Video: Vi tester Årets Bil i Danmark 2025
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
TEKST & FOTO Morten Bek / d. 28. august 2021
Som gammel i gårde, for nu at bruge et udtryk, der får mig til at lyde gammel, så oplever jeg tendenser i bilindustrien. Nogle af dem skyder op og bliver hængende – andre falder ned med et brag. Jeg erkender, at SUV’er og crossovers ser ud til at overleve selv de værste skeptikeres rationelle tankegang (de er høje, ergo har de ringere køreegenskaber og forbruger mere brændstof). Jeg skal altså ikke være den store spåkone for at se, at de nok også fylder rigtig meget om 15 år.
Men går jeg 15 år den anden vej, til midten af 00’erne, plus det løse, var der en hastigt voksende biltype, som i dag er så godt som uddød igen: Cabrioleter med en foldbar tagkonstruktion i et slagfast materiale, som typisk var nogle dele hård plast, nogle dele stål.
Specifikationer
BMW M440i xDrive Cabriolet
Connected
Motor: 3-liters benzin
Ydelse: 374 hk/500 Nm
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,8 km/l
Pris: 1.034.591 kr.
(4-serie Cabriolet fås fra 766.001 kr.)
Første halvdel af 00’erne markerede opblomstringen af de åbne biler. Det smarte foldetag i stål, som gjorde bilerne mindre udsatte overfor hærværk (når bilen var parkeret) og støj (under kørsel), var en væsentlig faktor. Selv minibiler kom der ret så mange af med det faste foldetag. Blandt andet Peugeot 206 og senere 207, Mitsubishi Colt og den særprægede Renault Wind, som aldrig kom hele vejen til Danmark. 2-sæders roadsters og større cabrioleter fik også foldetaget, og helt op til den seneste Mercedes-Benz SLC og BMW 4-serie Cabriolet var foldetaget stadig at finde på åbne biler.
LÆS OGSÅ | TEST: Mini Cooper SE er formidabel, men med et stort MEN
Heldigvis ikke mere. Foldetaget er tungt, en dyr konstruktion og det ødelægger i 99,99% af tilfældene designet. Det stærkt dalende antal cabrioletmodeller på markedet består næsten udelukkende af modeller med stofkaleche. Og med denne historielektion videre til ugens testbil, som netop er en af de sidste, der går fra fast foldetag til stofkaleche: BMW 4-serie Cabriolet.
… ville nok være spørgsmålet, et barn skræmt af 4-serie-grillens dimensioner ville fremstamme, mens barnet gemmer sig bag fars eller mors bukseben. Men jeg har snakket om den iøjnefaldende grill mange, og nu må det være slut. Kunne den være mere umiddelbar elegant? Ja, det tror jeg. Kan den ende med at se fed ud om 15 år? Ja, det kan den – præcis som det for mig er sket med 5-serie fra Chris Bangle-perioden.
Intet andet ved 4-serie Cabriolet er kontroversielt eller kræver samme overvejelser for beskueren. Smukke proportioner, muskuløst design og en bagende med et skarpt snit. At designet og størrelsen på bagenden er endt, som det er – med lethed og elegance i udtrykket – kan vi takke kalechen for.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny BMW M5 Competition generobrer tronen
Stofkalechen fylder intet i bilens bageste gemakker i forhold til det store faste foldetag. Derfor ser den nye 4-serie Cabriolet ikke på nogen måde oppustet ud. Det giver en fladere bagende, der ikke hæver sig unaturligt på vej mod bagklappens kant. Det er også et plus for designet, mere end for noget andet, at den åbne BMW er næsten 13 centimeter længere end den gamle.
Kalechen står altid i kontrast til karrosseriet, med mindre man vælger bilen i sort for at matche taget (BMW tilbyder også kaleche i antrazit-sølv med metallisk, skinnende effekt), og det er for mig et plus. Jeg ville, var det min egen cabriolet, foretrække at skilte med, at det her er en åben bil. Ikke en cabriolet (ubehjælpeligt) kamufleret som coupé – som de foregående 4-serier har været det.
Stofkalechen er på næsten alle måder det gamle foldetag overlegent. Altså, ikke kun når det kommer til designet. Tagkonstruktionen vejer 40% mindre, og der er bedre plads i kabinen. Den flotte kaleche er konstrueret med en ny bue-løsning, så der ikke er synlige bøjler, når taget sidder på bilen. Og BMW lover, at kalechen isolerer effektivt mod støj og kulde.
LÆS OGSÅ | TEST: BMW M4 Competition giver fripas til overhalingssporet
Taget kan sænkes, mens man kører (med op til 50 km/t), og det tager cirka 18 sekunder. I virkeligheden synes jeg, det går hurtigere, men jeg har ikke talt sekunderne. I forhold til 4-serie Coupé er BMW gået virkelig grundigt til værks med afstivninger rigtig mange steder. Om det så er i vangerne eller i undervognen. Udbredt brug af aluminium (bl.a. døre og motorhjelm) og plast (bl.a. bagklappen) kompenserer rent vægtmæssigt for de forstærkninger.
Som en af de nyeste åbne biler på markedet skal den være i top, og forventningerne er kun højere, fordi den er en BMW. Den nye 4-serie Cabriolet er en af de bedste cabrioleter, jeg har prøvet. På flere områder får den sine konkurrenter – Audi A5 Cabriolet og Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet til at virke rigtig gamle.
