Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Audi har fået travlt efter nogle år helt uden nye modeller. Med den nye Q6 E-Tron har forhandlerne noget helt nyt og attraktivt at byde på. Fra årsskiftet rammer så også den første elektriske A6 Danmark – og selv om der endnu er længe til, har Audi regnet ud, hvad A6 E-Tron skal koste både som Sportback (hatchback) og som Avant.
Priserne regnet ud efter 2025-afgiftsniveauet starter ved 589.990 kr. for A6 E-Tron Sportback og ved 604.990 kr. for A6 E-Tron Avant. Basisprisen for A6 E-Tron Sportback ser måske bekendt ud, hvis man har kigget nærmere på SUV’en Q6 E-Tron – det er nøjagtig den samme pris for den billigste Q6 E-Tron. For Q6 E-Tron er der tale om 2024-priser, da priserne for 2025 endnu ikke er på plads.
Med A6 E-Tron har man mulighed for markant længere rækkevidde end i Q6 E-Tron, takket være et lavere og mere strømlinet karrosseri. Men man færre hestekræfter i basisudgaven af A6 E-Tron, og den har faktisk kortere rækkevidde end den billigste Q6 E-Tron.
I forhold til de to mest relevante konkurrenter, BMW i5/BMW i5 Touring og Mercedes EQE, er det A6 E-Tron, der fås med den absolut bedste rækkevidde – helt op til 746 kilometer. Men hvad med priserne? Vi tjekker og sammenligner.
Der er to batteristørrelser til de nye A6 E-Tron-modeller, og i basisudgaven A6 Sportback E-Tron har batteriet en kapacitet på 83 kWh (75,8 kWh anvendelig kapacitet) – rækkevidden er op til 618 kilometer. Her er tale om en modelvariant med 286 hestekræfter, baghjulstræk og opladning med op til 225 kW.
Den helt lange rækkevidde ligger i næste modelvariant, A6 Sportback E-Tron Performance, der har baghjulstræk og 367 hestekræfter. Her er batteriet på 100 kWh (94,9 kWh) og rækkevidden op til 746 kilometer. Til gengæld betaler man virkelig for opgraderingen fra basisudgavens helt udmærkede egenskaber: intet mindre end 100.000 kr., så man går op på 689.990 kr.
Næste trin før topmodellen S6 Sportback E-Tron er A6 Sportback Quattro med firehjulstræk og 428 hestekræfter, der har batteriet med 100 kWh kapacitet og en rækkevidde op til 707 kilometer; prisen på 797.990 kr. er høj for at få firehjulstræk og en ekstra elmotor.
S6 Sportback E-Tron med firehjulstræk, op til 551 hestekræfter og rækkevidde på op til 657 kilometer er den tydelige topmodel med eget udstyrsniveau til 1.039.990 kr.
Til alle priser kan man lægge 15.000 kr. for at få den flotte stationcar Avant, og alle modeller nævnt herover, med undtagelse af S6 E-Tron, kommer med basisudstyret Progress Plus. Progress Plus har lysende Audi-ringe bagtil, 19″ alufælge, matrix-LED-forlygter, nøglefri betjening, MMI-passagerdisplay, el-justerbare forsæder med hukommelse, 360 graders kamera og automatisk klimaanlæg med tre zoner.
Audi tilbyder også A6 E-Tron-modellerne med det højere udstyrsniveau Ultra, hvor man for 70.000 kr. får 20″ alufælge, OLED-baglygter, adaptiv luftundervogn, soft close af dørene, el-justerbart rat og S line-design ude og inde.
LÆS OGSÅ | Er der plads til den nye Audi Q5?
A6 Sportback Progress Plus E-Tron (Ultra) – 589.990 kr. (659.990 kr.)
A6 Sportback Progress Plus E-Tron Performance (Ultra) – 689.990 kr. (759.990 kr.)
A6 Sportback Progress Plus E-Tron (Ultra) – 797.990 kr. (867.990 kr.)
S6 Sportback E-Tron – 1.039.990 kr.
Hvis der er en bil, den nye A6 E-Tron skal måles op imod, så er det BMW i5, der blev kåret til Årets Bil i Danmark. Den fås nu som både sedan og stationcar (Touring), og det er en elbil med fremragende køreegenskaber, højt komfortniveau og høj ydelse. Et sted i5-modellerne ikke helt hænger sammen er på rækkevidden, som i virkelighedens verden ligger langt fra den oplyste rækkevidde.
Men BMW i5 er den billigste i sammenligning med A6 E-Tron og Mercedes EQE. Priserne er for ikke længe siden sat ned, så den nu starter på 575.000 kr. for en eDrive40 sedan med baghjulstræk og hele 340 hestekræfter, der kommer med Sport Line-udstyr. Merprisen for en stationcar er, som hos Audi, 15.000 kr., så i5 Touring fås fra 590.000 kr.
Rækkevidden er op til 579 kilometer, men forbruget er højere end hos Audi. Sport Line-udstyrsniveauet er sammenligneligt med Progress Ultra, der er basisniveau hos Audi, men der er lidt mere udstyr med hos Audi. Automatisk klimaanlæg med tre zoner og el-justerbare forsæder koster ekstra til i5 Sport Line, og et underholdningsdisplay til passagersædet fås ikke.
Hvis man vil have i5/i5 Touring med firehjulstræk, er det også meget billigere end hos Audi. I i5-modellerne xDrive40 får man 394 hestekræfter, firehjulstræk og Sport Line-udstyr til kun 630.000 kr. Rækkevidden er kun op til 532 kilometer, hvor den firehjulstrukne A6 E-Tron Quattro med 428 hestekræfter kører op til 707 kilometer på en opladning. Men igen, den koster langt mere med priser fra 797.990 kr.
Topmodellen hos BMW er i5/i5 Touring M60 xDrive, der har firehjulstræk og voldsomme 601 hestekræfter. Også her underbyder BMW – S6 E-Tron med 551 hestekræfter koster 1.039.990 kr., mens i5’eren fås fra 975.000 kr.
Mercedes har ingen EQE-stationcar at byde på, men hvis man mangler plads i EQE sedan, kan man vælge den dyrere EQE SUV, der er konkurrent til Q6 E-Tron.
i Danmark fås EQE i tre varianter med kun en rigtig relevant udgave: EQE 350+ AMG Edition. Den har baghjulstræk, 292 hestekræfter og den længste rækkevidde blandt basismodellerne hos de tre producenter: op til 688 kilometer på en opladning; det skal sammenlignes med A6 Sportback E-Tron Progress Plus med 286 hestekræfter og en rækkevidde op til 618 kilometer.
Prisen er 652.900 kr., så man betaler forholdsvis meget for den ekstra rækkevidde i EQE. Som AMG Edition byder EQE på et solidt udstyrsniveau, der stort set er på linje med A6 Sportback E-Tron.
Mercedes sælger ikke andre “almindelige” EQE-varianter i Danmark. Der er til gengæld to AMG-udgaver – EQE 43 4Matic med firehjulstræk, 476 hestekræfter og rækkevidde op til 503 hestekræfter, som koster 1.139.852 kr. Derudover topmodellen EQE 53 4Matic+ med firehjulstræk og 625 hestekræfter til 1.214.852 kr. Dermed er den stærkest af alle i feltet, men den er også klart den dyreste.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.