Snart kan man skifte batteri i Fiat 500e på 5 minutter
Hvis man tror, at Nio er de eneste, der arbejder med batteriskiftestationer, er der en overraskelse i vente. Stellantis, med Fiat, Peugeot og mange andre mærker, bygger nu også stationer til batteriskifte.
Er elbiler den endegyldige løsning på vores transportproblemer? Svaret de fleste vil komme med er nok ja, men vi kommer ikke derhen uden problemer. Elektrificering af alle personbiler og varebiler kommer til at tage mange, mange år, og jo flere genveje der kan skabes, jo bedre.
En af vejene til at gøre det så nemt som muligt at køre elbil er ved at sænke tiden, det tager at lade den op. En halv time fra 10-80 procent lyder måske helt okay, men fordi den halve time kan blive til meget længere tid – og mange lynladestationer er under pres i myldretiden – er der behov for at tænke andre løsninger.
Kinesiske Nio kører med skifte af batteriet i bilerne på farten, som også det forulykkede Better Place gjorde for år tilbage. Der er indtil videre kun en enkelt station i Danmark, men potentialet er der, for et batteriskifte tager ikke mere end 5 minutter og sker helt automatisk.
Det har de også opdaget i den store koncern Stellantis. Stellantis er moderkoncern for mærker som Fiat, DS, Jeep, Opel og Peugeot, og et samarbejde med den amerikanske virksomhed Ample, som specialiserer sig i netop batterier og batteriskifte, vil Stellantis lancere batteriskiftestationer.
Det hele starter i Madrid med Fiat 500e
Konceptet hos Stellantis og Ample er det samme som hos Nio. Der bygges stationer på udvalgte punkter, hvor man kommer ind med et fladt batteri og efter 5 minutter kører ud med et 100 procent opladet batteri. Batteriskiftestationen skruer det flade batteri ud, henter et friskt op fra kælderen og skruer det i. Og selve stationen kan bygges op på kun tre dage.
Hvordan ejerforholdene så vil være i bilerne fra Stellantis, er der ingen grund til at spekulere over endnu, for den første station, som åbner i Madrid i 2024, bliver på forsøgsbasis med 100 styk Fiat 500e, som kører i et Stellantis-delebilsprogram (Free2move). Planen er, at batteriskifte-muligheden også skal nå ud til almindelige forbrugere.
Samarbejdet mellem Stellantis og Ample er baseret på en aftale om, at Amples “Modular Battery Swapping Technology” skal integreres i elbiler fra Stellantis, så de kan fungere med batteriskiftestationerne. Et batteri i eksempelvis en Peugeot E-2008 kan ikke, som det er lige nu, bare skrues ud af bunden på bilen. Men til gengæld, fortæller Stellantis, vil teknologien og fleksible batterier fra Ample ikke kræve, at Stellantis ændrer i de forskellige elbils-platforme.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.