Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Af: Morten Bek / d. 20. marts 2021
Den danske stat, i form af de regerende politikere på Christiansborg, besluttede sig i slutningen af 2020 for at give os endnu en årrække med billige plug-in hybrider. Registreringsafgifterne er skruet sammen, så det 9,9 ud af 10 gange ikke vil betale sig at købe en ny bil “kun” med benzin- eller dieselmotor, hvis der findes en plug-in hybrid-variant af samme.
Hvem kan sige nej til automatgear, mange flere hestekræfter, mere standardudstyr og fornøjelsen ved at kunne lade op – og så til en lavere pris? Meget få mennesker. Ingen kan vel seriøst overveje en Ford Kuga 1,5 EcoBoost med 150 hk og manuel gearkasse til 302.000 kr., når Ford Kuga 2,5 PHEV med 225 hk og automatisk gearkasse koster 290.000 kr.?
SE OGSÅ | Nye registreringsafgifter gør BMW billigere end Ford
Jeg er her ikke for at belære dig om lyksagelighederne og begrænsningerne ved plug-in hybrider. Jeg vil nøjes med at konstatere, at du får rigtig meget bil for pengene ved at købe en afgiftslettet PHEV – og at du kun skal regne med at lavt brændstofforbrug, hvis du altid lader batteriet op, forvarmer bilen og ellers ikke kører vildt mange motorvejskilometer.
Motor: R4, 2.500 ccm + el
Ydelse: 225 hk
0-100 km/t: 9,2 sek.
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 71,4 km/l
Rækkevidde på el: 56 km
Startpris: 323.500 kr.
(Kuga PHEV fås fra
289.900 kr)
Motor: R4, 1.598 ccm + el
Ydelse: 225 hk
0-100 km/t: 8,9 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 71,4 km/l
Rækkevidde på el: 62 km
Startpris: 334.990 kr.
(Grandland X hybrid fås fra
319.990 kr)
Motor: R4, 1.598 ccm + el
Ydelse: 225 hk
0-100 km/t: 8,7 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 71,4 km/l
Rækkevidde på el: 62 km
Startpris: 340.990 kr.
(3008 Hybrid fås fra
324.990 kr)
Ford Kuga PHEV. En plug-in hybrid, som sidste år startede en lavine af kunder, som bare måtte eje en SUV med 225 hk, batteri og mulighed for at køre på el. Til de cirka 270.000 kr. den kostede i starten af 2020, kan jeg godt forstå, at folk i tusindvis hoppede ind i flokken og overrendte forhandlerne. Lige indtil et salgs-stop (og et ladestop for de som allerede havde købt Kuga), fordi batterierne kunne ryge i luften under opladning, stoppede lavinen som en 100 meter høj betonmur. Men det hele er løst, og Kuga PHEV kan købes og lades igen.
SE OGSÅ | Ford Kuga batteri-gate: Ford har fundet fejlen!
Siden Kuga PHEV kom til i foråret 2020 er der sket meget i klassen. Nu er der også en lavine af modeller, som ruller. Nye siden dengang er blandt andet MG EHS Plug-in Hybrid og Citroën C5 Aircross Hybrid, og lige om hjørnet kan jeg se Hyundai Tucson PHEV og VW Tiguan e-Hybrid komme kørende.
To af de nye plug-in-SUV’er møder i denne test Kuga PHEV, og det er Peugeot 3008 Hybrid og Opel Grandland X Hybrid. Begge har præcis samme 225 hk som Kuga PHEV, og selv om du skal knibe øjnene virkelig godt sammen – eller bare vide det på forhånd – så er 3008 og Grandland X meget nært beslægtede. Samme store bilproducent, så de to er under al metallet og plasten skabt på samme platform og teknik. Ser du en helt ny 3008 eller Grandland X i trafikken, så gå bare ud fra, det er PHEV-modeller, for sådan går det med populariteten, når der kommer prisbillige og stærke modeller til.
LÆS OGSÅ | Nye registreringsafgifter vedtaget: Enormt prisfald på Porsche
Når det kommer til netop priserne, starter Kuga PHEV i dag altså fra 290.000 kr., så omkring 20.000 kr. mere end for et år siden. Men i dette selskab er prisen stadig lav. Opel Granland X Hybrid koster fra 320.000 kr., og Peugeot 3008 Hybrid starter ved 325.000 kr. Skulle 225 hk og forhjulstræk være for svageligt for dig, tilbyder Opel og Peugeot varianter med 300 hk og en ekstra elmotor, som skaber firehjulstræk; Overkommeligt hos Opel til priser fra 375.000 kr., slet ikke overkommeligt hos Peugeot til priser fra 465.000 kr.
