Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Det er her, det starter. Adgangen til de tre tyske premiummærker (hvis man ser bort fra Audi A1 Sportback, som næsten alle gør). Drømmen er en Audi A4, BMW X3 eller Mercedes-Benz E-Klasse, men pengepungen gør, at realiteten er en Audi A3, BMW 1-serie eller Mercedes-Benz A-Klasse. De koster langt mindre end de større modeller, men der er stadig de rigtige emblemer og logoer på bilerne.
SE OGSÅ | Sommerferien er reddet: Guide til de små autocampere
Det er heldigt for kunder, som vil i gang med at køre tysk premiumbil, at der nu er en ny A3 Sportback på markedet. Der kom en ny 1-serie i 2019, og A-Klasse i den nuværende form er kun lige fyldt to år, så bilerne er friske og konkurrencen hårdere end nogensinde før. De tre luksusbiler i Golf-klassen er meget populære biler i Danmark – de kommer, som sagt, med de rigtige logoer, og så koster de ikke en formue. – Omkring 300.000 kr. er, hvor festen starter hos Audi og Mercedes-Benz, mens BMW med en kraftigere indstigningsvariant starter ved lige over 330.000 kr.
Privatleasing skal vi ikke glemme, for det vælger mange kunder. De tre mærker giver også her meget for pengene. Priserne vender jeg tilbage til længere nede.
Hvor får man så den bedste bil, og hvor får man den bedste værdi for sine penge? Svaret får du selvfølgelig, men først skal du indlægges til at høre mere om de tre biler. Eller du kan gå direkte til afsnittet “Er der en klar vinder?”
Lad mig starte med den nyeste først. A3 Sportback. Første generation blev lanceret i 1996, og i 2012 kom A3 på VW-gruppens nye MQB-platform, som har vist sig at være en fremragende platform til mange bilmodeller. Den nye kører på en forfinet og forbedret version af MQB, så der er blevet plads til mere elektrificering og mere aktivt sikkerhedsudstyr. A3 kommer enten med fem døre (Sportback) eller med fire døre som sedan, mens tre døre er en saga blot.
LÆS OGSÅ | 10 irriterende trends i nye biler
Audi har givet A3 Sportback mere spændende design med på vejen. Den gamle nåede aldrig at blive gammel at se på, men den nye har mere schwung. Flere spændende linjer, om det så er omkring forlygterne, dørene eller bagenden. A3 er kendt som bilen med det lækreste interiør i klassen, og den nye generation skuffer da heller ikke; en teknisk lækker kabine med gode materialer over hele linjen og upåklagelig samlekvalitet. Der er i øvrigt fin plads i kabinen, 10” touchscreen og digital instrumentering som standard – og i modsætning til de større Audi-modeller er der stadig rigtige knapper til klimaanlæg, køreindstillinger med videre.
BMW 1-serie forlod med generationsskiftet i 2019 sit baghjulstræk, der var unikt for klassen, for at blive en fornuftig og langt mere rummelig bil. Den gamle 1’er var trang, mens den nye har fin plads til fire voksne. Så: Mission complete. Men er den mere interessant end den gamle? Tjoh, den ser da nyere ud, kører længere på literen og har en mere moderne indretning. Men den har et småtrist interiør med nogle steder for billige materialer, og jo længere tid jeg kigger på 1-seriens front, jo mere savner jeg den gamle.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens mest eftertragtede BMW?
A-Klassen er den ældste. Designet er vindglat og mere stiligt end interessant. Men det er i kabinen, den kompakte Benz virkelig fører sig frem. I 2018 var de to sammenhængende skærme på instrumentbordet et brag af en nyhed i Golf-klassen. Og det ser stadig både eksklusivt og imponerende ud. Men betaler man ikke ekstra, får man en lille touchscreen på 7”, og så går noget af indtrykket fløjten. A-Klasse fås med et hav af motorer (nu også som plug-in), og som de to andre er meget udstyr standard: LED-forlygter, alufælge og automatisk klimaanlæg. Men som altid med biler fra Audi, BMW og Mercedes-Benz, så kan man købe sig meget fattig i ekstraudstyr.
Hvis man mener, at alle nye biler kører ens, så har man ikke prøvet denne trio af tyske biler. De er faktisk forbløffende tæt på, hver især, at køre på den måde, som man traditionelt opfatter de mærkebestemte køreegenskaber på: A3’eren kører let og sublimt, 1-serien er sportslig og direkte og A-Klassen er usvigeligt komfortabel.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Seat Leon er en formidabel spiller i Golf-klassen
Den nye A3 Sportback er ikke bilen, du kører, stiger ud af og kigger tilbage på og tænker “hold da op, den er sjov og spændende”. A3 Sportback er bilen, der gør alt med et meget højt bundniveau, og den stikker ikke ud som en sjov bil at køre, for styretøjet er forholdsvis dødt. Det vil blive overladt til kommende S- og RS-versioner. Men den fremragende MQB-platform sikrer optimalt vejgreb, en fast og samtidig meget komfortabel undervogn, som til trods for S-Line-udstyret med sænket sportsundervogn, nærmer sig perfektion. Testbilens dieselmotor på 2 liter, med 150 hk og automatisk gearkasse, er støjsvag og meget stærk i mellemaccelerationerne.
