Test: Hjertet i Mercedes-AMG GT leverer vidunderlig symfoni
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er 2 år siden, Tesla gav Model S og Model X et facelift med friskere eksteriørdesign og nyt interiør, men først nu begynder levering til danske kunder. Her i Danmark kan man vælge mellem Model S Dual Motor med firehjulstræk og en rækkevidde på op til 634 kilometer og den vilde topmodel Model S Plaid med 1.020 hestekræfter (rækkevidde 600 kilometer).
Der kan være fordele ved at være forsinket. De faceliftede Tesla-modeller kom på markedet i USA i 2021 med en ny type rat: Yoke. På dansk betyder det fly-ror, og rattet er da også designet sådan. Ikke rundt og uden den traditionelle øverste del af ratkransen.
SE OGSÅ | Tesla Model S Plaid på vej til Danmark
Der er utallige eksempler fra amerikanske kunder, og journalister som har testet lejebiler eller privatejede biler, på, at rattet slides heftigt på kort tid, så det gribevenlige og beskyttende lag ryger af. Der er er heller ikke udelt begejstring for, hvordan rattet kan gøre det besværligt at manøvrere bilen.
Yoke-rattet er desuden pakket til bristepunktet med funktioner. Der er nemlig indbygget knapper i rattet til både vinduesviskere, fjernlys og blinklys.
Tesla indrømmer, uden dog at sige så meget, at yoke-rattet ikke er perfekt. Løsningen hos den amerikanske producent er at tilbyde Model S og Model X med valget mellem yoke-rattet og et traditionelt rat.
SE OGSÅ | Tysk Tesla Model S har kørt 1.609.344 km
Der er frit valg mellem de to typer rat, når man bestiller sin nye Model X eller Model S. Prisen er den samme – og hvis man efter nogen tid føler, man har valgt forkert, kan man få eftermonteret et andet rat.
Har man allerede bestilt en ny Model S eller Model X med yoke-rattet, og man får den leveret med det specielle rat, kan et traditionelt rat eftermonteres for 6.690 kr.
SE OGSÅ | I dag åbner Tesla-ladere i Danmark for alle
Det nye “gammeldags” rat introduceres sammen med en række mindre ændringer. Fremover kommer Model S og Model X med Tesla-navnet på bagsmækken i stedet for logoet – det afrundede T.
Model S fås fra 1.305.776 kr. som Dual Motor og fra 1.488.176 kr. som Plaid. Priserne for de tilsvarende Model X-varianter er 1.355.696 kr. og 1.499.696 kr.
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
Få det bedste ud af din leasingaftale med disse praktiske tips. Det kan både spare dig penge og gavne dig på den lange bane.
Drop drømmen om en BMW E30 M3! Søg hellere alternative græsgange, hvor færre penge kan købe dig samme sedan-sjov og sprødhed.
En guide til at vælge den rette motortype, når du skal ud og købe din næste bil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.