Hvor du får mest bil for pengene, for ikke at tale om den bedste bil for pengene, giver jeg svaret på til sidst i artiklen.
Tre forskellige biler, to forskellige filosofier. Ford Kuga PHEV bygget over én filosofi, Opel Grandland X Hybrid og Peugeot 3008 Hybrid bygget efter en anden. Ford bruger nemlig en benzinmotor uden turbo. Men til gengæld en med stor slagvolumen på hele 2,5 liter, og automatgearkassen er en elektrificeret trinløs CVT, så der er ingen gearskift at mærke, for der er ingen gearskift. Med et batteri på 14,4 kWh kan Kuga PHEV lades op til at køre 56 km på strøm.
SE OGSÅ | Her er de 7 dummeste ting i biler
De to brødre har meget mindre motorer. De kører med en 1,6-liters benzinmotor med turbo af fransk afstamning, og her er det en traditionel automatgearkasse med otte trin, som bygger bro mellem motorrummet og forhjulene. Batteriet er i begge tilfælde, ikke så spøjst endda, på 13,3 kWh, og rækkevidden på el er i både Grandland X Hybrid og 3008 Hybrid 62 kilometer.
Ingen af de tre SUV’er i testen kan hurtiglade, så glem alt om at få noget ud af de offentligt tilgængelige ladestandere med 50 eller flere kW. Du får ikke 40 kilometers elektrisk kørsel på 15 minutter, og sådan er det bare. Kuga PHEV lader langsomst med 3,7 kW, mens Grandland X Hybrid og 3008 Hybrid tager imod op til 7,4 kW (mod merpris, ellers 3,7 kW) – og kan dermed lade hurtigere.
Inden jeg starter motoren, tager jeg det stille og roligt med at gå rundt om de tre biler. Ind bag rattet og sidde, om på bagsædet, et kig i bagagerummet – og et kritisk øje på indretning og materialekvalitet.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Køb Mærsk Mc-Kinney Møllers gamle Buick
Som der er to filosofier for drivlinjerne, er der to filosofier for indretning og i nogen grad materiale- og samlekvalitet. Her er det dog ikke Ford for mod Opel/Peugeot i den anden lejr, men Peugeot for sig selv. 3008’eren er den ældste model af de tre, ændret let og elegant med et facelift i 2020. Men den spiller i en anden og højere liga end de to andre. Interiørdesignet ser ud til at være en generation længere fremme, og Peugeots brug af materialer og detaljer gør, at Opel og særligt Ford burde skamme sig.
Mens det kan være en irritation at bruge genveje i infotainmentsystemet i 3008 til at skrue op og ned for temperaturen i kabinen, hvor jeg i Kuga og Grandland X nemt kan dreje på en rigtig knap, så vil jeg hellere det end leve med det og den specielle indretning med lille rat og højt placeret digital instrumentering end hvad jeg får serveret i de andre.
Grandland X-interiøret er pænt samlet, og materialerne er okay, men her er trist og gammeldags i kabinen. Infotainmentskærmen er lille og sløj, og instrumenteringen er hverken digital eller genial. Nogle rigtig, rigtig gode forsæder med den tyske AGR-certificering er et lyspunkt i en kabine, som har svært ved at få mig til at sige andet end “blød hat”.
SE OGSÅ | Alting var bedre i gamle dage, men ikke bedre
Mens Kuga er lidt længere fremme i tiden med interiørdesignet, så er materialekvaliteten både for trist og for tarvelig. Alle greb og knapper kunne have siddet i en Mondeo i 2001 uden at have fået ros. Det kan sikkert forsvares, fordi der jo ikke er tale om en dyr bil, men den måde bilen er samlet på er ikke rimelig. Det knirker flere steder, fordi noget enten er for billigt eller for dårligt samlet. Forhåbentlig fortæller det ikke noget om, hvordan langtidsholdbarheden er.
Der er ingen store udsving, når det kommer til plads og bevægelsesfrihed i de tre PHEV’er. Kuga stiller med det mest anvendelige bagagerum, og i alle biler er der god plads til fire voksne i kabinen.
Det kan godt være, at ingen køber en Ford Kuga med benzinmotor og 150 hk, men hvis du går op i køreglæde, så ville det nok være en rigtig god idé at tage den og glemme PHEV’en. Den elektrificerede Kuga er nemlig en sværvægter, som med tæt på 1.850 kg vejer næsten 300 kg mere end basisbilen med 150 hk. Det bliver aldrig godt med den slags vægtforøgelse, med mindre vi taler om hvor mange guldbarer man ejer.
