Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Tekst & foto: Morten Bek / d. 31. juli 2021
Smukke stationcars hedder ‘Avant’, lyder et gammelt marketingslogan fra Audi. Mens det ikke er ethvert stationcar-design fra Audi, der får mig til at klappe i hænderne, så er der noget om snakken. En ældre stationcar fra Audi – for eksempel en 80 Avant eller en ældre A6 Avant – er elegant og præget af design, hvor en bestemt tids modeluner ikke har ødelagt langtidsholdbarheden.
Den store A6 Avant vil også om 20 år se stilig og elegant ud, er jeg sikker på. Ugens testbil er tæt på at være så perfekt sammensat, når det kommer til farvevalg, hjul og kosmetiske detaljer, som jeg kan forestille mig den. Farven hedder “Firmamentblå”, hjulene er delvist polerede 19” i et turbinedesign, og fordi denne specifikke A6 Avant kører med S Line-udstyr, er alle lister, som ellers ville være i krom, blanksorte. Et lidt dystert udtryk, men det matcher de flotte røde baglygter og de kunstfærdige (og utroligt lysstærke) matrix-LED-forlygter.
SE OGSÅ | Lad der blive lys – Halogen vs LED
A6 Avant er ikke ny, og jeg er også for tidligt ude til at testen falder sammen med et facelift. Grunden til, at den er i garagen denne uge, er batteriet og ændringer i plug-in-drivlinjen. Men også af den grund, at jeg godt kan lide smukke stationcars, som jeg glæder mig over at kunne vise frem som symboler på, at ikke alt er gået tabt til SUV’er og crossovers.
Motor: 2-liters benzin + elmotor
Ydelse: 367 hk / 500 Nm
0-100 km/t: 5,7 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 76,9 km/l
Rækkevidde på el: 65 km
Startpris: 641.219 kr.
(A6 Avant fås fra 557.638 kr.)
For nu at starte lidt bredere, så findes Audi A6 med PHEV-drivlinje både som sedan og stationcar, og de sælges hver især i to varianter. A6 50 TFSI e med en samlet systemydelse på 299 hk og testens A6 55 TFSI e med systemydelse på 367 hk.
Fælles for begge varianter er, at Audi har taget batteriet med en kapacitet på 14,1 kWh og skiftet det ud med et batteri, der kan indeholde 17,9 kWh. Som et fremragende bevis på, at batteriudviklingen nu går rigtig, rigtig hurtigt, så fylder det nye batteri ikke mere end det gamle – energitætheden er bare større. Reduktionen i bagagerumskapacitet i forhold til en A6 Avant med dieselmotor er derfor den samme som før; du må klare dig med 405-1.535 liter i PHEV’en mod 565-1.680 liter i en diesel. Men det er primært pladsen under den falske bund, Audi har snuppet, så den egentlige forskel føles ikke så stor. Bunden er også flad, så du ikke, som i eksempelvis BMW X3 30e, skal løfte tingene over en lille og ganske irriterende kant, når du læsser tunge ting.
LÆS OGSÅ | BMW X3 30e er en fed PHEV, men pris og forbrug trækker ned
Audi har desuden tilføjet muligheden for at lade batteriet op ved at bruge 2-liters benzinmotoren som en generator. Så i stedet for at bruge et ladekabel og din ladeboks eller en ladestander, tvinger du benzinmotoren til at lave strøm. Ekstremt uøkonomisk og noget, jeg aldrig vil anbefale. Men det har den fordel, at kommer du til en by med miljøzoner med meget strenge krav, hvor kun elbiler må køre, og du ikke har ladet op, så kan du alligevel forberede dig ved at lade batteriet op på farten – og så ikke blive afvist ved byporten.
