Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Af: Simon Hallenslev / d. 24. december 2020
På en villavej med strenge ordensreglementer for ligusterhækkenes højde, børnenavne som Crüsli-Ophelia og et speltforbrug over gennemsnittet, kan det være udfordrende at vælge familiebil.
Det skal gerne være en lækker bil, så man fortsat kan statuere sin succes på vejen. Den skal også gerne være af den moderigtige, højbenede slags i form af en SUV. Oveni alt det, må den heller ikke miljøsvine for meget, så man ryger ud af det gode selskab på villavejen, og Crüsli-Ophelia bliver udstødt af naturbørnehaven.
SE OGSÅ | Så langt kører en plug-in hybrid i virkeligheden
Og ja… Overdrivelse fremmer forståelsen. Men Volvo og BMW har begge et stærkt kort på hånden i form af en højbenet, elektrificeret og statusfremmende bil; XC40 T4 Recharge og BMW X1 25e. Men er der én af dem, der løfter opgaven som økofamiliebefordrer bedst? Vi sætter dem op mod hinanden.
Motor: R3 benzin, 1.499 ccm + el
Ydelse: 220 hk (kombineret)
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 193 km/t
Forbrug: 47,6 km/l
Elektrisk rækkevidde: 57 km
Startpris: 378.711 kr. (pr. 1/1-2021)
(X1 25e fås fra 360.683 kr.)
Inscription Expression
Motor: R3 benzin, 1.477 ccm + el
Ydelse: 211 hk (kombineret)
0-100 km/t: 8,5 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 45,5 km/l
Elektrisk rækkevidde: 45 km
Startpris: 375.000 kr. (pr. 1/1-2021)
Hvis det er bilkort, vi spiller, vinder BMW X1 på kræfter. Elmotoren genererer 95 hk og får sin juice fra et batteri på 9,7 kWh. Hvis man vil til naturbørnehaven og tilbage uden at belaste ozonlaget unødigt, er BMW X1 25e opgivet til at kunne køre op til 57 km på el.
Selvom batteriet i Volvo XC40 T4 Recharge er en my større på 10,7 kWh, genererer selve elmotoren mindre: 82 hk. Her er der også lidt mindre udledningsfri kørsel at hente på papiret, da XC40 er opgivet til 45 km på el.
Sammenlagt har X1 220 hk, når den 3-cylindrede rækkemotor træder til, mens XC40 kan bryste sig af 211 hk med en tilsvarende forbrændingsmotor som assistance.
Plug-in-papiret er kun til gloriepudsning, hvis ikke det kan omsættes i praksis. Her trækker jeg tæppet væk under begge biler og siger, at den elektriske rækkevidde, der er opgivet af producenterne, ikke rigtigt rækker – i hvert fald ikke med undertegnede bag rattet.
På præcist samme rute gennem København under samme december-temperaturer og trafikforhold, tester jeg bilernes elektriske rækkevidde. Her er det Volvo, der er tættest på det, den lover. Dog uden at opnå det til fulde. I XC40 løber batteriet tør for strøm efter 35 km, mens jeg i X1 kun runder 30 km. Det er småslapt, når det er en rute uden hastigheder over 60 km/t, som ellers er dét, der dræner et batteri.
LÆS OGSÅ | Duel: Plug-in hybrider fra Peugeot og Toyota er tidens hotteste
Hvor rækkevidden i min optik er slap, kan jeg kun rose hybridsystemerne og deres integration i begge biler. I den normale hybridkøreindstilling, man typisk bruger til daglig, veksler begge biler klogt mellem elmotor og benzinmotor, og når skiftet sker, er det på ganske elegant vis.
Hvis der absolut skal udvælges en vinder på dét parameter, virker BMW’s hybridsystem en anelse mere raffineret. I X1 kan man blive helt i tvivl om, hvornår den kører på el og hvornår den får hjælp af benzinmotoren. Man behøver ikke skænke det en tanke.
LÆS OGSÅ | Duel: Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger med strømmen
Det samme kan siges om XC40 i langt de fleste tilfælde. Det bliver dog mærkbart, at der er to motorer, der skal veksles mellem, når Volvoen pludselig skal accelerere i den normale hybridindstilling.
Volvos 82 elektriske heste kommer, med en kampvægt på 1.712 kg, hurtigt til kort, og når accelerationen skal ske pludseligt, træder benzinmotoren lidt sent til – og først når højrefoden er tæt på tæppet. X1 er lidt hurtigere til at erkende, at elmotoren ikke kan hamle op med den acceleration, man vil have, og starter benzinmotoren tidligere.
Kan du høre det? Nej. Heller ikke mig. Både X1 og XC40 er umådeligt godt støjisoleret, hvilket vidner om to velbyggede biler. Her er ingen raslen og skramlen, når du kører over bump, og ved ren elektrisk fremfærd bliver oplevelsen nærmest zen-agtig. At køre gennem en travl by i komplet stilhed er en fed oplevelse.
