Elbilerne har taget adskillige nye trends og tendenser med sig, som man lige skal vænne sig til. Én af dem er, at nærmest enhver model skal udbydes med et ukristeligt antal kræfter og acceleration som en superbil. Også selvom der er tale om en på papiret død sild af en familiebil.
Det var ikke anderledes for Volvo EX90, da den blev lanceret. Her kunne man vælge mellem 409 eller 517 hestekræfter til sine tre sæderækker og figenstangspisende passagerer.
Heldigvis er Volvo sidenhen kommet på bedre tanker. Nu fås Volvo EX90 Single Motor med mere menneskelige kræfter, et lidt mindre batteri og en lavere pris.





Gumpetung?
Har man fossilbilbrillerne på, er 279 hestekræfter egentlig anstændige. For en elbil på størrelse med EX90, not so much. Volvo EX90 er nemlig en fedladen fætter på lige knap 2,6 ton. Kræfterne rækker således kun akkurat til en rimelig, men ikke ruskende, acceleration fra 0 til 100 km/t på 8,4 sekunder.
Det er ingen imponerende sprint, men det er nok til husbehov, og det får EX90 på motorvejen på sikker facon. Det er kun ved højere hastigheder, at overskuddet slipper op, hvor accelerationen fra 100 til 130 km/t er noget mere forkølet.
Det er også på motorvejen, man opdager, at den manglende tilstedeværelse af en elmotor på forakslen ikke redder forbruget. EX90 er aerodynamisk som et PAX-skab, og med motorvejshastighed ligger forbruget i omegnen af 22-25 kWh pr. 100 kilometer. Det giver en rækkevidde på 400 kilometer – noget mindre end de normerede 608 kilometer.




Heldigvis kører alle EX90’ere på 800V-arkitektur, hvilket betyder, at strømmen kan hældes tilbage på batteriet med op til 350 kW eller 310 kW i varianten med baghjulstræk. Altså, hvis man kan vente lidt.
Læs også: Volvo EX90 opdateres med 800V
Den opdaterede 800V-arkitektur er nemlig først aktuel for modelår 2026, hvorfor testbilen er en af de ‘gamle’. Den lader med noget langsommere 235 kW, og den er faktisk også en snas svagere med sine 279 hestekræfter, da 2026-versionen får 333 hestekræfter. Måske det også er nok til at give følelsen af overskud på motorvejen.
Uden luftundervogn
Bestiller man Volvo EX90 Single Motor, er der ingen store beslutninger, der skal træffes, når det kommer til udstyrsniveauer. Her kan kun Plus vælges, mens Twin Motor og Twin Motor Performance også fås med Ultra-udstyr, der blandt andet tæller en luftundervogn.



Det betyder også, at testen af Volvo EX90 Single Motor markerer første gang, jeg kører det svenske flagskib uden luftundervogn. Det er dog heldigvis stadigvæk en udpræget behagelig oplevelse med den konventionelle undervogn, der tydeligt er sat op med komfort for øje.
Undervognens konventionelle natur betyder, at man i højere grad mærker de mange kilo, EX90 slæber rundt på. På landevejen virker bilen nærmest større, fordi kiloene i højere grad sjasker rundt. Der er mere krængning og i højere grad flere klodsede bevægelser, hvilket altså bliver prisen for komfortniveauet, når ikke man hoster op og vælger luft.
Det konventionelle element betyder også, at undervognen har sværere ved at bære de 21” alufælge, som testbilen er udstyret med til 12.000 kr. i ekstraudstyr. Bliver ujævnhederne for skarpe, kan komfortorienteringen ikke hamle op. Gå hellere med de standard 20” fælge.






