Under farverig og interaktiv kamuflage gemmer VW sin elektriske topmodel ID.7. Den gemmer på rækkevidde op til 700 km – og den pakkes ud i foråret.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Volkswagen står i kø bag Audi, når det kommer til nye modeller, og før VW kan sige Golf eller Touareg, skal Audi sige A3 og Q7. Men som selv de mest regelbundne blandt os en sjælden gang finder ud af, er regler til for at bryde.
VW fik med ID.3 lov at være først med en elbil på en helt ny platform, MEB, og senere i 2023 bryder VW igen reglerne. Med den nye ID.7 lancerer VW en stor elektrisk sedan i klasse med Audi A6, inden Audi har en elbil i samme klasse.
Som vi kunne fortælle i juni, bliver Volkswagens elektriske sedan en bil på omkring 5 meter i længden. En ny topmodel hos VW. Men hvad vi ikke kunne fortælle i juni, var det endelige navn på modellen.

Navnet er ID.7. Og rækkevidden rammer 700 km
Bilproducenterne elsker at fodre os, motorjournalisterne, med nogle enkelte brikker, før de på et tidspunkt giver os hele kassen med brikker til puslespillet. Med de første brikker fra juni, hvor tyskerne viste konceptbilen ID. Aero, stod det klart, at VW har en luksussedan klar til kunderne i Europa, Kina og USA, bare for at nævne nogle af de mange markeder.
Nu har vi fået et par nye brikker, som giver et bedre indtryk af den elektriske topmodel fra VW. Navnet på bilen er nu officielt, og ikke overraskende er det ID.7.

En anden ny brik er målet for akselafstanden. ID.7 får en markant længere akselafstand end ID.4: 297 cm mod 277 cm i ID.4. Vi er ikke i tvivl om, at der bliver god plads til at strække benene på bagsædet i ID.7. Det er vigtigt især for kinesiske kunder, men vi europæere tager gerne god plads med i købet.
Læs også: VW ID.3-facelift klar til forårspremiere
Volkswagen lover en rækkevidde på op til cirka 700 kilometer på en opladning, og det er muligt, at en del af forklaringen på den markant øgede rækkevidde i forhold til ID.4 og ID.5 (op til 532 kilometer) skyldes meget lavere vindmodstand og facetter som luftindtag, der leder luften gennem “gardiner” i fronten ned langs siden af bilen.
Andre muligheder er et skifte til den opdaterede platform MEB+ – eller ganske enkelt mulighed for en større batteripakke.

Kamuflage med indbygget lys
Først når vi kommer ind i foråret (VW oplyser blot 2. kvartal 2023), afslører VW det endelige design på ID.7. Man kan stirre længe på de nye billeder med ID.7 i vild kamuflage, men det er svært at fokusere og finde bilens form. Hvad VW ikke kan skjule er, at ID.7 er en sedan med en bastant, kort bagende – i stil med Mercedes EQE.
Læs også: 2023-udgaven af VW ID.3 fra 329.995 kr.
Bilen er dækket af 40 lag af forskellige materialer, og de forvrænger ikke bare designet, men har også andre funktioner. Nogle af lagene kan lede strøm eller fungere som isolerende lag, og 22 af lagene under øverste lag kan lyse op.
Interiøret er sidste vigtige brik, vi får fra VW i denne ombæring. Billederne af det indre i ID.7 kommer helt uden kamuflage, og her er det bilens endelige interiørdesign, vi ser på.



Der er lys i det lille panel foran infotainmentsystemet
Der er nogle rigtig gode nyheder. Den meget udskældte betjening af klimaanlægget rykker ud på faste pladser i bunden af den store touchscreen – en skærm på 15″. VW har også lyttet til kritikken af touch-panelet foran skærmen: I ID-modeller før ID.7 er panelet helt uden lys, så man i mørket aldrig ved, om man skruer ned for varmen eller op for lyden på radioen. I ID.7 er panelet med indbygget lys.
ID.7 får som standard et stort head-up-display med AR (Augmented Reality), som lægger et billede af navigationsanvisninger ud på vejen “foran bilen”. Den får desværre også nogle frustrerende elementer fra de ældre ID-modeller: Touch-knapper i rattet, touch-panel til blandt andet forlygtebetjening og varme i bagruden og kun to knapper i førersiden til fire el-ruder.
Læs også: VW ID. Buzz er Årets Bil i Danmark 2023
Når man fra førerpladsen vil rulle bagruderne ned, skal man først forsøge at ramme det sted, hvor der står “REAR”.
ID.7 kommer til gengæld med et klimaanlæg, som automatisk starter opvarmning eller nedkøling af kabinen, når man nærmer sig bilen. Sedanen har også “Smart Air Vents” – luftdyser som bevæger sig dynamisk og automatisk for at give optimal luftfordeling. Det lyder som noget fra en Audi A8, men det er altså noget, VW nu tilbyder.