Blandt de mange brands i Volkswagen-gruppen er det Audi, der har det hårdest i øjeblikket. De har haft svært ved at finde den rette hylde i den elektriske virkelighed med et mangelfuldt modelprogram, som først nu er ved at finde melodien.
Foruden den folkelige Q4 E-Tron er det Audi Q6 E-Tron, der er den store succeshistorie. Det kunne vi på Bilbasen berette om for nylig, da Q6 E-Tron efter bare et år på det danske marked har passeret 2.000 eksemplarer. Et højt tal for en bil, der starter i 554.990 kr.
Læs også: Audi Q6 E-Tron hitter i Danmark
Det er netop succesen for Audi Q6 E-Tron, der gør, at en Sportback-variant ikke er irrelevant. Det giver en variant mere at sælge med samme succesfulde opskrift, som måske kan lokke flere kunder til.

En blødere bagende
Audi Q6 Sportback E-Tron er formgivet på en måde, som vi har set det fra Audi før. Med navnet Sportback følger en hældende taglinje i profil, der fjerner 3,7 centimeter fra højden og giver en mere afrundet bagende.
Sammenlignet med, hvad Sportback-overhalingen ellers har gjort for biler som Q8 E-Tron og Q5, synes jeg, at bagenden på Q6 er blevet lige lovligt blød at se på. Som en blemås. Men det skal ikke skille os ad. Særligt fordi afrundingen også giver en lille bonus på rækkevidden.
Den længste rækkevidde opnås i Audi Q6 Sportback E-Tron Performance med baghjulstræk, 94,9 kWh batteri og 306 hestekræfter, der kan køre op til 654 kilometer på en opladning mod 641 kilometer i den almindelige SUV. Testbilen kan med Ultra-udstyr og store fælge køre op til 593 kilometer.




Med batteriet på 75,8 kWh kommer man op på 531 kilometer i Q6 E-Tron og op til 545 kilometer i Q6 Sportback E-Tron, som begge har baghjulstræk og 252 hestekræfter. Alt efter model går opladningskapaciteten fra 225 til 270 kW, hvilket i minutter svarer til 21 minutter fra 10 til 80 procent kapacitet. Men det er naturligvis ikke afhængigt af bagendens afrunding …
Kabinens kompromis
I kabinen fås det samme Q6-setup af kabinen, som vi kender det, hvor Sportback-overhalingen altså ikke kaster noget ekstra af sig. I Audi Q6 E-Tron kommer alle udstyrsmodeller med 11,9” digital instrumentering og infotainmentskærm på 14,5”, mens passagerskærmen er standard i Ultra og Progress Plus, men ikke i Progress.
Samtlige skærme følger samme høje standard i forhold til både hurtighed og opløsning, ligesom det giver kabinen en gennemgribende moderne fornemmelse. Desværre mindes jeg i Audi Q6 Sportback E-Tron igen om, at materialekvaliteten i Q6 ikke er, som den var i storesøster Q8 E-Tron, der ikke længere udbydes i Danmark.





Den hældende taglinje, som Sportback-formgivningen foreskriver, æder af hovedpladsen på bagsædet, præcist som man skulle tro. Trods de to indadvendte pukler, der er skabt i tagbeklædningen, skal man ikke overstige 1,80 meter i højden, før frisuren forpurres.
Bagagerummet i en Sportback er beskedne 15 liter mindre end i den almindelige Q6 – men det er, når man regner op til hattehylden. Lægger man sæderne ned og pakker den helt, vil der derfor være mere plads i SUV’en: 1.529 liter mod kun 1.373 liter.
Ekstra ros til undervognen
Af frygt for at gentage mig selv for meget, vil jeg henvise til min tidligere anmeldelse af Audi Q6 E-Tron, hvor jeg går dynamikken dybere i sømmene. Her kalder jeg den komfortkonge, og det er en titel, der holder ved, når jeg igen kører Audi Q6 Sportback E-Tron.



Den ekstra ros, jeg alligevel vil knytte til luftundervognen, er de selvnivellerende egenskaber, den kommer med – og som jeg ikke før har bidt ordentligt mærke i. Under kraftige accelerationer eller opbremsninger justerer undervognen sig automatisk, så bilen krænger mindre.
Det betyder, at en ellers hård manøvre blødes af og sikrer altid behagelige nedbremsninger. En intelligent kalibrering, der virkelig ligger til komforten i hverdagen.
Mindre plads for en merpris
Et mindre bagagerum og mindre hovedplads på bagsædet koster selvfølgelig … mere! Som altid markedsføres denne slags designændringer som et mere stilbevidst og/eller sportsligt tilvalg, mere end et praktisk fravalg. Merprisen for Audi Q6 Sportback E-Tron er derfor 25.000 kr. højere end for Audi Q6 E-Tron.
Audi Q6 Sportback E-Tron starter i 579.990 kr. med Progress-udstyr, 609.990 kr. som Progress Plus og 664.990 kr. i den topudstyrede Ultra-udstyrsvariant. Dette er med det mindre batteri og 252 hestekræfter. Vil man have Performance-drivlinjen med 94,4 kWh og 306 hestekræfter, skal der smides 50.000 kr. oveni på tværs af udstyrsvarianterne.

Med stort batteri og to elmotorer i Quattro-udgaven med 388 hestekræfter og 580 Nm bliver det hurtigt hidsigt, da Audi Q6 Sportback E-Tron Progress her starter i 699.990 kr.
DEN ENDELIGE DOM
Audi Q6 Sportback E-Tron er selvfølgelig også herlig. Uden større tekniske ændringer står den som den komfortkonge, jeg før har erklæret Q6 E-Tron som, nu bare med blødere bagdel, lidt mindre hovedplads men til gengæld med lidt ekstra i rækkevidde.
Har man en tyk tegnebog i baglommen og en umættelig sult efter en stor, komfortabel SUV, så er Q6 fortsat meget interessant. Sportback-overhalingen bliver et spørgsmål om, hvorvidt man vil betale lidt ekstra for design, hvilket erfaringer før har talt for, at folk vil. At salgspotentialet for Q6 øges til de designbevidste understreger derfor, at Audi Q6 Sportback E-Tron ikke kun er til pynt.
Audi Q6 Sportback Ultra E-Tron Performance
Motor: Elmotor (bag) Ydelse: 306 hk/485 Nm 0-100 km/t: 6,6 sekunder Tophastighed: 210 km/t Forbrug: 18 kWh/100 km Rækkevidde: 593 kilometer Batteristørrelse: 94,9 kWh Ladekapacitet: 260 kW Mål: 477/194/165 cm Køreklar vægt: 2.275 kilo Trækvægt: 2.000 kilo Bagagerumsvolumen: 511-1.373 liter Pris: 714.990 kr. (Q6 E-Tron fås fra 579.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/7.295 kr. (Q6 Sportback E-Tron fås fra 40.000/6.295 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: 654.999 kr. (Q6 Sportback E-Tron fås fra 540.000 kr.)