november 12, 2015

BilBasens Mr.GTI tester Honda Civic Type R

Da vi fik en Honda Civic Type R til test var det oplagt at give nøglerne til Henrik Friis, der er salgskonsulent på BilBasen/Bilinfo. Henrik har, som du ser nedenfor, haft et væld af GTI-biler, så han ved hvad han taler om, når vi taler GTI. Faktisk fik vi nogle dage inden testen en mail fra Henrik, og en del af mailen lød: Jeg har lige købt den gamle Civic Type R for at komme i stemning.

Det er den rette ånd, og gav respekt, da han hentede den nye Civic Type R hos Koch Biler i Viby.

Nå, men vi må til det. Vi stiller spørgsmål og Henrik svarer.

Hvilke biler har du nu?

Lige nu har jeg en VW Passat 2,0TDI 170 Variant fra 2012 samt en Honda Civic

2,0 Type-R årg. 2007.

Hvilke GTI-biler har du haft?

Jeg har været så heldig at have haft en del indenfor kategorien GTI og GTI+.

Af ‘datidens’ GTI biler har jeg bl.a. haft Renault Megane 2,0 Williams, Fiat
Bravo HGT, BMW 325i E36, Seat Ibiza Cupra TDI160 m.v.. 

I nyere tid kan jeg fremhæve følgende: 

Seat Leon 2,0TSI Cupra årg. 2008

Honda Civic Type-R årg. 2007
Golf 5 R32 DSG årg. 2006
Audi S3 2,0TFSI årg. 2008
Ford Focus RS MK2 årg. 2010
Golf 6 GTI DSG
Renault Megane 2,0T RS CUP-version årg. 2012

Lækkert.Hvad tiltaler dig ved GTI-biler?

Jeg er nok lidt miljøskadet hjemmefra, hvor man altid har gået meget op i rally og biler generelt. GTI klassen er interessant, da man her både ser etmere sportspræget design, mere power og mere lyd. Det er en biltype der giver et smil på læben, når man kører i dem. 


Hvilken af dem gjorde det største indtryk på dig?

Det kan være svært at fremhæve en af bilerne, da de på hver deres måde har noget der gør dem specielle. Hvis jeg alligevel skulle fremhæve en af bilerne, vil det være min Ford Focus RS. Focus RS’eren er den af bilerne, hvor man føler sig tættest på rally-verdenen. Focus’en er ikke nødvendigvis den hurtigste rundt på Nürnburgring, men har bare den 5 cylindrede lyd, og en udstødning der bare skyder på en måde, som jeg aldrig har oplevet på en standard bil. Focus’en har samtidigt et brutalt look med de brede skærme, og diverse luftindtag. 

Du har lige købt den ‘gamle’ Honda Civic Type R – hvad synes du om den?

Ja jeg har igen købt en gammel Civic Type-R årg. 2007, jeg har tidligere haft en, men faldt igen over et spændende eksemplar. Det er jo en motortype der hører fortiden til, inden det hele blev trykladet, og det er jo en del af charmen. Sugemotoren i Hondaen er sin helt egen og som kun Honda kan lave den. Man skal op over 6500 omdrejninger før bilen kan flytte på sig, og herfra har den små 2000 omdrejninger tilbage, hvor den i et sugebrøl folder de 201hk ud. Det er ikke en biltype, der er så omgængelig, og bejler måske mest til de helt unge drenge, der bare skal ud og ræse. 

Efter et par dage i den nye, hvad synes du så om den?

Den nye Honda Civic Type-R er jo et ikon indenfor den kategori af biler, vi snakker her. Den er bred, brutal og ond og signalerer virkeligt, at der her er tale om en helt speciel bil. Den har rally/racer looket 100% på plads, og det giver mig lidt samme fornemmelse som da jeg så min gamle Ford Focus RS

MK2’en for første gang. Hvis man gerne vil være anonym, er det bestemt ikke den nye Type-R man skal vælge. 

Bilen har et rigtigt godt bundtræk, og trækker jævnt hele vejen op igennem omdrejningerne. Den har en dyb lyd fra udstødningen, udluftning fra blowoff ventil, og en raceragtig resonans i kabinen. Den styrer eminent godt, og vil helt sikkert gøre det rigtigt godt ved banekørsel. På trods af det store kraftoverskud er den rigtig let at håndtere, uden at rattet bliver trukket ud af hænderne.  

Hvad er godt/skidt?

Designet er helt som det skal være. Den kører fantastisk godt og hurtigt, men er samtidigt let kørt for resten af familien.

Til daglig dags kørsel kan den resonansagtige brummen fra udstødningen for nogen blive en smule irriterende – men så er det nok ikke sådan en type bil man vil købe. 

Kunne du finde på at købe den?

Som min bil-historik nok også signalerer, kunne jeg helt sikkert godt drømme om at købe en ny Type-R. 
Hvilken bil kommer til at afløse din Megane RS?

Meganen er solgt, så jeg er åben for nye eventyr. Hvis ikke det skulle være en ny Type-R, kunne jeg godt tænke mig en VW Golf6 R DSG

Søg Honda Civic Type R på BilBasen

Læs Ebbe Sommerlunds første test af den nye Honda Civic Type R
  

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS