Hvem vil ikke gerne beskytte det mest dyrebare, de har? Børnesikkerhed er i fokus under bilkørslen, og er i dag et væsentligt aspekt af den samlede sikkerhedspakke, som moderne biler indeholder. Her tager vi et nærmere kig på Volvos sikring af de små.
Allerede i 1967 præsenterede Volvo deres første bagudvendte barnestolskoncept – og pionerarbejdet med at beskytte de yngste og mest sårbare passagerer i bilen har udviklet sig lige siden. Og de er siden blevet meget rost for deres sikkerhedsmanual ’Children & Cars’.
”Faktisk kører et barn sin første biltur længe før, det bliver født. Så vores børnesikkerhedsmanual beskriver både, hvordan gravide kvinder og børn i alle aldre kører så sikkert som muligt,” siger professor Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist Safety i Volvo Cars’ sikkerhedscenter. ”Det er en naturlig del af Volvos personorienterede tilgang at give forældre let adgang til nyttig information om børnesikkerhed. Når børn bliver ofre i biluheld, skyldes det ofte manglende viden,” fortsætter Lotta Jakobsson.
I årenes løb er vigtigheden af at udbrede sikkerhedsbudskabet blevet anerkendt af både kunder og samfund. Volvos børnesikkerhedsmanual har modtaget adskillige priser, bl.a. Swedish Publishing Award i 2007.
Med ryggen mod kørselsretningen
I den seneste udgave er det et kernepunkt at få forældre til at lade små børn køre med ryggen mod kørselsretningen. ”Et barns hoved er stort og tungt i forhold til kroppen. Eftersom ryghvirvlerne og musklerne i nakken ikke er fuldt udviklede, kan det få fatale konsekvenser for et lille barn, der sidder fremadvendt i en frontkollision,” forklarer Lotta Jakobsson. ”Det er derfor, vi råder forældre til at lade deres børn køre med ryggen mod kørselsretningen, til de er mindst tre år gamle,” tilføjer hun.’
Børn, der kører fremadvendt, skal stadig anvende et fastspændingssystem, der er tilpasset barnets alder. Det sørger en selepude for. Den er med til at gøre bilturen mere sikker for barnet ved at placere sikkerhedsselen hen over lårene, ikke op mod maveregionen,
”Børnesikkerhed er en vigtig del af vores sikkerhedsarbejde. Vi bevæger os videre hen mod vores mål, som er at ingen må komme alvorligt til skade eller blive dræbt i en ny Volvo i 2020. Vores langsigtede vision er, at biler slet ikke skal kollidere,” slutter Lotta Jakobsson.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.