Man skal have en mere end almindelig stor tro på, at Skoda Elroq er en præcis og dynamisk bil, hvis man skal vælge den nye RS, topmodellen med 340 hestekræfter, og ikke den allerede hurtige Elroq 85 Sportline med 286 hestekræfter. Der skal nemlig investeres 45.000 kr. mere, hvis der skal stå RS på Elroq.
Skoda har offentliggjort prisen på Elroq RS, og den kan bestilles nu til 379.995 kr. Med de to elmotorer (og firehjulstræk) er der tale om den klart hurtigste Elroq - og den hurtigste Skoda nogensinde, som er i stand til at gå fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Rækkevidden er op til 547 kilometer.
Elroq RS må dog dele titlen som alle tiders hurtigste Skoda med Enyaq RS-modellerne (almindelig og Coupé), for selv om Elroq er en mindre bil, så kan Enyaq'erne følge med og klare disciplinen på samme 5,4 sekunder.





Elroq RS har adaptiv undervogn som standard
Når Elroq 85 Sportline med 286 hestekræfter og firehjulstræk til 334.995 kr. i forvejen er hurtig og veludstyret, så skal der være ekstra gode grunde til at vælge Elroq RS, når den koster 45.000 kr. mere.
Firehjulstræk kan være en god grund, men i Danmark er det ekstra vejgreb ikke et rigtig godt argument. Snefaldet er stærkt begrænset, og man skal køre helt vanvittigt i Elroq 85 med baghjulstræk (det har vi IKKE gjort), for at den giver op på at gribe fat i vejen. Elroq RS er indtil videre den eneste variant med firehjulstræk, men det giver sig selv, at også 85'eren på et tidspunkt kommer med den mulighed.
Der er skruet lidt, men ikke meget op for dynamikken i designet i forhold til Sportline (den grønne lak er RS-eksklusiv), og da der ikke engang er et RS-logo på bagsmækken (kun på siderne ved forhjulene), skal man være Skoda-kender for at kunne se forskel.
En væsentlig bonus er opgraderede bremser og adaptiv, justerbar undervogn (Dynamic Chassis Control - DCC) som standard. Den sænkede affjedring kan justeres i 15 trin på en skala - eller man kan lade faste køreindstillinger stå for, hvor blød eller hård affjedringen skal være.
Standardudstyr er desuden også blandt andet matrix-LED-forlygter, 13" infotainment, 20" alufælge, el-betjent bagklap og nøglefri betjening. For at få Elroq Sportline op på nogenlunde samme udstyrsniveau, skal man vælge Premium-pakke til 13.995 kr., og så er prisforskellen reduceret til 30.005 kr.
Hos Ford kan man til 344.990 kr. købe Explorer AWD Select, der er søstermodel til Elroq RS. Samme motorer med 340 hestekræfter og firehjulstræk. Selv den mest veludstyrede udgave, Premium, koster mindre end Elroq RS: 359.990 kr.



Enyaq RS i faceliftet form til 419.995 kr.
Mens de fleste nok vil tænke en ekstra gang i forhold til, om det skal være Elroq RS og ikke Elroq 85 (Sportline), så er valget faktisk noget nemmere, når det kommer til de faceliftede udgaver af de større modeller Enyaq RS og Enyaq Coupé RS.
Merprisen holder sig på 30.000 kr. i forhold til Enyaq 85 Sportline med 286 hestekræfter og baghjulstræk - og på kun 10.000 kr. i forhold til Enyaq 85x Sportline med firehjulstræk og samme motorydelse på 286 hestekræfter.
At merprisen er lavere her, kan måske forklares med, at Sportline-udgaven af Enyaq-modellerne har et næsten lige så omfattende standardudstyr som RS-modellerne. Hverken i Sportline eller i RS betaler man ekstra for matrix-LED-forlygter, klimaanlæg med tre zoner, el-justerbart førersæde med massage, el-betjent bagklap eller sideairbags bagtil.
Vil man have den fornyede Enyaq med firehjulstræk, så er omkostningerne for at vælge RS i forhold til Sportline altså meget begrænsede. Man får ikke blot markant højere ydelse med 340 hestekræfter, men også et batteri, der er 2 kWh større; derfor er rækkevidden længere: i 85x Sportline er den op til 536 kilometer, mens den i RS er op til 558 kilometer. Der er samtidig skruet op for ladekapaciteten ved DC-laderen: 185 kW i stedet for 175 kW.
De samme forbedringer finder man selvfølgelig også i Enyaq Coupé RS. Den har en rækkevidde på op til 565 kilometer, og det skal ses i forhold til 85x Sportlines rækkevidde på 539 kilometer.
Enyaq RS koster 419.995 kr., og Enyaq Coupé RS koster 439.995 kr. Den adaptive undervogn (DCC) koster som sagt ekstra. Prisen kender vi endnu ikke, men til Enyaq Sportline er DCC en del af Maxx-pakken med bl.a. head-up display og Canton-lydanlæg til 39.992 kr.