Nyheden fra Fiat er større, end den ser ud til ved første blik: Fiat konverterer sin lille elbil 500e til at køre på benzin. Det handler ikke bare om et enkelt eksemplar for at vise, at det lader sig gøre - den nye benzinmodel går i produktion sidst på året.
Normalt laver bilproducenter en model med forbrændingsmotor om til en elektrisk model, fordi det sparer rigtig mange penge til udvikling. Fiat er, umiddelbart som de første, gået den modsatte vej. Italienerne gør det af flere årsager, og flere af dem handler også om at passe på pengene.
I 2024 var Fiat nødt til at lukke og slukke for produktionen af den gamle 500 med benzinmotor, som blev produceret i Polen. Den kom på markedet for mange år siden - i 2007 - og den kunne ikke længere leve op til EU-krav om cybersikkerhed og, kan man nemt argumentere, generel sikkerhed.
Den gamle 500 var alt for dyr at begynde at opdatere, så den kunne leve op til kravene. Og det har faktisk været et kæmpe problem for Fiat, som ikke var klar med en ny 500 eller overhovedet på vej med en: 500 er modellen, der betyder mest for Fiat, og den var italienernes absolut mest populære bilmodel.




Hurtigt skift fra strøm
Det helt store og egentlig forståelige mål for Fiat var, at den elektriske 500e ville blive så populær, at den gamle udgave med benzinmotor kunne sendes på pension uden at efterlade et hul i modelprogrammet.
Desværre for Fiat var 500e kun populær i en ret kort periode fra lanceringen i 2020. Den lille elbil løb ind i udfordringer med tilskudsordninger i europæiske lande, som efterhånden forsvandt. Det er gået så galt, at Fiat af flere omgange har stoppet produktionen af 500e, fordi salget var så ringe.
Den gamle benzinmodel, der har fået tocylindret TwinAir-benzinmotor, et enkelt facelift og mildhybriddrift i løbet af sin lange karriere, holdt aldrig op med at være populær.
Da produktionen i 2024 så lukkes ned på fabrikken i Polen, ved Fiat, at problemet er alvorligt. Den bedst sælgende model var fjernet uden en afløser. En ny model med benzinmotor var på ingen måde tænkt ind, og en ny model tager mindst et par år at udvikle.
Nogen hos Fiat, sikkert en driftig ingeniør, fik den usædvanlige idé at bruge den elektriske model som udgangspunktet for en ny benzinudgave. Fiat har allerede i 2024 lovet, at den ville gå i produktion senest omkring starten af 2026 - men udviklingen fra el bil benzin er faktisk gået så hurtigt, at Fiat er foran i tidsplanen.


Gammel motor i nyere karrosseri?
Det er en meget omfattende øvelse, Fiat har gang i. Der ligger ikke en grydeklar løsning og køreplan, for det er helt uhørt at lave en elbil om til en benzinbil, der så skal masseproduceres. Er der plads til benzinmotoren? Er bilen godt nok afstivet uden den store batterikasse? Er der plads til udstødningssystemet? Og kan bilen leve op til kravene for crash-sikkerhed, når en forbrændingsmotor lægges i motorrummet i stedet for en lille elmotor?
Med produktionen rykket frem til omkring november i år viser Fiat med stolthed, at de første pre-produktionsbiler er løbet af samlebåndet. Med stor stolthed fortæller Fiat også, at det sker på Mirafiori-fabrikken, som ligger hjemme i Italien og ikke i Polen.
Fiat giver også et blik ind i kabinen, som afslører, at den benzindrevne 500 bliver udstyret med en manuel gearkasse med seks trin. Den nye model hedder 500 Hybrid, men den bliver næppe udstyret med Stellantis-koncernens 1,2-liters turbomotor - den hører nemlig sammen med en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse.
Det mere sandsynlige er, at 500 Hybrid overtager 1-liters Firefly-motoren fra den gamle 500 Hybrid. Den trecylindrede motor havde i den gamle model 70 hestekræfter. Fiat snyder med navnet, for der er ikke tale om mere end en mildhybrid med et system, der understøtter benzinmotoren.
Selv i det elbilsomfavnende Danmark var den gamle 500 langt mere populær end den elektriske 500e, da de begge kunne købes. Om den nye 500 Hybrid kommer til Danmark er ikke så nemt at spå om.
Den danske importør Wismo Group har midlertidigt lukket helt ned for salget af Fiat i Danmark (ikke engang den nye Grande Panda er der priser på), og importøren satser benhårdt på elbiler fra alle sine mærker (fra Alfa Romeo over Citroën og Jeep til Peugeot).