Kategorier
Nyheder

Skarp pris på den fornyede Kia Xceed PHEV

Den skarpere Kia Xceed med mere udstyr og nyt design er kommet til Danmark, og især PHEV’en står til en meget skarp pris.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Ingen går fri. Alle mærker prisstigninger på madvarer, brændstof – og biler. Det er derfor en begivenhed i sig selv, når en faceliftet eller ny bil kommer på markedet, og den koster det samme som den gamle.

Så uhørt som det er for tiden, at der ikke er en prisstigning, så opløftende er det at kunne skrive, at den faceliftede Kia Xceed PHEV koster det samme, som bilen gjorde før faceliftet.

LÆS OGSÅ | Kia Xceed klar til 2. runde

2021-prisen for Xceed 1,6 PHEV med 141 hk var 264.900 kr. 2022-prisen for den faceliftede model er 264.900 kr. Det giver Kia en klar fordel i forhold til mange konkurrenter. Xceed PHEV holder ikke kun prisen – den er en af de billigste plug-in hybrider i Danmark, og den er en af de bedst udstyrede i det prisleje.

Den faceliftede Kia Xceed har allerede fundet vej til forhandlerne. Den fås med valg mellem hele tre benzinmotorer, en dieselmotor – og en plug-in hybrid

Xceed PHEV har imponerende standardudstyr

Xceed – en konkurrent til bl.a. Toyota C-HR og VW T-Roc – i fornyet form kommer til Danmark med valget mellem hele tre benzinmotorer, en dieselmotor og så den prisbillige plug-in hybrid. Plug-in hybriden overskygger de øvrige modeller, når det kommer til pris og udstyr, så den holder vi fokus på lidt endnu.

Som PHEV kommer Xceed med en elektrisk rækkevidde på mellem 42-48 kilometer – basisudgaven med mindre alufælge kører længere. Ikke en imponerende rækkevidde, men i en bil til den pris er det et mindre kritikpunkt.

LÆS OGSÅ | Første tur/video: Kia EV6 GT – angrebet fra Namyang

Basisudgaven med navnet Xceed PHEV Prestige kører på 16″ alufælge, og standardudstyret er, lav pris eller ej, gennemtænkt og imponerende.

LED-lygter for og bag, el-klapbare sidespejle, tagræling, adaptiv fartpilot, fjernlysassistent, aut. klimaanlæg med to zoner, læderrat med varme, varme i forsæderne, infotainment med 8″ skærm, Apple CarPlay/Android Auto, bakkamera/p-sensor bag, regnsensor, aut. nedblændeligt bakspejl – og mere til. Det er en liste stort set uden huller.

Benzinudgaver fra 269.900 kr.

Skal der alligevel mere udstyr i Xceed PHEV (og kortere elektrisk rækkevidde), køber man Upgrade-udgaven til 289.900 kr. Merprisen på 25.000 kr. giver el-betjent bagklap, 18″ alufælge, varme i bagsædet, semi-automatisk parkering, p-sensorer foran, sædebetræk delvist i kunstlæder og en række kosmetiske detaljer.

Upgrade åbner også op for diverse ekstraudstyr, som ikke fås til basismodellen: Blandt andet Premium-pakke med 12,3″ digital instrumentering, 10,25″ touchscreen, navigation med videre til 21.499 kr. og panoramasoltag til 16.499 kr.

LÆS OGSÅ | Første tur: Kræfterne gør forskellen i den nye Kia Niro PHEV

Xceed-modelprogrammets øvrige medlemmer fås fra 269.900 kr., og det inkluderer en trecylindret 1-liters benzinmotor med 120 hk, en 1,5-liters firecylindret benzinmotor med 160 hk, en 1,6-liters firecylindret benzinmotor med 204 hk og endelig en 1,6-liters firecylindret diesel med 136 hk.

Nye varianter: GT-Line og GT-Line S

Benzinudgaven med 120 hk og manuel gearkasse fås i den navnløse basisudgave til 269.900 kr. og som Prestige til 284.900 kr. 1,5’eren med 160 hk og manuel/automatisk dobbeltkoblingsgearkasse fås som Prestige til 299.900/324.900 kr., som Upgrade til 314.900/339.900 kr. og i de nye udstyrsvarianter GT-Line (334.900/349.900 kr.) og GT-Line S (349.900/364.900 kr.).

LÆS OGSÅ | Duel: VW T-Roc vs. Skoda Karoq – folkelige og faceliftede fætre

Den stærkeste Xceed, 1,6 T-GDI med 204 hk og aut. dobbeltkobling fås som Upgrade, GT-Line og GT-Line S – til henholdsvis 384.900 kr., 394.900 kr. og 409.900 kr.

Dieselmotoren med 136 hk fås i alle udstyrsvarianter, og som 1,5-liters benzinmotoren med manuel/automatisk dobbeltkoblingsgearkasse. Billigste version koster 309.900 kr., mens den dyreste løber op i 399.900 kr.

De nye varianter, GT-Line og GT-Line S, kendes på blandt andet LED-baglygter med “prikker” og skørtesæt. De nye varianter fås desværre ikke som plug-in hybrid

En nem oversigt over udstyrsvarianterne

Med de mange udstyrsniveauer at vælge mellem, gør vi det kort. Vi lister hver udstyrsvariant og det vigtigste udstyr – lige til at gå til.

Xceed basis: 16″ alufælge, LED-lygter for og bag, tagrælinger, læderrat med varme, varme i forsæderne, aircondition, bakkamera, infotainment med 8″ touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto og fartpilot.

Xceed Prestige (udover basis): Ekstra tonede ruder bagtil, aut. klimaanlæg med to zoner, adaptiv fartpilot (ikke med manuel gearkasse), regnsensor, justerbart armlæn i midten foran, aut. nedblændeligt bakspejl og elektrisk p-bremse.

Xceed Upgrade (udover Prestige): 18″ alufælge, el-foldbare sidespejle, tågeforlygter, sædebetræk delvist i kunstlæder, p-sensor bagtil, nøglefri betjening, 10,25″ touchscreen og navigation.

LÆS OGSÅ | Facelift giver højere priser på Citroën C5 Aircross PHEV

Xceed GT-Line (udover Upgrade): GT-Line-eksteriør, alu-pedaler, skiftepaler på rattet (ved aut. gearkasse), kosmetiske GT-Line-opgraderinger og sportsrat med flad bund.

Xceed GT-Line S (udover GT-Line): Sidespejlskapper i blank sort, p-sensorer foran, JBL-lydanlæg, digital instrumentering med 12,3″ skærm, semi-automatisk parkering og dæktryksovervågning med direkte aflæsning separat for hvert dæk.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.