Ugens fund: Jaguar XE SV Project 8 er rendyrket vildskab
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
For mange AMG-fans bliver det en pille, der er for bitter at sluge: C-Klassen har set sine sidste seks- og ottecylindrede motorer fra AMG – det er fire cylindre eller intet.
Det bliver noget af et eksperiment, når Mercedes-AMG senere i år viser os den nye C 63. Som S-version kan den ende med at få helt op omkring 600 hk fra sin nye turbomotor. En turbomotor med fire cylindre og en slagvolumen på 2 liter.
Første skridt for AMG og C-Klassen med fire cylindre er dog den mildere C 43. C 43 var i foregående generation (du kan stadig købe den som cabriolet og coupé) begavet med en 3-liters V6-motor med turbo med 390 hk.
Den nye C 43, som kommer som både sedan og stationcar, får lidt flere kræfter at gøre med – 408 hestekræfter. Som i den kommende C 63 er det en 2-liters motor, der pumpes op til høj ydelse.
AMG havde premiere på den nye motor for nogle uger siden med basisudgaven af den nye SL, som også går under 43-navnet. I SL yder den “kun” 381 hk.
LÆS OGSÅ | Mercedes SL har den første firecylindrede siden 1963
Motoren har mild-hybrid-system med 48 volt, men det er ikke den del af motoren, der trækker overskrifter. Det handler om effektivitet, nøjsomhed – og elektrificering.
48 volt-systemet driver nemlig en elektrisk styret turbolader. En lille elektrisk motor, ikke tykkere end 4 cm, er integreret direkte på turboladeren på udstødningssiden. Fra lave omdrejninger, hvor trykket på turboen normalt er lavt (der skal omdrejninger til at skabe udstødning!), fodres turboen af den lille elmotor.
Responsen skulle være meget lineær og direkte. Så, med andre ord, når du trykker på speederen, er der power med det samme. 0-100 km/t for sedanen sker på 4,6 sekunder – for stationcar lægges 0,1 sekund til.
Firehjulstræk og automatgear er standard, og inden det giver for mange sure miner, så er trækket primært på baghjulene. 69 procent af kræfterne går til baghjulene.
Dynamik og komfort sikres ikke bare af den detalje – men også af AMG Ride Control (adaptiv undervogn) og aktivt medstyrende bagaksel (baghjulene drejer med eller mod forhjulenes retning, afhængigt af hastigheden).
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.