Google og god plads
Volvo har virkelig bakset med systemer og software i EX90. Først blev den forsinket et helt år, og efter lanceringen har EX90 fået en lidt hård medfart takket være netop systemerne. Min gode kollega Morten Bek oplevede eksempelvis et udfald i sommer, da han satte EX90 op imod BMW iX.
Det er svært at sige, hvornår softwareopdateringer af større eller mindre karakter bliver rullet ud, men jeg oplever i Volvo EX90 Single Motor ingen udfald. I stedet oplever jeg et genialt Google-system, der er lige dele flot og legende let at betjene.
Flot er også kabinen i sin helhed, hvor træ og skandinavisk minimalisme dominerer uanset hvilken variant man vælger. Sæderne er klasseledende, og det Bose-leverede lydanlæg spiller både højt og klart, uden dog at nå Burmester til sokkeholderne. For dét må man af med 31.500 kr.




Pladsforholdene er selvsagt heller ikke afhængige af hvilken variant man køber, og Volvo EX90 er også i Single Motor-trim oplagt til den store familie. Selv hvis man avler basketball-spillere, er anden sæderække rigelig i sine dimensioner, mens tredje sæderække også er brugbar for større børn.
Hvis ikke tredje sæderække skal i brug, er der bagagerumsplads som en badmintonhal. Lige knap 700 liter er der plads til, og selv hvis man har de to bagerste sæder i brug, er der 377 liter. Det er nok til et par sportstasker, når de aspirerende basketspillere skal til træning. Kablet stjæler intet af kapaciteten, da det gemmes væk i det 46 liter store frunk.


Drop lagerbilen
Det kan være svært at vente, hvis man har besluttet sig for at købe ny bil, men med Volvo EX90 skal man. Fristelsen af at få sig en 2025-lagerbil med det samme bør overskygges fuldstændigt af at få en 2026-model på den tidssvarende 800V-arkitektur med hurtigere opladning. Konfigurerer man selv i dag, er det en 2026-model, man bestiller.
Prismæssigt er forskellen mellem Single og Twin Motor den samme, som den var mellem 2025 og 2026-modelårene. Der er således 90.000 kr. at spare, hvis man vælger en Volvo EX90 Single Motor Plus over en Twin Motor Plus. Selvom ydelsen stiger i de nye 800V-modeller, er forskellen mellem Single og Twin Motor også den samme, hvor førstnævnte er 120 hestekræfter fattigere.

Det er kun rækkevidden, der tager et større hug i 2026-modellen. Batteriet skrumper nemlig en smule med tilkomsten af 800V, så man nu får 92 kWh at gøre godt med. Rækkevidden er derfor 565 kilometer mod de 608 kilometer, som EX90 Single Motor 2025 på 400V-arkitektur kunne præstere. Lidt ærgerligt med det høje forbrug, der følger med, men samtidigt tilgivet med 75 kW hurtigere opladning.
DEN ENDELIGE DOM
Testbilen må man ikke vælge. Den er allerede uddateret og udskiftes om få øjeblikke med en model, der ser identisk ud, men som er fremtidssikret med sin 800V-arkitektur. Med Single Motor-varianten som helhed er det en anden snak, og den kan meget vel være den helt rigtige at vælge for mange.
For selvom man mister det nakkeknækkende kraftoverskud og flyvende tæppe af en luftundervogn, så står Volvo EX90 Single Motor fortsat som en kompetent og komfortabel SUV til den store familie. Den opleves i enkelte situationer måske lidt gumpetung, men den er også nøjagtigt lige så velbygget som de andre varianter, samt veludstyret, rummelig, tyst og teknisk let at gå til. En god pakke for 732.900 kr.
Volvo EX90 Single Motor Plus (2025)
Motor: Elmotorer (bagtil) Ydelse: 279 hk/490 Nm 0-100 km/t: 8,4 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 18,6 kWh/100 km Rækkevidde: 608 kilometer Batteristørrelse: 104 kWh Ladekapacitet: 235 kW Mål (L/B/H): 504/196/174 cm Køreklar vægt: 2.600 kilo Trækvægt: 1.200 kilo Bagagerumsvolumen: 377-2.135 liter Pris: 732.900 kr. Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 64.995/8.395 kr. Beskatningsgrundlag, firmabil: 688.900 kr.



