Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
TEKST Morten Bek FOTO PR
ZS EV var den første model fra det nye MG Motors, der kom til Danmark i 2020. Den kompakte elektriske crossover kunne man dengang købe til 219.999 kroner, og der var mange købere, for hvem rækkevidden på 263 kilometer var nok. Med et facelift steg rækkevidden til 440 kilometer, men prisen steg voldsomt, og i dag koster ZS EV så 269.999 kroner.
Det varer ikke længe, før MG Motors skifter ZS ud til en stærkt opgraderet model, og vi kan nu vise de første billeder af ZS årgang 2024. Men ZS kommer ikke længere som elbil. Fremover kører ZS som hybrid med benzinmotor og elmotor.
MG Motors lover dog, at ZS EV får en afløser i løbet af ret kort tid. Der bliver tale om en helt ny kompakt crossover, der er baseret på den baghjulstrukne MG4.
MG ZS Hybrid+, som hybridbilen kaldes, har samme hybridsystem som den nye minibil MG3 Hybrid+, der er på vej til Danmark. Systemet består af en benzinmotor på 1,5 liter med 102 hestekræfter, en elmotor med 136 hestekræfter, en generator med 61 hestekræfter og et batteri med en kapacitet på 1,83 kWh.
Med sammenlagt 194 hestekræfter har ZS Hybrid+ mange kræfter, men som en større bil end den lille MG3 Hybrid+ bliver den nye crossover ingen sprinter: 0-100 km/t går på cirka 8,7 sekunder. Men det officielle forbrugstal fortæller om en nøjsom crossover, og det er langt vigtigere; cirka 20 km/l.
Hybridudgaven af den nye ZS bliver ikke en enlig model. På et senere tidspunkt introduceres en regulær benzinversion. Hvis den nye ZS kommer til Danmark, er det meget tænkeligt, at vi kun kommer til at se hybridversionen.
At dømme efter billederne er den nye ZS et omfattende facelift af den eksisterende model, men der er gjort meget for at forny designet og give den samme udtryk som MG3 Hybrid+ og den nye generation HS (i Danmark kendt under navnet EHS).
Interiøret ser ud som et helt nyt, og det nye infotainmentsystem kører som standard med en touchscreen på 12,3″. Den digitale instrumentering måler 7″, og der er nyheder som trådløs opladning af smartphones og kø-assistent i forbindelse med den adaptive fartpilot.
ZS Hybrid+ kommer i to udstyrsvarianter, som i typisk MG Motors-lingo ville gå under navnene Comfort og Luxury i Danmark. Comfort har blandt andet LED-lygter, bakkamera, digital instrumentering, nøglefri betjening, navigation og en lang række aktive sikkerhedssystemer (MG Pilot). Luxury-versionen kommer med varme i forsæderne, varme i rattet, sort kunstlæderindtræk, 360 graders kamera og ekstra-tonede ruder bagtil.
Der er intet officielt fra den danske importør i forhold til introduktion. I første omgang kommer ZS Hybrid+ på markedet i England allerede i oktober, og basisudgaven fås til 21.995 pund (cirka 195.000 kroner).
For at give en idé om, hvad man ellers får i England til omkring 22.000 pund, så er her nogle eksempler: Toyota Yaris Hybrid med 116 hestekræfter (22.640 pund), Vauxhall/Opel Mokka 1,2 med 100 hestekræfter og manuel gearkasse (21.555 pund) og en Peugeot 208 1,2 med 100 hestekræfter og manuel gearkasse (21.960 pund).
Det fortæller intet om det danske prisniveau, og det er svært at gætte på en pris på en ny hybridbil, da MG Motors primært sælger elbiler i Danmark, som kommer stort set uden registreringsafgift.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.