Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Den femcylindrede motor har en lang historie i Volkswagen-regi. Den skævbenede motor var en nyhed fra Audi i 1976, og biler fra Audi, Seat og VW har været beriget med en motor med fem cylindre, drevet af enten benzin eller diesel.
Femcylindrede motorer har charme, kant og gerne en rå side. Men lagt i motorrummet på en amerikansk Jetta, uden turbolader og med en af datidens mest genstridige automatgearkasser, havde rækkemotoren med fem stempler ikke en chance.
Der er én femcylindret tilbage i VW-familien. En 2,5-liters benzinmotor, som vi i bedste fald kan nyde godt af fra ny i 4-5 år. Nydes, det kan den, for det er en vild motor, som kun har antal cylindre . Det er en turbotung motor fra Audi, som er forbeholdt RS 3, RS Q3 og TT RS.
LÆS OGSÅ | Vild Cupra Formentor med 390 hk og Audi-motor på vej til Danmark
Var forbeholdt. Audi har så stor tiltro til Cupra, som jeg tolker det, at de har pakket 7.000 af de dejlige motorer og sendt dem til Martorell i Spanien, hvor Cupra samler sin populære Formentor. Den tysk-spanske hybrid, der er blevet ud af sendingen, er Formentor VZ5. Den findes i Danmark, hvor jeg tester den, men den er så hemmelig, at Cupra ikke har den på prislisten på hjemmesiden.
Jaaa, men også nej. Formentor VZ5 er dyrere end nogen Cupra (og Seat) har været før, og tre mere eller mindre væsentlige krydser på udstyrslisten koster den 819.990 kr. “Over 800.000 kr. for en Seat…”, kan jeg høre nogen vrisse. Formentor er en Cupra, og Cupra er allerede et stærkere brand end Seat nogensinde har været.
Men igen. 820.000 kr. Den billigste Formentor er en PHEV med 204 hk, og den får du for under det halve. 399.990 kr. Glem ikke, at du kan blive en af kun 7.000 personer i hele verden, der kører den specielle Formentor VZ5 – og jeg skal også huske at fortælle, at den har 390 hestekræfter.
LÆS OGSÅ | Seat ligger for døden
Det vil jeg sige, gør noget op for den meget store merpris, der lurer i forhold til den hidtil stærkeste Formentor, den firecylindrede med 310 hk, som koster 524.990 kr. Noget mere af merprisen tilintetgør Cupra med mere udstyr i den heftige VZ5’er.
Den er også komfortabelt hurtigere end Formentor med 310 hk, VZ5’eren. 4,9 sekunder ville jeg være godt tilfreds med, hvis jeg var ejer af en Formentor med 310 hk. VZ5’eren skræller væsentlige tiendedele af og gør det på 4,2 sekunder.
Lyden og dramaet er det, der i sidste ende skal gøre det helt store indtryk, hvis ikke kortere 0-100 tid, mere udstyr og medlemsskabet i den eksklusive VZ5-klub med 7.000 medlemmer gør det.
Korrekt. 2,5-liters motoren når de lidt magiske 400 hestekræfter i RS-modellerne fra Audi, så et sted i transmissionen eller udstødningssystemet i Cupra Formentor VZ5 går 10 af hestene tabt. Eller, i mine øjne mere sandsynligt, har Audi henstillet til, at Cupra kender sin plads og ikke kommer op og direkte mænger sig med Audi.
Hvis prisen på 820.000 kr., hvortil der skal lægges 75.000 kr. for den matte Petrol Blue-lakering (26.230 kr.), el-betjent bagklap (9.730 kr.) og Cup-skålsæder med læder (39.140 kr.), endnu ikke har bundfældet sig, så gør den det måske, når priserne fra Audi kommer på bordet. Jeg synes, RS Q3 Sportback passer bedst i sammenligningen med Formentor VZ5, så det er den, jeg fokuserer på.
LÆS OGSÅ | Test: 310 hk og firehjulstræk klæder Cupra Leon ST
RS Q3 har de 10 hestekræfter ekstra, men hvor Formentor VZ5 er en behørigt udstyret topmodel med 20” alufælge, elektronisk justerbar undervogn, nøglefri betjening, eksteriørelementer i kulfiber, matrix-LED-forlygter og rigtig meget andet, er RS Q3 ikke meget bedre kørende end en standard-Q3 til 430.000 kr.
Prisen: 1.104.990 kr. Der skal en rund hånd, indeholdende omkring 110.000 kr., til at få RS Q3 på niveau med Formentor VZ5. Det kan godt være, Formentor VZ5 taber i bilspil med kort, fordi den mangler 10 hk i forhold til RS Q3, men den vinder stort ved at være 400.000 kr. billigere.