1-serie, her testet med basismotoren med tre cylindre og 140 hk, er tenderende til det hysteriske. Den nægter at falde helt til ro i undervognen, og styretøjet er faktisk lidt for hurtigt og direkte, hvilket er en meget sjælden kritik for en ny bil. Til gengæld lever den og imponerer i svingene og ved hurtige retningsskift. Benzinmotoren har udmærkede kræfter og den bedste gearkasse i testen, men den lyder lidt som en 3-cylindret motor fra en mikrobil.
LÆS OGSÅ | BRUGTTEST: Volkswagen Up – ekstremt billige kilometer
Med en lille 1,3-liters motor kunne man frygte det værste for A-Klassen. Heldigvis er motoren i testbilen kørt til, og i forhold til biler jeg tidligere har testet med denne motor, gør det usædvanligt meget gavn; den er hurtig og kraftig, den lille motor. Den yder 163 hk, og den er også i virkeligheden klart stærkere end de to andres motorer. Køreegenskaberne er sublime til motorvej og lange stræk. Affjedringskomforten er den bedste i klassen. Punktum. Styretøjet er ganske direkte, men det reklamerer for (og lover) mere, end undervognen kan holde til, når det går hårdt for sig. På de meget snoede veje, hvor jeg tester de tre, når affjedringen grænsen flere gange og støddæmperne virker til at blive trykket op i skærmene, fordi affjedringen er så stålsat på komfort.
Premium betyder egentlig ikke, at noget er finere eller bedre end noget, der ikke er premium. På engelsk betyder ordet, at man betaler ekstra i forhold til noget andet, og det må jeg jo sige, at man gør i dette tilfælde. Med en besparelse på mere end 100.000 kr. kan du køre glad og frejdigt af sted i en helt ny Kia Ceed – men sådan tænker kunderne alligevel ikke. De tre har, hvis man ikke kører dem på privatleasing, pæne gensalgsværdier – og snobeffekten skal man bestemt heller ikke tage fejl af.
A3 Sportback fås pænt udstyret med 1-liters 3-cylindret benzinmotor med 110 hk fra 299.988 kr. (30 TFSI). Men med en merpris på kun 40.000 kr. for ekstra 40 hk (35 TFSI – 1,5’er med fire cylindre) og mere udstyr er basismodellen ikke videre interessant. Den testede diesel med automatgear (35 TDI) koster noget mere – fra 375.000 kr. Privatleasing over 36 måneder fås med en engangsbetaling på 25.000 kr. og en månedlig ydelse fra 3.795 kr. Den ydelse sikrer 35 TFSI’eren med 150 hk og manuel gearkasse.
LÆS OGSÅ | Det er NU, du skal sælge din brugte bil
1-serien har den højeste startpris, men den fås heller ikke med en mindre motor end den testede med 140 hk. Pænt udstyret står den til 332.000 kr. (som Sportline med manuel gearkasse), mens testbilen med M Sport-udstyr og automatgear løber op i 367.000 kr. På privatleasing får man hos BMW meget for pengene: 118i Sportline med automatgear fås over 36 måneder til 3.495 kr. om måneden (engangsydelse 20.000 kr.).
A-Klasse har den laveste startpris på både kontantpris og privatleasing. En A 180 med 136 hk og manuel gearkasse koster kontant 297.998 kr., mens den med samme motor koblet til en automatisk gearkasse og mere udstyr (kaldet Advantage) på privatleasing står til 3.395 kr. om måneden (24 måneder, engangsydelse 25.000 kr.). Den testede A 200 med 163 hk får man fra 3.695 kr. om måneden på privatleasing og fra kun 301.698 kr., hvis man køber den (med manuel gearkasse).
Jein, som tyskerne siger. Ja und nein, ja og nej. Tredjepladsen har jeg nemt ved at placere en af de tre på, og det er BMW 1-serie. Den støjer mere end de andre, virker billigere og er ikke komfortabel nok, desværre.
Mellem A3 Sportback og A-Klasse er der tættere løb, fordi de begge to leverer bredt og virker som fine indstigningspunkter til de to mærker. A-Klassen er en tand mere komfortabel og har et bedre styretøj, men komforten koster på dynamikken. A3 Sportback har den fremragende undervogn, højt komfortniveau og testens bedste materialekvalitet, så den sniger sig foran A-Klassen som den bedste i testen.
Motor: R4 diesel, 1.968 ccm
Ydelse: 150 hk / 360 Nm
0-100 km/t: 8,4 sek.
Tophastighed: 206 km/t
Forbrug: 21,3 km/l
Startpris: 374.987 kr. (Basismodel fra 299.988 kr)
Motor: R3 benzin, 1.496 ccm
Ydelse: 140 hk / 220 Nm
0-100 km/t: 8,5 sek.
Tophastighed: 213 km/t
Forbrug: 16,1 km/l
Startpris: 342.000 kr. (Basismodel fra 332.000kr)
Motor: R4 benzin, 1.332 ccm
Ydelse: 163 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 8,1 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 16,7 km/l
Startpris: 359.900 kr. (Basismodel fra 297.988 kr)
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.