Jeg ville ønske, at Kuga var mere umiddelbar og mere sjov at køre i – selvom testbilen endda er den “sportslige” ST-Line. Faktisk vil jeg sige, at Kuga gør det bedst af de tre for at skjule vægten i sving, så den griber bedst og understyrer mindst, men styretøjet har en meget spøjs død zone i midten. De første grader der drejes sker der intet, i hvert fald ikke noget der mærkes, men efterhånden som der drejes skarpere, føles bilen mere præcis.
LÆS OGSÅ | DUEL: Toyota Rav4 mod Peugeot 3008
Grandland X Hybrid er tungere endnu, og 3008 Hybrid endda endnu tungere. Køreklar vægt på henholdsvis 1.875 kg og 1.888 kg. Så tro ikke, at det går bedre her end i Kuga’en. Grandland X har direkte intetsigende køreegenskaber og den affjedring, som er mest tilbøjelig til at sende stød op i kabinen ved lav fart. Den styrer pænt, gør som man beder den om, og den er helt neutral i sine signaler, men Grandland X Hybrid er ingen fed bil at køre rundt i.
Peugeot klarer det bedre. I en test i 2020 mod Toyota RAV4 Plug-in Hybrid gav jeg 3008 Hybrid4 med 300 hk tæsk for ringe komfort og voldsom understyring. Jeg ved ikke, om det bare er forskellen på 50-55 kg eller opsætningen, der gør det, men som forhjulstrækker med 225 hk kører 3008 som plug-in hybrid mere som en 3008 med dieselmotor: neutralt, sikkert, komfortabelt og med et livligt styretøj, som er konsistent mere end skarpt.
Med sin store motor og den trinløse CVT-gearkasse er Kuga PHEV udstyret med det, jeg vil tillade mig at kalde en “komfortdrivlinje”. Og det er positivt ment. For mens CVT-gearkasser generelt kan være en pestilens, så gør den store motor og elmotoren, at der ikke er brug for høje, konstante omdrejninger, for at der kommer god fart i bilen. Det er den mindst stressende motorisering blandt de tre biler, og Kuga har en fløjlsblød overgang mellem benzin- og el-drift.
Dog føles det kun som 225 hk, når der virkelig er ladet op, men jeg savner alligevel ikke kræfter. Den kører også fint på strøm, og som sædvanligt i en PHEV er der forskellige køreprogrammer, så strømmen kan bruges nu og her, gemmes eller “blandes” med benzinen. Man kan også tvangsoplade batteriet via benzinmotoren, hvis man virkelig vil se forbruget skyde til himmels.
LÆS OGSÅ | Ny Nissan Qashqai skal være danmarks bedst sælgende
Mere punch og power er der i drivlinjen fra Opel og Peugeot, som også begge kan gemme strøm, bruge strøm uden benzin eller tvangsoplade. Hybrid-indstillingen er den de to biler starter i, så elektrisk kørsel skal man underligt nok vælge til, ikke fra.
Selv med batteriet tømt og benzinmotoren som hovedansvarlig for fremdriften er der rigtig godt skub i Grandland X Hybrid og 3008 Hybrid. Så meget endda, at det kan få fronten af bilen til at ryste af entusiasme (eller mangel på kraftige nok motorophæng), når speederen trykkes i bund. Undgå det, og det er stadig kraftigt motoriserede biler med harmoniske drivlinjer. Men der er altså lidt mere træghed i systemet, fordi der er en rigtig automatgearkasse, som skal finde det rigtige geartrin.
… fransk. Middelmådigheden gennemsyrer to biler i denne test, og det er Ford Kuga PHEV og Opel Grandland X. De har, hver især, ting som gør, at de føles som basale transportmidler. På intet tidspunkt tænker jeg, at en af de to biler ville jeg gerne selv eje. De kommer med billig indretning, især Kuga’en, og med køreegenskaber som efterlader for meget til fantasien.
Bevares, 3008 Hybrid kører ikke som en sportsvogn, men den er komfortabel og godt afstemt. Når den samtidig kommer med et interiør, som både designmæssigt og hvad angår materialer er klart førende i testen, så er det Peugeot, der løber med sejren. Den føles mere solid end konkurrenterne, og selv om man får meget PHEV for pengene alle steder, så er det alligevel godt at kigge sig for.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.