Det er første gang, jeg prøver A6 Avant som PHEV, og det er første gang, jeg prøver den kraftige variant med 367 hk. Du kan måske huske, at jeg sidste år satte A6 sedan 50 TFSI e op mod BMW 530e. Hvis det ikke er tilfældet, så kan du finde dueltesten lige her:
LÆS OGSÅ | DUEL: Audi A6 og BMW 5-serie som plug-in følger med strømmen
Den elektriske rækkevidde er med det nye batteri steget fra cirka 52 km til cirka 65 km. Det er en værdi, som ligger i den høje ende i forhold til PHEV-modeller over en bred kam. Vanskeligheden ved at sammenligne sidste års testbil med det lille batteri med den nye testbil med større batteri er årstiden. Sidste års test lå i oktober, hvor det var 10-12 grader, mens denne test er i en sommeruge med 25 grader. Batterier elsker varme, og det giver længere rækkevidden, end når det er koldt. Så det er kun rimeligt at konkludere, at batteriet i den opdaterede A6 giver en brugbar rækkevidde, især i byen og ved lavere landevejsfart, som man kommer et godt stykke på.
Mest fornuftigt, som jeg ser det, er at bruge hybridfunktionen, hvis man skal ud af byen. Indtast destinationen i det fine navigationssystem hvorefter Audien selv finder ud af, hvor på ruten det er smartest og mest økonomisk at bruge strømmen. Og det virker, skulle jeg hilse og sige.
Både og. Jeg har den svagere A6 sedan 50 TFSI e nogenlunde klart i tankerne, og med 299 hk var den ingen sløv padde. Begge varianter, altså 50 TFSI e og den stærkere 55 TFSI e med 367 hk, bruger samme 2-liters benzinmotor med samme ydelse, som sammen med det bedre batteri er hævet til 265 hk fra 252 hk. Elmotoren har i begge modeller 143 hk. Det er software og hvornår elmotor og benzinmotor hver især peaker.
LÆS OGSÅ | Det bliver et klart og rungende nej tak til Ford Explorer
Med masser af strøm på batteriet er A6 Avant 55 TFSI e en hurtig stationcar, som rammer 100 km/t efter 5,7 sekunder. Men det er altså bare 0,6 sekunder hurtigere end 50’eren med 299 hk. Når strømniveauet er i bund, er forskellen i kræfter slet ikke bemærkelsesværdig. Kun når man jokker speederen i bund på landevej eller motorvej, stiller 55’eren med mere punch.
Men det er punch, som er unødvendig. 299 hk er så udmærket en ydelse til den store bil, hvor komfort, retningsstabilitet og langtursegenskaber så klart overskygger sportslige intentioner. Godt nok er A6 Avant meget lavere end en stor SUV, men du skal stadig få mindst 2.150 kg (køreklar vægt) gennem små sving, og styretøjet er dovent og foretrækker, at du kører ligeud på motorvejen.
LÆS OGSÅ | Mercedes-Benz C-Klasse klar til flere år på toppen
En markant forskel er også, at hvor 50-varianten kører uden S Line-pakke, så er den standard på 55-varianten. S Line er lig med sportsundervogn, og det har A6 Avant ikke brug for. Det, sammen med en tomme større hjul end sedanen jeg testede i 2020, giver grobund for mindre stød gennem undervognen. En mindre forringelse, men trods alt en forringelse.
Audi har allerede på nuværende tidspunkt indført 2022-priser på deres hjemmeside. For PHEV-modeller betyder det, at afgiftsstigninger slår i gennem, så priserne er steget. Får du leveret din PHEV fra Audi i 2021, vil du derfor kunne få adgang til lavere priser.
LÆS OGSÅ | Den nye Audi RS3 er på vej
2021-prisen for A6 Avant 55 TFSI e med 367 hk er cirka 620.000 kr. Den stiger i 2022 til 641.219 kr. En veludstyret stor stationcar til en slet ikke ublu pris, men A6 Avant 50 TFSI e med 299 hk i 2021 koster cirka 520.000 kr. og i 2022 557.638 kr. Den svage variant er altså udsat for den største stigning. Og fordi 55’eren har blandt andet S Line-pakken og større hjul som standard, er den det bedste bud af de to.
Firmabilister har et beskatningsgrundlag på 589.000 kr. (2022-pris) at gå ud fra, og 50’eren er noget billigere med 505.000 kr.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.