Okay, de er efterhånden gamle… Og C-Klassen holder ikke 2022 med. Men forskellene er alligevel slående. Det er ting specifikke for en åben bil, jeg særligt tænker på her, og det er afstivning og køreegenskaber, det især drejer sig om.
LÆS OGSÅ | Første tur: BMW 4-serie med kontroversielt design overbeviser
Når taget sænkes, så man kan nyde sol og vind, ryger noget af stivheden i konstruktionen helt naturligt, som har betydning for køreegenskaberne og balancen i hele bilen. Det er imponerende, hvor lidt 4-serien vrider sig, og det er mindre end konkurrenterne. Vrid og fleksende bevægelser i karrosseriet og undervognen er tydelige, når de opstår, og de kommer især frem i svingene, hvor kræfterne fordeles ujævnt. Bare ikke i 4-serie Cabriolet, som er en af de mest vridningsstabile åbne biler, jeg har prøvet.
BMW leverer en cabriolet, hvor du ved 130 km/t kan sidde i læ med ruderne rullet op og en vindskærm over bagsædet sørger for komplet vindstille i bilen. Bilens design og aerodynamik gør heldigvis også, at du uden problemer kan køre helt uden vindskærmen på landevejen – så der også kan være passagerer med i bagsædet.
Mens kalechen er lækker og smukt forarbejdet, så kan 4-serie Cabriolet ikke sige sig fri for vindstøj fra specifikke steder. Bland andet omkring toppen af ruderne ved kalechen, når man kører på motorvej. Det er småting, men lige så stille som en 4-serie Coupé er cabrioleten ikke.
BMW har valgt, at den nye cabriolet skal være mere komfortorienteret end sin lukkede makker, 4-serie Coupé. Det er langt fra ensbetydende med blød hat og blød undervogn, men mere at der er trukket 10-20 % af skarpheden ud. 4-serie Cabriolet virker mindre spids og som en bil med mere ro end coupéen.
Cabrioleten har en fremragende undervogn, og det er et af de bedste kompromisser, jeg har prøvet fra BMW i lang tid. Jeg kan holde en høj fart i selv snævre sving, og den holder sig præcis både krængning og vejgreb. Man kan køre den åbne bil aggressivt og vildt, for den holder balancen og har hvad der føles som uendelig motorkræfter. Men det mister hurtigt pointen, fordi det er federe bare at nyde balancen i bilen – og at der er frit udsyn og åben himmel.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes-Benz EQA er en elektrisk komfortmodel
Kræfter har testbilen i seriøse mængder. M440i xDrive Cabriolet er det sidste trin før der står M4 på bilen. Og mens det som i forgængeren stadig betyder en 3-liters række-6-motor med en herlig klang og en fantastisk automatgearkasse med 8 trin, så er motoren langt stærkere end før: 374 hk og 500 Nm. En sund stigning fra forgængerens 326 hk og 450 Nm.
Et brag af en motor, som gør det svært for mig at se, hvor meget der skulle være at vinde ved at vælge en M4 Competition Cabriolet med 510 hk. M440i xDrive Cabriolet er skarp på speederen, men alligevel rolig og nem, når det forlanges. 3-liters motoren svinger sig naturligt og med stor villighed op i omdrejninger, som de færreste turbomotorer ellers gør det. Jeg behøver næppe forklare, at overhalinger er en uhyre kort affære, og at den rå, men ikke påtrængende, motorlyd fremhæves på bedste vis, når kalechen er foldet sammen.
4-serie Cabriolet er en dyr sag. Åbne biler er traditionelt dyre, men den nye BMW er også væsentligt dyrere end sine (ældre) konkurrenter, A5 og C-Klasse. Hvor du kan komme afsted i en A5 Cabriolet fra Audi-forhandleren til 605.000 kr., og C-Klasse Cabriolet starter ved 678.000 kr., så ligger 4-serie Cabriolet på mindst 766.000 kr.
Basismodellen hos BMW har dog en lidt stærkere motor. Nemlig en 2-liters benzinmotor i 420i med 184 hk, hvor konkurrenterne A5 35 TFSI har 150 hk og C 180 har 156 hk. Men sammenlignelige modeller er stadig billigere end hos BMW, og Audi tager kun 635.000 kr. for A5 40 TFSI med 204 hk.
LÆS OGSÅ | Test: Fiat 500e 3+1 – kan en ekstra sidedør gøre Fiat 500 praktisk?
Men det forholder sig direkte omvendt, når der skal være 6-cylindrede motorer og høj ydelse under motorhjelmen. Så har 4-serie Cabriolet en klar fordel. Den testede M440i xDrive Connected med 374 hk koster fra 1.035.000 kr., mens Audi S5 Cabriolet med 354 hk starter ved 1.260.000 kr. og Mercedes-AMG C 43 med 390 hk koster mindst 1.215.000 kr.
Den nye 4-serie Cabriolet er ikke bare den bedste bil i sin klasse, men en af de bedste cabrioleter i det hele taget. Det har altså på alle måder været en god idé for BMW at afskaffe det faste foldetag og vende tilbage til den klassiske kaleche i stof.
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.