Folk med hjerne kører bil med stjerne. Sådan lyder Mercedes-loyalisternes hårdtslående og uofficielle slogan, der illustrerer vedholdende troskab. Og det er ikke kun Mercedes, der oplever lignende loyalitet, hvor en del af kundegruppen nærmest agerer fanskare.
I Danmark er der tradition for ejergrupper, hvor folk, foruden kærlighed, kan dele tips, tricks og billeder af de biler, de elsker, fra det mærke de støtter.
En ny undersøgelse tyder dog på, at denne type loyalitet blandt bilmærker er på vej ud. Ifølge Deloittes 2025 Global Automotive Consumer Study planlægger en stigende andel af bilkøbere verden over at skifte mærke ved næste køb – og især de yngre forbrugere er klar til at bryde med fortidens mærkeloyalitet.
De gamle er under pres
Rapporten viser, at den klassiske og sommetider livslange tilknytning til ét bilmærke er under pres. Data peger på, at forbrugerne i stigende grad vælger bil med hovedet frem for hjertet.
Den moderne bilkøber shopper på tværs af mærker, sammenligner teknologi, pris og udstyr og er mindre optagede af bilmærkets arv. Det gælder især de unge bilkøbere, som i højere grad betragter bilen som et stykke teknologi frem for et symbol på status eller identitet.

I rapporten nævnes overgangen til elbiler som en væsentlig årsag til, at forskellene mellem de traditionelle bilmærker og de helt nye aktører udviskes. Når motorlyd, modelhistorik og mekanik betyder mindre, og det i stedet handler om software, opladningstid og brugerflade, mister mærkeloyalitet sin tidligere vægt.
Nye bilmærker med fokus på den digitale oplevelse, lav pris, eller begge dele presser de etablerede producenter, som må kæmpe for at fastholde kunderne i et marked, hvor selve mærket ikke nødvendigvis er garant for tillid.
Tendensen er tydelig på globalt plan, men endnu ikke markant i Danmark. Her har flere af de nye mærker, og i særdeleshed de kinesiske, haft svært ved at finde fodfæste, mens de traditionelle mærker fortsat står stærkt på både ny- og brugtmarkedet.

Ifølge Mobility Denmarks seneste tal fra oktober er der kun én nytilkommen spiller i top 10 over de bedst sælgende bilmærker i Danmark, og det er Cupra. Man skal dog ikke langt ned ad listen for at finde flere nye navne: kinesiske XPeng indtager en 13. plads med 333 indregistrerede biler i oktober.
Tendensen er derfor mulig at spore, selvom der stadig er langt til toppen, hvor Volkswagen og Skoda i samme periode hver har indregistreret omkring 2.500 biler.
Læs også: Test: Renault 4 E-Tech fortjener det
Deloitte peger på, at den stigende åbenhed for nye bilmærker blandt yngre købere allerede udfordrer de etablerede producenters greb om markedet. Hvis udviklingen fortsætter, kan magtbalancen i bilindustrien ændre sig markant, og så spørgsmålet er ikke, om loyaliteten vender tilbage, men snarere hvem der formår at genopfinde den.
Netop genopfindelse lader da også til at være på menuen hos de etablerede mærker. Renault er netop aktuelle med de nye Renault 4 og Renault 5, der, ud over navnene, vækker minder om fortiden og spiller direkte på mærkets arv. Det samme gør den nye Twingo, der har premiere den 6. november.
Også VW ser ud til at krydre den noget udefinerbare ID-nomenklatur med et strejf af kulturhistorie. Fremtiden byder nemlig både på en elektrisk ID. Polo og, med al sandsynlighed, en ID. Up.