Det føles som om, benzinmotorer bliver enten mere og mere ukultiverede og irriterende eller mere og mere fortryllende og vanedannende, jo tættere vi kommer på fuld elektrificering. Når jeg kører en VW Golf 1,5 TSI med 130 hk, må elektrificeringen gerne komme NU.
2,5’eren i Formentor VZ5 tryller med sine fem cylindre, som står på rad og række, så jeg glemmer, hvor smidig og effektiv motoren i en elbil er. Den har ikke den metalliske lyd som en gammel rangle, der kendetegner en trecylindret. Den er ikke forglemmelig som en firecylindret. Den er så heller ikke silkeblød og kultiveret som en V6’er. Den har sin egen karakter. Som havde en trecylindret motor og en V8’er fået en bastardunge.
LÆS OGSÅ | Cupra Born med boost: Nu med 231 hk
Er man den pertentlige type, hvor alt skal gå lige op, og lyden fra en motor skal være i balance, vil man hade den femcylindrede 2,5’er. Det ulige antal cylindre giver en “skæv” lyd, som især ved mellem-omdrejninger trænger sig på.
Hvis man synes, det lyder skævt, er det støj, men for mig er det en tung snerren og en let buldren, der er ren nydelse. VZ5’eren har ikke den trecylindrede motors rysten og mærkbare ubalance, men så meget desto mere kant end en V6’er. Stemplerne fyres af i skæv rækkefølge, 1-2-4-5-3.
Formentor er fra ende til anden en fed bil. Lidt af en designpræstation, der samtidig er rummelig nok for en familie, og den får en Golf eller T-Roc til at virke ubehøvlet spartanske i kabinen. En Formentor kører godt, og den har en mestendels funktionel og lækker indretning. Start-knappen og knappen til køreindstillingerne sidder som satellitter i rattet, og passer man ind i de lidt smalle skålsæder, er de hver en ekstra krone værd.
Bevæger man sig rundt i Formentor VZ5, som ville man bevæge sig rundt i en plug-in-udgave med 204 hk, er det motorens lette gurglen, der er eneste tegn på den særlige motor. De første fem minutter efter en koldstart skal den langsomt reagerende dobbeltkoblingsgearkasse vækkes, og alt efter temperatur er antallet af omdrejninger midlertidigt begrænset. En sikring, som forsvinder efter få minutter.
LÆS OGSÅ | Duel: Familieraketterne Cupra Formentor VZ og VW Tiguan R tordner sammen i duel
Formentor VZ5 bumper tungt og med lidt for meget hårdhed ned i hullerne i vejen, men så er det faktisk bare at skrue de adaptive dæmpere længere ned i blødhed, længere ned end Comfort. Skalaen går fra behagelig nok til stiv som et bræt, og køreindstillinger er der sågar for klimaanlægget.
Bedst enten at lade bilen stå i Comfort-køreprogram, hvor den starter op, eller sammensætte efter lyst i Individual. Måske med styretøjet i Sport, motoren i Comfort?
Den store motor med det skæve cylinderantal er nem at vække til live, så snart den og gearkassen har nået driftstemperatur. Her er styrke i slagvolumen og turbo, og ikke kun det ekstra drama fra de fem cylindre gør den endnu federe end den firecylindrede med 310 hk. De 80 hestekræfter mere i VZ5 er til overhalinger som i en Porsche 718 Boxster.
Undervognen i VZ5 ligger 10 cm lavere end i næstkraftigste Formentor, og firehjulstrækket har aktiv momentfordeling. Bremserne med Akebono-kalibre er der med det samme, når de 1.685 kilo spansk crossover skal tøjles. Det sker gang på gang, for Formentor VZ5 har den fortryllende lyd der gør, at man bare må skynde sig op og kysse hastighedsgrænsen, så hurtigt det kan gå.
Formentor VZ5 er et af de bedste steder, en femcylindret motor nogensinde har haft hjemme i. Den giver drama gennem både design og lyd. Formentor VZ5 kører ikke som en sportsvogn, men som en virkelig vellykket, præcis crossover, som giver 7.000 heldige personer lov til at nyde en motor, der snart er på vej i historiebøgerne.
SPECIFIKATIONER
Cupra Formentor 2,5 VZ5
Motor: R5, 2.480 cm3
Ydelse: 390 hk/480 Nm
0-100 km/t: 4,2 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 11,8 km/l
CO2-udledning: 230 gram/km
Mål (L/B/H): 447/185/151 cm
Køreklar vægt: 1.685 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 410-1.465 liter
Pris: 819.990 kr. (Formentor fås fra 399.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst (Formentor fås fra 14.995/3.995 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Brugte Cupra Formentor til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Cupra til salg på Bilbasen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.