Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Esben Skrumsager / d. 5. september 2018
Det er et par år siden, Mercedes præsenterede planerne om en hel serie af elbiler. Serien kalder de EQ, og det skulle ganske kreativt være baseret på forkortelsen for intelligenskvotient, IQ, hvor i’et er skiftet ud, så forkortelsen hos Mercedes i stedet står for “Electric Intelligence”. Smart, ikk’?
EQ vil de kommende år vokse til en hel modelfamilie – på samme måde som vi kender det almindelige modelprogram hos Mercedes fra A- til S-klasse (jo jo, vi ved godt, der er også er den Nissan-baserede Mercedes X-Klasse). Men nu er tyskerne altså klar med den første model. EQC er en crossover, som netop er afsløret på en konference i Stockholm.
Lad os begynde med det vigtigste. Drivlinjen. Den består af to elektriske motorer – én på hver aksel, som i alt leverer 408 hk (300 kW) og 765 Nm.
Effekten fra den heftige motor kommer fra en væskekølet lithium-ion batteripakke, der består af i alt 384 celler i fire moduler, som samlet vejer 650 kg. Heldigvis er de anbragt i bilens gulvkonstruktion mellem hjulakslerne. Den lave og centrale placering skulle give gode køreegenskaber, ligesom vi erfarede i Jaguar i-Pace.
Batterierne, der er tyskfremstillede, har en lagerkapacitet på 80 kWh.
Forbruget er opgivet ifølge den snart forældede NEDC-kørselscyklus, hvor det teoretiske forbrug lyder på på 2,22 kWh pr. kilometer. Det skulle ifølge Mercedes kunne give en rækkevidde på over 450 kilometer.
Mercedes EQC har en indbygget oplader, der er vandkølet. Det gør det muligt – på specielle hurtigopladere – at håndtere op til 110 kilowatt strøm. Så kan du oplade batteriet fra 10 til 80 procent på 40 minutter.
LÆS OGSÅ: BMW, Audi eller Mercedes? Her er den bedste tysker
Topfarten er begrænset til 180 km/t. Det er måske ikke alverden, når man sammenligner med de klassiske modeller hos Mercedes, men til gengæld klares accelerationen fra 0 til 100 km/t på blot 5,1 sekund.
Som chauffør bag rattet på EQC kan du vælge mellem fem forskellige kørselsformer. Komfort, øko, maksimal rækkevidde, sport og individuel. Navnene giver vist sig selv.
SE OGSÅ: V8-Mercedes i gangster-stil er god ved miljøet
Bag rattet er der skiftepaler, men det er ikke til gearkassen, som man er vant til i en Mercedes. Med palerne kan du i stedet indstille bilens energiudnyttelse – altså hvad der sker, når du slipper speederen.
I de blideste af de fire niveauer triller bilen nærmest som i frigear, når du slipper speederen, mens den med maksimal regenerering bremser så kraftigt, at bremsepedalen bliver overflødig i de fleste situationer. Den nye Nissan Leaf har en lignende løsning.
Mercedes EQC skulle være spækket med udstyr, men på Bilbasens redaktion har vi desværre ikke haft lejlighed til at nærstudere den nye elbil endnu. Som noget særligt for en elbil kan man på udstyrslisten dog finde anhængertræk. Hele 1.800 kg skulle den højbenede elbil kunne trække på krogen.
LÆS OGSÅ: Sådan er det at køre på ferie i en Tesla Model X
Bilen bliver sat i produktion i begyndelsen af 2019. Men en eksakt lanceringsdato er endnu ikke annonceret, og vi har desværre eller ikke fået nogen prisliste. Men den primære konkurrent – Tesla Model X – koster i øjeblikket knap 750.000 for den billigste udgave.
Kunne en elbil fra Mercedes få dig til at skifte den konventionelle brændstofbil ud? Deltag endelig i debatten herunder.
TIL SALG: Søg efter Tesla Model X på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.