, hvis man skulle montere Run Flat.
Men da alle nye biler skal leveres med dæktryk sensor er det pludselig muligt at montere Run Flat dæk på mange biler Det gælder fx Continental SSR og Bridgestone Driveguard.
Hvad der er næsten endnu mere smart er Continetal Contiseal, der har en tyktflydende masse i dækket. Massen lukker eventuelle huller med det samme, så dækket er så godt som punkterfrit.
Contiseal lukker hullet med det samme, du fjerner fremmedlegemet
Disse teknologier er værd at overveje næste gang, du skal skifte dæk
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.