Det er Volvo XC40, der her topper kransekagen, hvis vi bliver ved zen-oplevelsen. Den er nemlig udstyret med en undervogn, der er så blød og komfortabel, at du lydløst flyder gennem by og land.
Som jeg skrev i min anmeldelse af XC40 T5 Recharge, er XC40 en udpræget blød bil – fra undervogn til styretøj. Det kan blive lidt nervøst, hvis man kører vildt, og serverer bilen friske sving. Kører man afslappet, som bilen indbyder til, er XC40 virkelig en komfortabel kompagnon.
LÆS OGSÅ | Duel: Jeep Renegade 4xe og Mini Countryman SE er vidt forskellige men ens
Her fremstår X1 næsten som en diametral modsætning til XC40. Her er køreoplevelsen betragteligt mere indlevende med et klassisk BMW-tungt rat og en strammere undervogn. Den føles kvik og agil på en måde, hvor man i modsætning til Volvoen faktisk har lyst til at smide sjove sving i fjæset på den.
Men er det sådan, en SUV skal være? Prisen for det sportslige betales ved kasse ét, når du rammer en brolagt sidegade eller et hul i vejen. Den er ikke ukomfortabel, men den er kontant og klart til den hårde side, sammenlignet med andre kompakte SUV’er.
Testbilen står med M-Pakke, hvilket betyder en mere sportslig undervogn og 19-tommer fælge. Det hjælper ikke på komforten. Men selv hvis man skiftede de 19-tommer ud med skumfiduser, ville man ikke gøre X1’eren mere komfortabel end Volvoen.
Forskellighederne i undervognen forplanter sig på samme måde i bilernes udvendige udseende. Jeg synes i hvert fald, at X1’eren ser væsentligt mere rå og sportslig ud, mens XC40 fremstår som et blødt familielam. Her ved jeg naturligvis også, at den knaldblå lakering og store fælge gør underværker på Bimmeren.
Udefra syner XC40 mere kompakt, selvom de to biler måler det samme i længde og bredde. Da udseende altid er er subjektivt, lader jeg det være op til jer, der følger med på vores Instagram. I en ganske uvidenskabelig Instagram-afstemning, syntes 57 procent af jer, at X1 tager sig bedst ud, mens de resterende 43 procent var på XC40. Tæt løb, men Bimmeren tager den.
Fælles for de to biler er, at man let finder sig godt til rette bag rattet. Kørepositionen føles højere og mere ’SUV-agtig’ i Volvo, mens den sportslige følelse igen gør sig gældende i BMW. Det tykke BMW-rat og en køreposition der er tættere på jorden bidrager til den mere indlevende køreoplevelse.
Materiale- og samlekvaliteten er A+ i begge biler. Volvo XC40 brillerer med en skandinavisk og minimalistisk kabine med bløde plastmaterialer og aluminium-trim. Der er kælet for detaljerne, og selv det lille klik, knapperne til kabineblæserne giver, når man drejer dem, føles dyrt.
LÆS OGSÅ | Duel: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabler giver mening
Kabinen i X1 er meget BMW’sk. Det betyder, at det måske er lidt konservativt, men også at alt sidder, hvor man forventer det. BMW har tænkt sig om og bibeholdt knapper til klimaanlægget. I XC40 sker det på infotainmentskærmen, hvilket er mere bøvlet og kræver dine øjne væk fra vejen i længere tid.
X1’eren er også generelt foran på infotainmentskærm og -system, da det er BMW’s nyeste skud fra stammen. Opløsning og trykfølsomhed er egentlig fin nok i XC40, men Volvos system er mindre intuitivt at navigere rundt i og føles lidt gammeldags. Derudover har X1 trådløst Apple CarPlay og Android Auto, hvilket er et kæmpe plus.
Selvom BMW X1 25e og Volvo XC40 T4 Recharge adskiller sig på nogle ret grundlæggende parametre, er konkurrencen mellem dem tæt. Det skyldes ene og alene, at det er to velbyggede og velkørende biler, selvom det er velkørende på to vidt forskellige måder.
Derfor handler det selvfølgelig om, hvad man mest er til. X1 er sportslig og plantet, XC40 er blød og behagelig. Begge biler har velintegrerede og veltilpassede hybridsystemer, der gør dem fortjent til øko-prædikatet. Kabinerne er gode og sæderne behagelige. Så hvad skal man vælge?
Personligt ville jeg vælge Volvo XC40, selvom BMW X1 visuelt taler mest til mig. I min bog skal en højbenet SUV være så blød og behagelig som muligt, og det ærger mig lidt, at BMW holder fast i deres sportslige principper, og tilbyder M-undervogn og store fælge til en bil som X1. Vi ved, I laver virkeligt velkørende og inddragende biler, BMW, men jeg tror altså, at økofamilien Danmark hælder mere til det bløde her.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.