Xiaomi YU7 3 (Xiaomi YU7 )
Nyheder
27. juni 2025

På tre minutter bestilte 200.000 kinesere den nye Xiaomi YU7

Kinesiske Xiaomi har kun lige lanceret sin anden elbil, YU7, men kunderne står i kø. Flere end 200.000 kinesere har bestilt den elektriske crossover på bare tre minutter.

Morten B. Bek

Morten Bek

Det kan være svært helt at fatte, hvor stort et marked det kinesiske egentlig er. Prøv engang at se på salget af elbiler fra BYD, som er et mærke, vi også har i Danmark: 83.400 styk.

Det svarer til en meget stor del af det samlede salg af nye personbiler i Danmark på et år fra alle mærker. Men tallet er lig med salget af elbiler hos BYD på en uge - ikke på hverken en måned eller et år.

Det kinesiske mærke Xiaomi, som endnu kun sælger biler i hjemlandet, satte for nylig en bemærkelsesværdig rekord med et andet imponerende tal: 7:04.957 - altså syv minutter, fire sekunder og en meget lille smule mere - tog det holdet bag Xiaomi at køre en rekord ind på Nürburgring-banen i den elektriske sedan SU7 Ultra. Det er rekorden for hurtigste serieproducerede elbil, som kineserne var så venlige at overtage efter superbilen Rimac Nevera.

Nu tiltrækker Xiaomi sig igen stor opmærksomhed med et tal, der viser, hvor uendeligt stort det kinesiske marked er: 200.000.

Xiaomi YU7 8 2
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 4 (Xiaomi YU7 )
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 8
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 4
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 3 2
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 6
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 Xiaomi YU7
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 9 (Xiaomi YU7 )
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 6 2
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 2
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 Xiaomi YU7 2
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 5 (Xiaomi YU7 )
FOTO: Xiaomi

Depositum på cirka 4.500 kr.

Xiaomi har kun produceret biler siden sidste år, og mærket, som ellers er kendt for smartphones og smartwatches, har siden starten været noget af det mest hotte og efterspurgte i Kina.

Sedanen SU7 var den første bil fra det kinesiske mærke, og i nogle måneder har den næste i rækken, den mellemstore crossover YU7, været på vej. I går, onsdag, åbnede Xiaomi for bestillinger af den nye elbil, som kan bestilles fra cirka 226.000 danske kroner.

Og så gik det de købeglade kinesere ellers amok. På tre minutter var der aflagt flere end 200.000 bestillinger på den elektriske crossover, som er lidt billigere end konkurrenten Tesla Model Y.

Hver eneste af de bestillinger kommer med et depositum på cirka 4.500 danske kroner. Med det depositum låser køberne sig til en aftale om at købe bilen, som efter syv dage bliver bindende. For de hurtige var der mulighed for at betale et højere depositum på cirka 18.000 kroner, som ikke er refunderbart - men til gengæld gør, at kunderne står forrest til levering af den nye YU7, når de første biler om meget kort tid er klar.

Xiaomi YU7 4 2
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 5 2
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 7 2
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 9
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 5
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 3
FOTO: Xiaomi
Xiaomi YU7 7
FOTO: Xiaomi

En ikke helt uproblematisk start

Xiaomi YU7 er godt nok prissat til at konkurrere med Model Y i Kina, men størrelsesmæssigt er den tættere på XPeng G9. Elbilen kommer i varianterne Standard, Pro og Max, og ydelsen varierer fra 315 til mere sindssyge 681 hestekræfter.

Batteristørrelsen er på enten 96,3 kWh eller 101,7 kWh, og Standard-udgaven med baghjulstræk kan ramme 830 kilometer på en opladning - men det tal er baseret på den urealistiske kinesiske CLTC-norm, så skulle den omskrives til europæisk standard, ville der ryge 150-250 kilometer af.

Til gengæld er platformen med 800V-system og opladning på svimlende 528 kW - 10-80 procent på 12 minutter.

Den voldsomme popularitet i Kina har gjort, at alt hvad der foregår omkring Xiaomi får enorm opmærksomhed. Af flere omgange har der været problemer omkring elbilen SU7. Den 29. marts blev tre personer dræbt i en SU7, som på en motorvej stødte ind i en betonbande, men undersøgelser tyder på, at uheldet var chaufførens fejl.

Opmærksomhed fik mærket også, at der var solgt kulfiberkit med funktionelle luftkanaler i frontklappen til cirka 39.000 kr. til SU7 - som så viste sig primært at være til pynt. Men dårlig omtale er bedre end ingen omtale - og sagerne har tilsyneladende ikke skadet det fremadstormende bilmærke.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant