Volvo EX40-01
Test og anmeldelser
26. oktober 2025

Test: Har aldrende Volvo EX40 stadig noget at skyde med?

Volvo EX40 burde være udtjent efter syv år, men med solid rækkevidde og opladning samt en velbygget kabine gør den sit bedste for at holde sig relevant.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Syv år er lysår i bilindustrien, og Volvo XC40 burde efter alle traditionelle forskrifter for længst være blevet afløst af en ny model. Men Volvo har ingen efterfølger klar i kulissen, og har i stedet holdt XC40 i live med løbende udvikling, så den i dag både har ny drivlinje samt nyt navn.

Volvo EX40 er nu en elbil med 82 kWh batteri, fornuftigt forbrug og en rækkevidde på op til 572 kilometer. Med andre ord meget langt fra den 2-liters diesel med manuelt gear, som XC40 kunne bestilles med i 2018.

Spørgsmålet er bare, om den aldrende platform stadig har noget at skyde med i en konkurrencetung klasse af crossovers på strøm.

Volvo EX40-19
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-18
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-17
Foto: Simon Hallenslev

Dieseldagene er langt væk, eller?

Der er sket meget, siden Volvo XC40 trillede på gaden i 2017 med benzin- og dieselmotorer. Faktisk er der sket så meget, at den er blevet introduceret som elbil to gange.

Først med 69 kWh batteri og 238 hestekræfter på forakslen, siden med 82 kWh batteri og 252 hestekræfter på bagakslen fra en elmotor, som Volvo nu selv producerer. Alligevel er det ikke alle steder, at dieseldagene synes specielt langt væk.

Foruden designet, der kun er beskedent ændret med kølergrill og kofangere, er der også elementer i kabinen, der er forblevet. Her tænker jeg først på kardantunnelen, der trods baghjulstræk ikke giver meget mening i en elbil, mens infotainmentskærmens størrelse og montering ligeledes står uændret.

Hardware og software er opdateret efter moderne forskrifter, hvorfor skærmen er klar i opløsning og systemet hurtigt reagerende. Desværre måler den blot 9”, hvilket begrænser muligheden for store ikoner. Der er derfor for mange situationer, hvor øjnene skal fra vejen, før man kan ramme, og er man bruger af læsebriller, skal de på, før man kan se noget.

Volvo EX40-08
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-09
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-11
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-10
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-03
Foto: Simon Hallenslev

Det er synd, fordi der også er andre positive ting, der er forblevet i den velbyggede Volvo. Sæderne er blandt de bedste i klassen, hvorfra man tilmed indtager en høj position, der giver et godt udsyn af de store vinduespartier.

Kvalitetsmæssigt er EX40 fortsat også i den høje ende, hvor kun plast i højglans omkring den førnævnte infotainmentskærm samt i midterkonsollen rigtigt skurrer i øjet. Ellers mærkes kabinen blød og solidt skruet sammen med kolde alugreb og -knapper for ekstra lækkerhedsfølelse.

Slået på pladsforhold

På udvendige mål er Volvo EX40 en spids mindre end velsælgende konkurrenter som VW ID.4, Tesla Model Y og Skoda Elroq, ligesom pladsoptimeringen lider under, at den er født som fossilbil.

Der er fortsat fint med plads til selv voksne på bagsædet i form af knæ- og hovedplads, men uden at være klasseledende. Og så gør den førnævnte gulvpukkel i form af kardantunnelen midtersædet nærmest ubrugeligt, mens konkurrenterne bryster sig af flade gulve.

Volvo EX40-07
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-04
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-16
Foto: Simon Hallenslev

Bagagerummet har en kapacitet på 419 liter, hvilket er noget mindre end de nærmeste konkurrenter. Det er også mindre end, hvad Volvo Danmark indikerer på sin hjemmeside, hvor der står 536 liter. Det er dog en kapacitet, der er målt fra gulv til loft og ikke til hattehylden, som man typisk måler efter.

EX40 gør denne tekniske løjerlighed lettere at sluge ved at have en smart indretning af bagagerummet med kroge, godt med opbevaring under gulvet og et rummeligt frunk på 31 liter. Åbningen på bagagerummet er stor, mens gulvet går i ét med læssekanten og sikrer gode indsmidningsmuligheder. Et lille plaster på kapacitetssåret.

Sikkerhed frem for alt

Selvom tilvalget af baghjulstræk efter lanceringen af den nye elmotor kunne indikere dynamik og balance, så vil Volvo altså fortsat være kongerne af sikkerhed. Derfor er der ikke lagt an til leg i Volvo EX40, der i stedet kører sikkert, men også lidt uinspirerende.

Volvo EX40-15
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-14
Foto: Simon Hallenslev
Volvo EX40-13
Foto: Simon Hallenslev

Bevares, sammenlignet med forhjulstrækkeren er der en anden og langt bedre balance i bilen, når man tager landevejen hjem. Styretøjet er dog til den slatne side og trives langt bedre ved rolig kørsel, end det gør i friske kurver.

Undervognen er også sat op med komfort for øje, men døjer til tider med sin høje kampvægt, der både mærkes gennem krængning, men også skarpe ujævnheder, der forplanter sig i kabinen. Her gør de 20” store alufælge absolut ikke EX40 nogen tjeneste.

Volvos egen elmotor med 252 hestekræfter leverer alt, man har brug for af overskud, og selv på motorvejen klarer den fint mellemaccelerationer. Det er også på motorvejen, at undervognen falder bedre i hak, hvilket kombineret med et lavt niveau af vindstøj gør EX40 til en fin langtursøse. Igen vil jeg fraråde de store fælge, som kaster vejstøj af sig.

Volvo EX40-20
Foto: Simon Hallenslev

Før opdateringen var EX40 ikke just kendt som en nøjsom elbil. Med ny elmotor og større batteri er der fuldt styr på forbruget, der ligger stabilt i omegnen af 16 kWh pr. 100 kilometer i min testuge. Realistisk kører man derfor omkring 450 kilometer på en opladning.

Strømmen hældes dertil på igen med 200 kW, og det er fortsat pænere end det, som de nærmeste konkurrenter fra Skoda og VW disker op med.

Pris på niveau

Der gives ingen store rabatter ud fra det faktum, at Volvo EX40 er gammel i gårde, og startprisen på 351.000 kr. for Core-varianten er på niveau med det, man får hos konkurrenterne. Med tilsvarende batteripakke og kræfter starter VW ID.4 Move+ i 339.995 kr. og Skoda Enyaq 85 i 349.995 kr., mens Elroq 85 underbyder og starter i 315.000 kr.

Volvo EX40 Core fås med ting som elbetjent bagklap, nøglefri adgang og bakkamera som standard, hvilket der i VW-gruppen kan kræves tilkøb af pakker for. Elroq 85 tilbyder i direkte sammenligning dog det samme med undtagelse af elbetjent bagklap.

Uanset hvordan man vender og drejer pakker, udstyr og niveauer, har Volvo EX40 ikke noget, den kan trumfe med rent prismæssigt.

Volvo EX40-12
Foto: Simon Hallenslev

DEN ENDELIGE DOM

Volvo EX40 er isoleret set en rigtig fin elbil, der med få mindre undtagelser slipper godt afsted med sin alder.

Når nye kinesiske bilproducenter melder dansk ankomst med modeller, der allerede har kørt et par år i Kina, lugter det langt væk af uddateret tech (læs: Omoda). Det er langt fra tilfældet med EX40, der har modernitet, opladning, rækkevidde og kabinekvalitet fuldstændigt på sin side.

Når det er sagt, så er Volvo EX40 ikke en elbil, der kan isolere sig. Markedet er uhyggeligt konkurrencetungt i den klasse, som EX40 engang var nærmest alene i. Der er intet, der gør, at Volvo EX40 falder igennem, men den har ej heller noget tungt skyts at skyde med, og bliver slået på pladsforhold, infotainmentskærmens størrelse og køreegenskaber.

Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra

Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 252 hk/420 Nm 0-100 km/t: 7,3 sekunder Tophastighed: 180 km/t Forbrug: 16,7 kWh/100 kilometer Batteristørrelse: 82 kWh Ladekapacitet: 200 kW Rækkevidde: 572 kilometer Mål (L/B/H): 444/186/165 cm Køreklar vægt: 2.075 kilo Trækvægt: 1.500 kilo Bagagerumsvolumen: 419-1.328 liter Pris: 395.000 kr. (EX40 fås fra 351.000 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: 372.000 kr. (EX40 fås fra 352.000 kr.)

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant