Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Ingen går fri. Alle mærker prisstigninger på madvarer, brændstof – og biler. Det er derfor en begivenhed i sig selv, når en faceliftet eller ny bil kommer på markedet, og den koster det samme som den gamle.
Så uhørt som det er for tiden, at der ikke er en prisstigning, så opløftende er det at kunne skrive, at den faceliftede Kia Xceed PHEV koster det samme, som bilen gjorde før faceliftet.
LÆS OGSÅ | Kia Xceed klar til 2. runde
2021-prisen for Xceed 1,6 PHEV med 141 hk var 264.900 kr. 2022-prisen for den faceliftede model er 264.900 kr. Det giver Kia en klar fordel i forhold til mange konkurrenter. Xceed PHEV holder ikke kun prisen – den er en af de billigste plug-in hybrider i Danmark, og den er en af de bedst udstyrede i det prisleje.
Xceed – en konkurrent til bl.a. Toyota C-HR og VW T-Roc – i fornyet form kommer til Danmark med valget mellem hele tre benzinmotorer, en dieselmotor og så den prisbillige plug-in hybrid. Plug-in hybriden overskygger de øvrige modeller, når det kommer til pris og udstyr, så den holder vi fokus på lidt endnu.
Som PHEV kommer Xceed med en elektrisk rækkevidde på mellem 42-48 kilometer – basisudgaven med mindre alufælge kører længere. Ikke en imponerende rækkevidde, men i en bil til den pris er det et mindre kritikpunkt.
LÆS OGSÅ | Første tur/video: Kia EV6 GT – angrebet fra Namyang
Basisudgaven med navnet Xceed PHEV Prestige kører på 16″ alufælge, og standardudstyret er, lav pris eller ej, gennemtænkt og imponerende.
LED-lygter for og bag, el-klapbare sidespejle, tagræling, adaptiv fartpilot, fjernlysassistent, aut. klimaanlæg med to zoner, læderrat med varme, varme i forsæderne, infotainment med 8″ skærm, Apple CarPlay/Android Auto, bakkamera/p-sensor bag, regnsensor, aut. nedblændeligt bakspejl – og mere til. Det er en liste stort set uden huller.
Skal der alligevel mere udstyr i Xceed PHEV (og kortere elektrisk rækkevidde), køber man Upgrade-udgaven til 289.900 kr. Merprisen på 25.000 kr. giver el-betjent bagklap, 18″ alufælge, varme i bagsædet, semi-automatisk parkering, p-sensorer foran, sædebetræk delvist i kunstlæder og en række kosmetiske detaljer.
Upgrade åbner også op for diverse ekstraudstyr, som ikke fås til basismodellen: Blandt andet Premium-pakke med 12,3″ digital instrumentering, 10,25″ touchscreen, navigation med videre til 21.499 kr. og panoramasoltag til 16.499 kr.
LÆS OGSÅ | Første tur: Kræfterne gør forskellen i den nye Kia Niro PHEV
Xceed-modelprogrammets øvrige medlemmer fås fra 269.900 kr., og det inkluderer en trecylindret 1-liters benzinmotor med 120 hk, en 1,5-liters firecylindret benzinmotor med 160 hk, en 1,6-liters firecylindret benzinmotor med 204 hk og endelig en 1,6-liters firecylindret diesel med 136 hk.
Benzinudgaven med 120 hk og manuel gearkasse fås i den navnløse basisudgave til 269.900 kr. og som Prestige til 284.900 kr. 1,5’eren med 160 hk og manuel/automatisk dobbeltkoblingsgearkasse fås som Prestige til 299.900/324.900 kr., som Upgrade til 314.900/339.900 kr. og i de nye udstyrsvarianter GT-Line (334.900/349.900 kr.) og GT-Line S (349.900/364.900 kr.).
LÆS OGSÅ | Duel: VW T-Roc vs. Skoda Karoq – folkelige og faceliftede fætre
Den stærkeste Xceed, 1,6 T-GDI med 204 hk og aut. dobbeltkobling fås som Upgrade, GT-Line og GT-Line S – til henholdsvis 384.900 kr., 394.900 kr. og 409.900 kr.
Dieselmotoren med 136 hk fås i alle udstyrsvarianter, og som 1,5-liters benzinmotoren med manuel/automatisk dobbeltkoblingsgearkasse. Billigste version koster 309.900 kr., mens den dyreste løber op i 399.900 kr.
Med de mange udstyrsniveauer at vælge mellem, gør vi det kort. Vi lister hver udstyrsvariant og det vigtigste udstyr – lige til at gå til.
Xceed basis: 16″ alufælge, LED-lygter for og bag, tagrælinger, læderrat med varme, varme i forsæderne, aircondition, bakkamera, infotainment med 8″ touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto og fartpilot.
Xceed Prestige (udover basis): Ekstra tonede ruder bagtil, aut. klimaanlæg med to zoner, adaptiv fartpilot (ikke med manuel gearkasse), regnsensor, justerbart armlæn i midten foran, aut. nedblændeligt bakspejl og elektrisk p-bremse.
Xceed Upgrade (udover Prestige): 18″ alufælge, el-foldbare sidespejle, tågeforlygter, sædebetræk delvist i kunstlæder, p-sensor bagtil, nøglefri betjening, 10,25″ touchscreen og navigation.
LÆS OGSÅ | Facelift giver højere priser på Citroën C5 Aircross PHEV
Xceed GT-Line (udover Upgrade): GT-Line-eksteriør, alu-pedaler, skiftepaler på rattet (ved aut. gearkasse), kosmetiske GT-Line-opgraderinger og sportsrat med flad bund.
Xceed GT-Line S (udover GT-Line): Sidespejlskapper i blank sort, p-sensorer foran, JBL-lydanlæg, digital instrumentering med 12,3″ skærm, semi-automatisk parkering og dæktryksovervågning med direkte aflæsning separat for hvert dæk.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.