Mindre batteri giver kortere rækkevidde, men også lavere pris. Med 224 hk og op til 444 kilometer på en rækkevidde er den nye basisudgave i samme prisklasse som bl.a. Kia EV6.
Polestar 2 fik en flot placering som nummer to, da Årets Bil 2022 blev kåret. Kun overgået af Hyundai Ioniq 5 er det en fremragende præstation for en bil fra et helt nyt bilmærke.
En ny basisudgave af Polestar 2 gør den svenske elbil endnu mere interessant i Danmark. Prisen for den nye version underbyder den hidtil billigste med 26.000 kr. Startprisen er dermed sænket til 349.000 kr.
Polestar 2 blev introduceret tidligere i år med en ydelse på 408 hk fra to elektriske motorer – og et batteri med en kapacitet på 78 kWh (Long Range Dual Motor). I efteråret blev en 2’er med 231 hk, en elektrisk motor og batteri med samme kapacitet på 78 kWh introduceret (Long Range Single Motor). Samtidig blev mængden af standardudstyr og prisen på versionen med 408 hk justeret kraftigt ned.
Lavere rækkevidde, lavere pris
Mens Polestar 2 med 408 hk og en rækkevidde på WLTP-beregnede 483 kilometer sælges for 399.000 kr., så koster modellen med 231 hk og cirka 513 WLTP-kilometer fra 375.000 kr.
De to versioner får nu selskab af en indstigningsmodel med et mindre batteri og en lavere pris. Den nye Standard Range Single Motor har, som versionen med 231 hk, en enkelt elektrisk motor. Ydelsen er lidt lavere – 224 hk. Standard Range hentyder til et batteri med en kapacitet på 64 kWh.
0-100 km/t forbliver som i Long Range Single Motor på 7,4 sekunder, men det mindre batteri gør rækkevidden kortere. Det 14 kWh mindre batteri fører til en rækkevidde på et sted mellem 420-444 kilometer, alt efter mængden af udstyr og dækmonteringen.
Den nye basisudgave er 26.000 kr. billigere end den hidtil billigste, så det nu er muligt at få en fabriksny Polestar 2 fra 349.000 kr. Basisudgaven optræder endnu ikke i konfiguratoren på Polestars hjemmeside. Men under “leveringsklare biler” kan man allerede finde eksemplarer klar til levering.
Med den nye basisudgave er Polestar nu tættere end tidligere på biler som Kia EV6 (fra 329.900 kr.). Men hvor Kia uden beregning udstyrer EV6 med bl.a. adaptiv fartpilot og varmepumpe, må man desværre betale ekstra for den slags til Polestar 2.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.