Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Simon Hallenslev / d. 16. februar 2021
Porsche har netop løftet sløret for den hårdkogte udgave af deres evigt ikoniske 911-model. Navnet er selvfølgelig 911 GT3, og jeg kan med det samme fjerne bekymringerne fra dine bilglade skuldre ved at sige, at Porsche holder det ægte. 911 GT3 får ikke en 4-cylindret motor. 911 GT3 bliver ikke en plug-in hybrid. Den bliver, præcist som vi alle har håbet på: Hurtig, voldsom og larmende.
LÆS OGSÅ | Mercedes bekræfter: Slut med V8 i C63 AMG
Hækmotoren er taget direkte fra Porsches 911 GT3 Cup-racer med kun få ændringer til personbilsversionen. Det betyder, at den nye GT3 får en sugemotor med 510 hk og 470 Nm. Porsche har i den nye 911 GT3 sat en lille lampe i instrumentbordet, der blinker, når du skal skifte gear, og den blinker først ved 9.000 skrigende omdrejninger.
Den nye Porsche 911 GT3 kommer til at veje det samme som forgængeren, altså 1.435 kg. Til gengæld genererer den nye aerodynamik svimlende 150 % mere downforce end forgængeren. Det betyder, at bilen er som smurt ud på asfalten, og gør den nye GT3 hele 17 sekunder hurtigere om Nürburgring-Nordschleife end forgængeren.
Porsche holder fast i den 7-trins PDK-gearkasse, vi kender fra forgængeren. I GT3 har Porsche dog været fornuftige nok til at udstyre bilen med en rigtig gearstang, og ikke den lille skiftetap, vi ser både den ‘almindelige’ Porsche 911 og nye VW Golf 8 bruge. Ved præsentationen løftede ingeniørerne også sløret for, at en 911 Touring igen vil blive en realitet. Det er med andre ord en diskret GT3 uden hækvinge og med manuelt gear.
Ingeniørerne fra Porsche medgiver, at hækvingen på den nye GT3, der også er taget fra Cup-raceren, er lidt voldsom. Bedøm selv på de fede billeder af den nye Porsche 911 GT3 herover:
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.