Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Lotus Elise er en fantastisk bil. Den er bygget efter Colin Chapmans ideologi – lav vægt frem for alt.
Og han giver selv grunden: ”Når du tilføjer ekstra kræfter bliver du hurtigere, når det går lige ud. Når du fjerner vægt bliver du hurtigere alle steder.”
Det giver god mening.
Han sagde også, og den tager vi på engelsk: ”Simplify, the add lightness.”
En Lotus Elise lever præcis op til de mantraer. Den vejer blot 700 kg. Til gængæld må du undvære al komfortudstyr ud over aircondition og elruder.
Du sidder nede i chassiset, der er bygget af aluminium – de første var rent faktisk bygget i Danmark hos Nordisk Hydro i Tønder. Chassiset ses tydeligt – der ligger to måtter direkte ovenpå bunden. Det her handler kun om at have det sjovt. Er du til en stille flyder, så gå i en stor bue udenom Elise – den er bygget til ét formål: At have det sjovt.
Bilen du ser på billederne er en serie to, og har altså et noget mere aggressivt udseende end serie 1. Den er også lidt lettere at tøjle – Serie 1 var notorisk kendt for at forvandle sig til en snurretop.
Kører langt på literen
Motoren ligger lige bag kabinen og sender kræfterne til baghjulene. Her kommer der mere simplify ind i billedet, for motoren er nemlig en 136 hk 1,8 fra Toyota – det er simpelt og det virker. 0-100 klares på ca. 6,0 sekunder, så det er bestemt ikke nogen sinke på vejen. Skal der flere bøffer på grillen, så fås den også med en 1,8 med 192 hk, som blandt andet også kendes fra Toyota Celica
Hvis man ejer en Elise, så bør man tage den med på bane bare en gang i mellem. Men vi lover at hver en køretur i en Elise vil få mundvigene op – det er en ægte køremaskine. Og den lave vægt har endnu en sidegevinst – bilen kan nemlig køre langt på literen – den er opgivet til 14,1 km/l.
Bilen her er til salg hos privet hos Gert Kethmer – og han har lagt en video ind på Bilbasen – den kan du også se her.
PS: Tesla Roadster og Opel Speedster er bygget på samme chassis med lidt modifikationer. De er dog sjældent til salg i Danmark
Relateret
Ugens fund: El-raketten
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.