januar 9, 2023

Det runde rat er tilbage i Tesla Model S og X

En mindre 2023-opdatering giver muligheden for at bestille Model S og Model X uden det flyinspirerede yoke-rat. Et almindeligt rat fås uden merpris.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det er 2 år siden, Tesla gav Model S og Model X et facelift med friskere eksteriørdesign og nyt interiør, men først nu begynder levering til danske kunder. Her i Danmark kan man vælge mellem Model S Dual Motor med firehjulstræk og en rækkevidde på op til 634 kilometer og den vilde topmodel Model S Plaid med 1.020 hestekræfter (rækkevidde 600 kilometer).

Der kan være fordele ved at være forsinket. De faceliftede Tesla-modeller kom på markedet i USA i 2021 med en ny type rat: Yoke. På dansk betyder det fly-ror, og rattet er da også designet sådan. Ikke rundt og uden den traditionelle øverste del af ratkransen.

SE OGSÅ | Tesla Model S Plaid på vej til Danmark

Der er utallige eksempler fra amerikanske kunder, og journalister som har testet lejebiler eller privatejede biler, på, at rattet slides heftigt på kort tid, så det gribevenlige og beskyttende lag ryger af. Der er er heller ikke udelt begejstring for, hvordan rattet kan gøre det besværligt at manøvrere bilen.

Yoke-rattet er desuden pakket til bristepunktet med funktioner. Der er nemlig indbygget knapper i rattet til både vinduesviskere, fjernlys og blinklys.

Nyt er ikke altid bedre. En Model S eller Model X bliver ikke nemmere at køre med det såkaldt yoke-rat, og i USA findes mange eksempler på, at materialerne på rattet slides meget hurtigt

Frit valg – også til eftermontering

Tesla indrømmer, uden dog at sige så meget, at yoke-rattet ikke er perfekt. Løsningen hos den amerikanske producent er at tilbyde Model S og Model X med valget mellem yoke-rattet og et traditionelt rat.

SE OGSÅ | Tysk Tesla Model S har kørt 1.609.344 km

Der er frit valg mellem de to typer rat, når man bestiller sin nye Model X eller Model S. Prisen er den samme – og hvis man efter nogen tid føler, man har valgt forkert, kan man få eftermonteret et andet rat.

Faceliftet annonceret i 2021 kommer nu endelig til Danmark

Har man allerede bestilt en ny Model S eller Model X med yoke-rattet, og man får den leveret med det specielle rat, kan et traditionelt rat eftermonteres for 6.690 kr.

SE OGSÅ | I dag åbner Tesla-ladere i Danmark for alle

Det nye “gammeldags” rat introduceres sammen med en række mindre ændringer. Fremover kommer Model S og Model X med Tesla-navnet på bagsmækken i stedet for logoet – det afrundede T.

Model S fås fra 1.305.776 kr. som Dual Motor og fra 1.488.176 kr. som Plaid. Priserne for de tilsvarende Model X-varianter er 1.355.696 kr. og 1.499.696 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS