Duggede ruder i bilen er en plage i de fugtige vintermåneder. Men der findes lette løsninger til at fjerne duggen fra ruderne – også når du ikke har klimaanlæg eller aircondition.
Den bedste metode til at undgå dug i første omgang, er at holde den ude af bilen eller i det mindste få den opsamlet. Det lyder måske skørt, men man kan købe en smart lille pose med en hel masse silica i – der suger al fugten ud af kabinen. Du kender sikkert de små fugtsamlende poser fra kasser med elektronik.
Pingi-posen gør det samme, bare i stor skala, og når den ikke kan suge mere fugt, så bliver prikken lyserød. Den lægges bare i forruden og så fjerner den fugt. Når den er ‘fyldt’ skal den bare en tur i mikrobølgeovnen og så er den klar igen. Hvis du synes 99 kr. er for meget, så kan du også lave en pose selv.
Byg-selv fugtfjerner til bilen
Det eneste du, skal bruge er to sokker og en pose silica-kattegrus – det virker på samme måde. Du kan se fremgangsmåden i videoen herunder:
Pingi fugtfjerner:
Aircondition og dug – livet er let
Når du bruger din aircondition, fjerner du fugten fra luften inden den blæses ind i kabinen, og dermed fjernes dug hurtigere fra ruderne. Har du ikke aircondition gælder det om at varme ruderne op med varmeapparatet. Dels sætter dug sig ikke på varme flader, og dels kan varm luft optage mere fugt, og føre det væk fra ruderne.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.