Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
(En tidligere udgave af denne artikel oplyste, at MyGarage i Vejle er partner og ikke importør af Lotus’ biler. Det var en fejl: MyGarage er dansk importør og eneforhandler af Lotus i Danmark)
For de fleste mennesker er det britiske bilmærke Lotus så godt som ubrugeligt. Små hidsige letvægtssportsvogne uden komfort – men til gengæld med en høj pris.
Lotus vil være meget mere end det. Der skal være en Lotus til alle stadier i livet, siger briterne selv. En Elise passer ikke ind i livet hos ret mange mennesker, men det gør den nye Eletre. En stor elektrisk SUV med masser af kræfter og lang rækkevidde.
LÆS OGSÅ | Lotus Eletre – elektrisk, elektrificerende og ekstravagant
Lotus har lavet familiebiler før. Elite fra 1970’erne havde fire sæder og plads til bagage. Eletre er større og endnu mere familievenlig. En SUV på 510 cm i længden, som gør den længere end Audi Q7. Da den samtidig kun rager 163 cm op i luften (Q7: 174 cm) og har et ekstremt aggressivt udtryk, har den Lotus-udtrykket helt i behold.
Både det aggressive og dimensionerne deler den med en anden sportslig luksus-SUV: Lamborghini Urus.
Eltre er et fuldelektrisk alternativ til netop Lamborghini Urus – og Aston Martin DBX og Ferrari Purosangue. Lotus har dermed en luksus-SUV, der tilbyder den elektrificering, som konkurrenterne endnu mangler.
Da vi tilbage i marts kunne afsløre de første billeder af Lotus Eletre var det med foreløbige og sparsomme oplysninger. Over 600 hestekræfter, batteri på over 100 kWh og rækkevidde på den rigtige side af 600 kilometer.
Med offentliggørelsen af det europæiske modelprogram og priser for Eletre kommer alle detaljerne. Eletre lanceres i tre versioner, og 600 hestekræfter viser sig at være en underdrivelse.
Der er 603 hk (710 Nm) i basisudgaven, som blot hedder Eletre. Nok til 0-100 km/t på 4,5 sekunder og en topfart på, for en elbil, overbevisende 258 km/t. Standard er bl.a. lidar-teknologi, fem sæder, automatisk klimaanlæg med fire zoner, KEF-lydanlæg med 15 højttalere.
LÆS OGSÅ | Verdens vildeste SUV? Ferrari Purosangue vrinsker med en V12
Eletre S har samme drivlinje, samme specifikationer, men den kommer med mere standardudstyr. Aktiv spoiler på bagklappen, døre med automatisk tillukning, luftrensningssystem og KEF-lydanlæg med 23 højttalere er blandt opgraderingerne.
Får Eltre et R på, viser underdrivelsen sig. Eletre R er topversionen med to-trins gearkasse og en ydelse på 905 hk (985 Nm). Eletre R er en af de hurtigste SUV’er i verden: 0-100 km/t på 2,95 sekunder og en topfart på 265 km/t.
LÆS OGSÅ | Lamborghini Urus Performante er Djævelens værk!
Eltre R har sænket affjedring med mere sportslig opsætning, og den kommer med en unik Track-indstilling for banekørsel, hvor alle hestekræfter er aktiveret og den aktive grill står konstant åben for optimal køling. Standard er også kulfiberstyling, sorte hjul og specialdesignede sportsdæk.
905 hestekræfter og 0-100 km/t på under 3 sekunder giver begrænsninger, hvis det tager en evighed at lade. Det gør det, heldigvis, ikke i Eletre.
Alle Eletre-varianter har et batteri på 112 kWh, og da platformen er baseret på 800 volt-teknologi, som det også er tilfældet for bl.a. Porsche Taycan, kan Eletre lade på linje med de hurtigst ladende elbiler på markedet. På en passende lynlader kan batteriet gå fra 10-80 procent opladning på 20 minutter.
LÆS OGSÅ | Elbilen har nået toppen
Rækkevidden ligger, som lovet, over 600 kilometer. I Eletre og Eletre S er WLTP-rækkevidden 600 kilometer. Den markant stærkere topmodel har også markant lavere rækkevidde: 490 kilometer.
Den danske importør af Lotus, MyGarage i Vejle, står som bindeled mellem Lotus og kunderne – og som eneforhandler i Danmark.
Sales Manager Jens Christian Randrup oplyser, at de første biler til danske kunder kan ankomme i efteråret 2023. Det danske marked er ikke med i første europæiske udrulning, som sker tidligere i 2023 på markeder som Tyskland, Holland, Norge og Schweiz.
LÆS OGSÅ | Dansk Tesla-ejer går viralt med vild ombygning af Model S
De danske priser er endnu ikke på plads, men de tyske priser (inklusive tysk moms på 19 procent) ligger på 719.925 kr. for basisudgaven Eletre, på 907.425 kr. for Eletre S og på 1.132.425 kr. for topmodellen Eletre R.
LÆS OGSÅ | Maserati GranTurismo Folgore er 100 procent elektrisk køreglæde
I forhold til de tyske priser fratrækkes 19 procent (tysk) moms og tillægges 25 procent dansk moms. Dertil kommer dansk afgift, som ligger mellem 25-150 procent, og et mindre, ukendt beløb til MyGarage. Derefter kommer et bundfradrag for elbiler.
Bruger man den udregning, vil den danske pris for Eletre være cirka 886.000 kr., for Eletre S cirka 1.190.000 kr. og for Eletre R cirka 1.555.000 kr.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.